Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Video: Beneficiarii curselor de convenţie ar trebui să răspundă solidar cu transportatorii

Cele mai multe nereguli din transportul de convenţie sunt influenţate direct de beneficiari, atât pe latură de SSM (securitate şi siguranţă în muncă), cât în ceea ce priveşte modul de organizare a licitaţilor, a declarat Virgil Purcărescu, Preşedintele Sindicatului Şoferilor Drumuri bune, cu prilejul video conferinţei Tranzit din 14 aprilie. Pentru că în funcţie de modul în care sunt elaborate caietele de sarcini ale licitaţiilor pentru servicii de transport pentru angajaţi pot fi avantajaţi unii sau alţii dintre ofertanţi şi, de regulă, au câştig de cauza cei care oferă cele mai mici tarife, indiferent de concesiile pe care trebuie să le facă pentru a putea „lăsa” la preţ.

La ora actuală legislaţia nu prevede nicio modalitate prin care beneficiarii să poată fi traşi la răspundere solidar cu cărăuşii pentru siguranţa transportului, deşi drumul de acasă până la locul de muncă şi retur se consideră timp petrecut în interes de serviciu.

Se pot găsi însă în legislaţie anumite elemente ajutătoare, este de părere Remus Chiciudean, reprezentantul Inspecţiei Muncii la video conferinţă. Astfel, în ceea ce priveşte tarifele de transport, „contractul de muncă prin agentul de muncă temporară, reglementat prin Codul Muncii, care prevede punerea la dispoziţie a angajaţilor pentru alţi angajatori, include informaţii care s-ar putea aplica şi în domeniul transportului de convenţie. Printre altele, este vorba despre remuneraţia la care are dreptul salariatul plus un comision pentru agentul de muncă temporară. Cu alte cuvinte, în contractele de convenţie s-ar putea înscrie salariul la care are dreptul şoferul care efectuează transportul angajaţilor pentru un anumit beneficiar, precum şi o mică marjă de profit pentru cărăuş. La fel, în regulamentul 561, sunt dispoziţii care pot ajuta: de exemplu, obligaţia ca orarele de transport convenite prin contract – indiferent de tipul cursei – să fie conforme cu regulamentul”.

Proba nerespectării acestor prevederi se poate face doar în cazul unui eventual litigiu, în instanţă, transportatorul invocând practic că a fost nevoit să semneze un contract mult prea constrângător, care nu acoperă, în fapt, toate cheltuielile.

Din păcate, legea 319/2006 nu ajută operatorii de transport în raport cu beneficiarii curselor regulate speciale. În acelaşi timp însă, în legea 319 există şi o prevedere legată de suprasolicitarea forţei de muncă, de epuizarea fizică şi psihică a salariaţilor, astfel că transportatorii ai căror şoferi lucrează peste programul normal de muncă pot fi sancţionaţi pe acest motiv, atrage atenţia specialistul Inspecţiei Muncii.

Pentru a reglementa mai bine transportul prin convenţie şi a asigura un nivel de calitate şi de siguranţă optim  la nivel naţional pe cursele de muncitori se impune modificarea legislaţiei, astfel ca şi beneficiarii acestui transport să răspundă solidar cu operatorii pentru orice probleme ar putea apărea.

Urmăriţi videoconferinţa integrală:

Articole similare

Ad