Furturile de produse din lanțurile de aprovizionare din Europa, Orientul Mijlociu și Africa (EMEA) în 2020 au produs pierderi de peste 172 milioane de euro, în ciuda faptului că majoritatea regiunii a fost blocată, deoarece națiunile au luat măsuri drastice pentru a preveni răspândirea corona virusului, conform raportului anual privind furtul de marfă din camioane al TAPA.
Bazându-se doar pe datele raportate serviciului de informații despre incidente (IIS) al asociației, într-un an în care guvernele își sfătuiau populațiile să „rămână acasă și să lucreze de acasă”, TAPA EMEA a înregistrat încă 6.463 de noi furturi de marfă într-un număr record de 56 de țări în regiune și o pierdere medie pentru fiecare zi din 2020 de 471.432 de euro.
Pierderea medie pentru infracțiunile majore de marfă cu pierderi individuale în valoare de 100.000 de euro sau mai mult în 2020 a fost de 529.348 de euro.
Numărul ridicat, totuși, rămâne doar o fracțiune din pierderile pe care TAPA EMEA consideră că le suferă producătorii/expeditorii și furnizorii de servicii logistice din EMEA. Pierderea totală pentru 2020 se bazează doar pe 65,1% din rapoartele către IIS ale TAPA EMEA care au partajat date financiare. Mai mult, asociația mondială de securitate și reziliență a lanțului de aprovizionare, spune că majoritatea furturilor de marfă în timpul transportului rutier, oceanic, aerian și feroviar nu sunt încă raportate de către victime la baza sa de date privind incidentele.
În 2020, 74,6% din toate incidentele înregistrate de TAPA EMEA au implicat furturi de marfă în Regatul Unit și Germania, cu 3.100 și, respectiv, 1.727 de infracțiuni pe parcursul perioadei de 12 luni. În ambele cazuri, statisticile – în timp ce consolidează reputația ambelor țări ca puncte fierbinți în materie de infracțiuni în EMEA – reflectă mai precis partajarea proactivă a datelor privind infracțiunile în materie de mărfuri de către agențiile de aplicare a legii britanice și germane (LEA). Alte 6 țări au înregistrat rate de incidente de trei cifre: Rusia cu 307 incidente, Olanda cu 199, Spania cu 178, Italia cu 121, Africa de Sud cu 105 și Danemarca cu 101.
„2020 va intra în istorie ca niciun alt an. Într-o perioadă în care majoritatea afacerilor erau concentrate aproape în întregime pe o luptă pentru supraviețuire, iar agențiile de aplicare a legii s-au confruntat cu presiunea adăugată de a controla noi blocaje guvernamentale, canalele tradiționale de date privind infracțiunile de marfă au fost, așa cum era de așteptat, de asemenea grav afectate. În consecință, este dificil să se facă o comparație semnificativă cu anii anteriori. Cu toate acestea, deși unele operațiuni criminale ar fi fost întrerupte de măsurile de blocare, în 2020 s-a înregistrat totuși a doua cea mai mare rată de incidente din istoria de 24 de ani a TAPA și, dacă am fi fost capabili să menținem același nivel de partajare a datelor de la LEA-uri din întreaga regiune așa cum am realizat în 2019, sunt sigur că 2020 ar fi stabilit un nou record pentru infracțiunile de transport de mărfuri în regiunea EMEA”, a declarat Thorsten Neumann, președinte și CEO al TAPA EMEA. „Pentru grupurile de crimă organizată (OCG) și alte grupuri mai mici de infractori care vizează lanțurile de aprovizionare, criminalitatea în materie de marfă este propria „industrie” care oferă recompense foarte bogate. Deși, membrii TAPA EMEA se numără printre acele companii cel mai bine protejate de aceste amenințări, riscurile rămân 24/7/365, chiar și în timpul unei pandemii.”
O mulțime de factori au alimentat activitățile infracționale în 2020, inclusiv rapoarte pe scară largă și, adesea, înșelătoare, referitoare la lipsa produselor și rafturile goale din supermarketuri. Pierderile de locuri de muncă sau teama de șomaj au deschis noi „piețe” pentru cumpărătorii care caută chilipiruri, iar apoi a existat cursa globală pentru aprovizionarea limitată de echipamente de protecție personală (EIP) de la guverne, profesioniști din domeniul medical și consumatori. Întrucât cererea depășește oferta, mulți hoți de marfă au găsit în mod clar oportunitatea de a viza produse ușor de valorificat. În cele 12 luni acoperite de acest raport, 19 categorii de produse TAPA IIS au înregistrat furturi de mărfuri.
Primele trei tipuri de produse care au fost furate cel mai mult în 2020 au fost: mâncarea și băutura – cu 536 furturi de marfă, tutunul – 403 incidente și fără sarcină (furt de camion și/sau remorcă) – cu 282 de furturi. Alte produse care au suferit rate mari de pierderi din lanțurile de aprovizionare în ultimul an calendaristic au inclus mobilier/electrocasnice (240 de incidente), îmbrăcăminte și încălțăminte (213), cosmetice și igienă (150), unelte/materiale de construcție (97), metal (87), calculatoare/laptopuri (68) și farmaceutice (67).
Pentru a răspunde rapid la cererea în schimbare a pieței, hoții de marfă au vizat, de asemenea, transporturile de echipamente de protecție individuală, precum și lanțurile de aprovizionare care mută produse foarte căutate, cum ar fi măști de față și igienizatoare pentru mâini. Într-o singură infracțiune din Spania, în aprilie, două milioane de măști faciale și alte echipamente PPE în valoare de 5 milioane de euro au fost furate dintr-o unitate de origine din Santiago de Compostela. Totuși, aceasta a fost departe de cea mai mare valoare a pierderii anului, care a presupus jaful unui vehicul de tranzit cu numerar în Lyon, Franța, în august, și furtul a peste 9 milioane de euro în numerar. Acesta a fost unul dintre cele 19 incidente din 2020 care au înregistrat pierderi de peste 1 milion de euro în baza de date a incidentelor TAPA.
Camioanele, remorcile și camionetele de livrare last mile au fost de departe cea mai populară țintă pentru hoții de marfă, ca și în anii precedenți, cu 3.644 de cazuri de furt de vehicule, 56,3% din toate infracțiunile înregistrate. Acest lucru a fost comparat cu doar 212 de infracțiuni înregistrate ca furt din instalație în 2020.
Cu TAPA EMEA estimând o deficiență de peste 2.000 de locuri de parcare sigure pentru camioane și peste 400.000 de locuri de parcare în regiune, vehiculele au fost – încă o dată – cele mai frecvente victime ale unei infracțiuni de transport de marfă atunci când au fost parcate în locuri de parcare nesecurizate, inclusiv la bordul drumului, la camion stații și zone de serviciu pe autostradă sau în spații deschise de pe poligoanele industriale. Lipsa parcării securizate a camioanelor, în special în Europa, a fost identificată în peste jumătate din toate rapoartele de criminalitate către IIS ale TAPA în 2020.
Modul de operare raportat în 232 de incidente a fost violența sau amenințarea cu violența, deși, din nou, TAPA consideră că cifra reală este mult mai mare. În 2020, în special incidentele violente raportate asociației au implicat decese de ofițeri de poliție, șoferi, cel puțin un membru al publicului și infractori uciși în lupte cu ofițerii de aplicare a legii 31 din cele 56 de țări au înregistrat furturi de mărfuri care implică violență. Africa de Sud a înregistrat cel mai mare număr de atacuri violente, urmată de Regatul Unit, Spania și Franța.