Când vine vorba de producția de îmbrăcăminte sport funcțională, nimeni nu poate bate Odlo. Fondatorul norvegian s-a bazat pe fibre și tehnologii inovatoare, iar managementul lanțului de aprovizionare funcționează, de asemenea, fără probleme chiar și în timpul coronavirusului. Printre alte lucruri, elvețienii se bazează pe software-ul SCCA OSCA de la Setlog. Fie că este un schior sau un alergător, pentru oricine petrece timp în aer liber numele Odlo este sinonim cu îmbrăcăminte funcțională termică. Odlo produce și în România, fabrica-satelit, furnizorii de materie primă și cei de transport fiind toți conectați la softul de management al supply chainului.
Deși compania, cu sediul în Hünenberg, Elveția, vinde și pe alte piețe, Odlo este liderul pieței europene de îmbrăcăminte termică, produsă dintr-un material special, cu mai multe straturi, așa cum și CEO-ul Knut Are Høgberg subliniază în interviuri. Høgberg, șeful celor peste 700 de angajați ai Odlo, precum și fondatorul companiei, Odd Roar Lofterød Sr., sunt ambii norvegieni. În țara din nordul Europei, cel mai bine este să nu părăsiți casa fără îmbrăcăminte termică iarna. Lofterød nu era doar un schior de fond entuziast, dar, de asemenea, a mers cu bicicleta de la Oslo la Gibraltar (3.600 km) în 1935.
Lofterød a fondat marca, numită după primele litere ale numelui și prenumelui său, în 1946. El a fost la fel de perseverent și curios atât din punct de vedere sportiv, cât și profesional. Când fiul său, Odd Roar Junior, se antrena în echipa de patinaj viteză pentru tineri, a vrut să-l protejeze de îngheț. Astfel, el a dezvoltat o pereche de pantaloni de antrenament din fibre Helanca și aceștia s-au vândut foarte bine. Norvegianul a rămas curios, experimentând mereu materiale noi. În 1963 a dezvoltat un costum elastic funcțional pentru schiorii de fond. Fiul său a moștenit gena curiozității, ceea ce l-a dus pe Odd Roar Junior la lansarea sistemului de îmbrăcăminte atletică având un principiu pe 3 straturi. În 1986, Odd Roar Junior și partenerii săi de atunci – Victor Villiger și Didi Serena – și-au dat seama că viitorul mărcii sportive nu stă în specializare, ci mai degrabă în globalizarea marketingului și în producție, și au fondat Odlo International AG, cu noul sediu în Zug, Elveția.
Astăzi, sediul găzduiește, printre altele, dezvoltarea, administrarea, tehnologia și un departament de supply chain. Cu toate acestea, logistica în Europa rulează aproape exclusiv prin intermediul unui depozit central în Brüggen, pe Rinul Inferior, unde articolele Odlo sunt depozitate, pickuite și expediate. Depozitul, deschis în 2014, are o suprafață de 26.000 m2 de podea pe 3 niveluri.
Aproximativ 120 de angajați, mulți dintre ei cu jumătate de normă, se asigură că bunurile ajung la clienți. Ei, de asemenea, primesc și procesează retururile, dacă este necesar. Comerțul electronic joacă un rol din ce în ce mai important pentru producătorii de îmbrăcăminte. Între 500 și 4.000 de colete părăsesc în fiecare zi fabrica unde logistica a fost introdusă acum mai bine de 6 ani.
Bernd Wolf este responsabilul logisticii în ansamblu. Directorul general al Odlo Logistik GmbH s-a alăturat companiei în 2007. El a jucat un rol esențial în planurile pentru noul centru logistic și a fost cel care a analizat cu atenție nu numai ofertele pentru automatizarea depozitului, ci și diverse opțiuni de sisteme IT. Pentru a controla lanțul de aprovizionare, ei se bazează pe software în ceea ce privește SCM în noul centru de distribuție: OSCA, software-ul SCM de la furnizorul Setlog din Bochum. Acesta a fost folosit pentru prima dată la Odlo odată cu lansarea colecției de vară 2012 și a înlocuit sistemul folosit de furnizorul de servicii logistice de la momentul respectiv. „Cunoșteam deja OSCA de la fostul meu angajator ca instrument inovator. În plus, nu am vrut să depindem de softul unui furnizor de servicii logistice“, relatează Wolf.
După mai mult de 8 ani de utilizare, aproape toți partenerii din lanțul de aprovizionare sunt acum conectați la OSCA. În plus față de furnizorii actuali de servicii logistice și fabrica din România, aceasta include aproape 90% din furnizori. Disponibile în principal la comercianții sportivi, produsele Odlo sunt vândute în peste 5.000 de magazine din întreaga lume și există aproximativ 1.500 de zone de vânzare echipate în magazine și departamente.
