Ministerul Finanțelor Publice trebuie să elaboreze o notă de orientare/notă de bune practici, care să clarifice faptul că diurna plătită şoferilor de transport rutier internațional nu face subiectul reîncadrării ca venituri de tip salarial, se arată într-un comunicat al Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).
Controalele realizate în ultimele luni la firme de transport rutier, finalizate cu reîncadrarea diurnei ca venit de natură salarială, creează confuzie în rândul transportatorilor, mai ales în lipsa unor informații publice clare, care să constituie o referință neinterpretabilă, atât pentru agenții de control, dar și pentru firmele controlate.
Nu trebuie omisă importanţa sectorului transporturilor rutier internațional de mărfuri în economia ţării, dar nici faptul că, în urma pandemiei, aproximativ 60% dintre companii prezintă risc de insolvenţă.
De asemenea, Pachetul Mobilitate 1 va avea un impact negativ asupra firmelor româneşti de transport, fiind estimate costuri de aproape 1 miliard de euro și o pierdere anuală de venituri de 524 de milioane de euro pentru aceştia.
Industria de transport rutier de mărfuri din România este plătită sub media europeană, cu sub 1 euro pe km, în timp ce transportatorii vestici primesc 1,5 euro pe km. Iar în 2018, marja de profit a companiilor de profil a fost de 3,6%, se mai arată în comunicatul UNTRR. De subliniat că transportatorii nu au inclus în costurile de operare taxarea diurnei, astfel că nu se află în situația în care să fi încasat sume de bani pentru aceasta. Prin urmare, reîncadrarea „diurnei” ca venit salarial și taxarea retroactivă va determina închiderea majorităţii firmelor de profil.
În aceste condiţii, Ministerului Finanțelor Publice este solicitat să clarifice situațiile în care diurna plătită de firmele de transport rutier internațional conducătorilor auto nu face subiectul reîncadrării ca venituri de tip salarial, și, de asemenea, situațiile în care poate face acest subiect – cazuri întâlnite la firme de plasare de forță de muncă, cu un număr de șoferi de zeci sau sute de ori mai mare decât numărul de autovehicule licențiate și operate, ceea ce nu reprezintă profilul firmelor de transport rutier internațional de mărfuri.