Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cauza principală a crizei de capacitate de transport FTL este criza de șoferi

Așa cum reiese dintr-un raport realizat în noiembrie 2020, la cererea asociației poloneze de transport și logistică TLP, de profesorul Peter Klaus, consultant al Institutului Fraunhofer și colaborator al Universității Tehnice din München pentru Singapore, Europa se va confrunta cu o criză de vehicule pentru transport în camioane complete (FTL), previzibilă în așteptarea Pachetului Mobilitate, dar accelerată de pandemie.

Dincolo de riscurile din domeniu și de noile poveri legislative, din studiu reiese că totuși cauza principală a crizei este lipsa de șoferi, care se va agrava din cauza structurii demografice a Europei și a reducerii atractivității acestei profesii.

Astfel, din cei 51 de respondenți, în principal expeditori și transportatori foarte mari, care acoperă întreaga Europă, 29 au spus că din punctul lor de vedere criza de șoferi este cauza principală a crizei de capacitate de transport, 12 au spus că de vină este capacitatea de transport retrasă de pe piață, șase pun asta pe seama capacității direcționate spre alte piețe decât cea a transportului FTL, iar doi nu văd nicio criză.

În aceste condiții, o altă întrebare din cadrul sondajului a urmărit să determine motivele principale pentru care există o dificultate de a atrage și păstra șoferi de internațional. Așa cum era de așteptat, numeroase voturi au fost pentru argumentul demografic: 40 din 51 de respondenți cred că un număr tot mai mare de șoferi în vârstă se pensionează, tendință care va continua în următorii ani. Iar atractivitatea acestei meserii nu este suficientă cât să compenseze dispariția lor: șoferii de internațional nu se bucură de o imagine bună sau de respect, iar condițiile de muncă sunt dificile (chiar dacă pentru estici asta se compensează prin venituri mult mai mari decât nivelul oferit în țările lor pentru locuri de muncă staționare). Dar au fost menționate și argumente mai puțin evidente: nesiguranța legată de locurile de muncă pentru șoferi, mai ales în firmele mici și cu situație financiară mai puțin bună, și riscurile tot mai mari de a fi amendați. Iar pandemia nu le permite conducătorilor auto care fac transport internațional să se bazeze pe faptul că se vor putea întoarce în țările lor pentru pauza săptămânală normală și că se vor duce apoi iar la muncă, din cauza regulilor referitoare la carantină.

Raportul include nu doar răspunsurile managerilor, ci și date din alte studii disponibile la nivel european, de unde reiese că în fiecare zi sunt pe drumurile Europei circa 2,1 milioane de ansambluri autotractor+semiremorcă, din care peste 600.000 transportă marfă pe distanțe lungi, mai ales pe rute internaționale, traversând granițe. În activitatea de transport FTL sunt angajați mai mult de 750.000 de șoferi și această piață reprezintă un volum de 65-75 de miliarde de euro pe an (datele sunt pentru țările UE plus Elveția și Norvegia). 55-60% din capacitățile industriei de transport internațional FTL sunt oferite acum de transportatori din estul și centrul Europei.

Articole similare

Ad