Spre deosebire de alți specialiști în îmbrăcăminte, Odlo produce pe cont propriu multe articole – aproximativ 60% în total. 70% din îmbrăcămintea livrată către Brüggen provine din Europa sau Turcia și restul vine din Orientul Îndepărtat – în principal din Thailanda, Vietnam, Sri Lanka și China. Aproape toate activitățile cu valoare adăugată de servicii au loc și în regiunea Rinului Inferior. Aproximativ o treime din produse beneficiază de servicii cu valoare adăugată. Sunt îndeplinite diverse cereri specifice clienților: de exemplu, angajații ambalează mărfurile în ambalaje speciale sau efectuează etichetarea prețului.
Managementul lanțului de aprovizionare controlează două componente: depozitul central și restul lanțului de aprovizionare – în special în Asia și SUA. De exemplu, există livrări directe din Asia către un depozit în SUA sau către marii comercianți din SUA. În Asia, comercianții sau importatorii sunt, de asemenea, aprovizionați direct de la furnizorii asiatici.
Lui Wolf nu-i mai place să se gândească la modul în care partenerii din lanțul de aprovizionare au fost gestionați anterior, mai ales în vremurile cronavirusului. Zeci de e-mailuri, liste Excel și apeluri telefonice au făcut rutina logistică zilnică opacă. „Am avut tone de date și a existat o lipsă de transparență în lanț“, subliniază creierul logistic din Brüggen. „Astăzi avem transparență deplină asupra lanțului de aprovizionare de intrare și a datelor actuale, ceea ce permite ca întârzierile de livrare, în special în aceste perioade, să fie comunicate transparent tuturor partenerilor. Membru al consiliului de administrație Setlog, Ralf Duester, subliniază: „Odlo a anticipat cu mulți ani în urmă că lanțurile de aprovizionare sunt lungi și susceptibile la perturbări – dezastre naturale, greve sau pandemie. Dacă iei măsuri de precauție în IT devreme, nu trebuie să înveți lecția mai târziu și ești la curent cu toate informațiile.“
Odată ce Odlo raportează comenzile din sistemul ERP prin OSCA către propria fabrică sau către fabricile sau furnizorii săi, toate comunicările rulează prin intermediul platformei SCM. De la confirmarea comenzii și planificarea livrării la rezervarea transportului și comenzi, toate activitățile de la furnizori, fabrica propriei companii și operatorii de transport nominalizați sunt introduse pe platformă și confirmate de Odlo. Cheltuielile, volumele, termenele de livrare, timpii de transport, listele de ambalare a cutiilor și datele de livrare pot fi toate monitorizate. În acest scop, furnizorii de servicii logistice introduc notificările de transport și datele de urmărire prin EDI. Tablourile de bord reflectă status-ul respectiv. Dacă, de exemplu, modificările sau întârzierile datelor de livrare sunt iminente, toți partenerii din lanțul valoric sunt informați automat.
Furnizorii Odlo apreciază în special o funcție: imprimarea etichetelor de carton de la OSCA. Pachetele, care ajung la departamentul de bunuri Odlo în 3 dimensiuni diferite, sunt scanate acolo fără documente. Angajații nici măcar nu acceptă cutii fără etichete. Și pentru Odlo, sistemul de la un capăt la altul și legătura dintre OSCA și sistemul ERP au multe avantaje – ca planificarea sezonală și planificarea la primirea mărfurilor. De asemenea, clientul știe când vor fi disponibile bunurile sale.
Conexiunea tehnică a OSCA la Odlo a avut loc rapid. Potrivit expertului în logistică Wolf, a durat ceva timp până când toți angajații au aderat la noile reguli de introducere a datelor în OSCA după instruire. „Întreținerea datelor este foarte importantă. Întârzierile la expediere sau confirmările datei de livrare trebuie să fie introduse“, subliniază Wolf.
Potrivit lui Duester, instrumentele digitale precum OSCA, procesele optimizate ale companiei și un lanț de aprovizionare colaborativ sunt condiții esențiale pentru ca firmele din industria modei să fie pregătite pentru viitor. Acest lucru se datorează faptului că trebuie să facă față mai multor provocări simultane: de exemplu, schimbarea de la piața push la cea pull, complexitatea tot mai mare în achiziții și distribuție, omnichannel, accelerarea companiei și a proceselor de comandă și nevoia de soluții complete și de servicii suplimentare. Odlo a deschis calea către viitorul producătorilor de îmbrăcăminte cu mulți ani în urmă cu OSCA SCM și un nou depozit central. Brandul este încă liderul pieței europene pe segmentul produselor de îmbrăcăminte termice.