Comitetul Național Rutier din Franța (CNR) a realizat în 2020 o monografie despre transportul rutier de mărfuri din Spania, pentru a actualiza datele dintr-un studiu similar din 2015. O mare poarte a acestei analize este dedicată costurilor cu șoferii.
Remunerația lor diferă mult în funcție de provincie, de convențiile colective aplicate, de firmă și de natura transportului, și se compune în general din salariu de bază, primă pentru vechime, majorări conform convențiilor, prime anuale echivalente cu salariul pe trei luni, plătite în general în martie, iunie și decembrie sau lunar, diverse prime și bonificații excepționale și indemnizații de deplasare.
Suma care se adaugă în fiecare provincie la salariul de bază al șoferului nu compensează diferențele dintre regiuni, ci dimpotrivă, le sporește. Date fiind aceste diferențe, CNR a dorit să se concentreze cu analiza asupra a două comunități autonome, Țara Bascilor și Catalonia, ambele apropiate de Franța și aflate în competiție cu flota franceză.
Convenția colectivă din Tarragone (Catalonia) prevede o remunerație de 1.291,92 de euro/lună brut, care include un salariu de bază de 844,71 de euro brut, o majorare de 369,54 de euro brut și uneori o majorare de 77,67 de euro brut.
Primele pentru vechime sunt în general prevăzute în convențiile colective și valoarea lor poate ajunge până la 60% din salariul brut de bază, în funcție de numărul de ani cât au lucrat în firmă. Pentru convenția colectivă din Tarragone, prima de vechime este de 5% din salariul de bază după doi ani, de 10% după al patrulea an, de 20% în al nouălea an, de 30% în al 14-lea an și de 40% după 19 ani sau mai mult. Vechimea medie constatată în rândul firmelor intervievate a fost de patru ani (în 2015 ajungea la 10 ani), deci valoarea primei de vechime reținute de CNR în calculele sale este de 10% din salariul brut de bază.
Numărul de ore de muncă efectivă dintr-un an definit de convenția colectivă din Tarragone este de 1.776 de la 1 ianuarie 2018, adică 40 de ore de muncă efectivă pe săptămână. Orele suplimentare se plătesc în plus, costul uneia fiind de 9,13 euro brut pentru un șofer care deține un permis clasa CE și este autorizat să conducă ansambluri articulate.
Numărul de ore de muncă dintr-un an este fixat de convențiile colective și este cuprins între 1.684 și 1.826, adică 37-40 pe săptămână, în afară de orele suplimentare. Câtă vreme numărul de zile de muncă pe an este de 235, în funcție de firmă fiind cuprins între 225 și 245, CNR a reținut o medie de 10,5 luni, adică 45,5 săptămâni, pe an și un total de 1.980 de zile/an. Șoferii spanioli care fac transport internațional dorm în general departe de casă 20 de nopți pe lună și în cele mai multe cazuri ajung acasă o dată la două săptămâni.
Kilometrajul mediu rezultat în urma interviurilor cu firmele este de aproape 134.800 km/an, iar șoferii declară aproape 136.700 km/an, astfel că CNR a reținut pentru calculele sale valoarea de 135.800 km/an, față de 136.000 km/an în 2015. Raportul dintre șoferi și camioane este de 1,04, față de 1,07 în 2015.
Interviurile cu firmele și cu șoferii au scos în evidență faptul că orele suplimentare și munca de noapte și din sărbătorile legale sunt în general compensate prin zile de recuperare. Uneori aceste ore sunt plătite sub formă de prime și de bonificații care au denumiri diverse pe fișele de salarizare și pot fi integrate și în indemnizațiile de deplasare. Munca în week-end și în zilele de sărbătoare legală în Tarragone se plătește la fel, calculul incluzând salariul brut de bază, vechimea și majorarea conform convențiilor, cu o creștere de 150%. Iar orele de noapte dintre 22.00 și 6.00 se plătesc cu un spor de 25%.
Concediile plătite sunt de 22 de zile/an (23 în Tarragone), la care se adaugă 13 sărbători naționale și 1-4 sărbători locale sau religioase. Zilele de concediu sunt adesea luate vara și în timpul sărbătorilor de la final de an.
Indemnizația de deplasare la 20 noiembrie 2020 pentru intern este cuprinsă între 37,88 de euro/zi pentru Ceuta și de 62,68 de euro/zi pentru Sevilla Ol, iar cea de internațional între 46,63 de euro/zi în Soria și 91,76 de euro/zi în Asturias. Pentru deplasările în țară șoferii din Tarragone primesc pentru micul dejun 4,47 de euro, pentru prânz 13,54 de euro, pentru cină 13,54 de euro, iar pentru dormit 10,09 euro, adică o indemnizație zilnică de 41,46 de euro.
Pentru deplasările internaționale șoferii din Tarragone primesc o indemnizație zilnică de 71,21 de euro, care începe din momentul în care camionul trece granița și se plătește până la întoarcere. Mulți șoferi intervievați au declarat că diurna este pe kilometru, de 0,05-0,10 euro/km. Jumătate dintre transportatorii intervievați și unii șoferi declară că este vorba de o indemnizație zilnică, indiferent de destinație.
Interviurile cu șoferii spanioli au pus în evidență faptul că indemnizațiile pe kilometru se plătesc în continuare și sunt de 5-10 eurocenți/km, înlocuind indemnizațiile de deplasare prevăzute în convențiile colective. De altfel, CNR a observat că indemnizațiile pe kilometru sunt instituționalizate în acordurile din cadrul firmelor
Cotizațiile pentru accidente de muncă și boli profesionale sunt în grija angajatorului și sunt fixate de stat în funcție de riscul fiecărui sector de activitate. Firmele de transport rutier de mărfuri se supun unei cotizații de 6,70%.
Pentru celibatarii fără copii sau persoane aflate în îngrijire impozitul este cuprins între 19% pentru venituri de până la 12.450 de euro, 24% pentru 12.450-20.200 de euro, 30% pentru 20.200-35.200 de euro, 37% pentru 35.200-60.000 de euro și 45% pentru peste 60.000 de euro. Pentru alte persoane se aplică reținerea la sursă.
Ținând cont de toate aceste date, costul anual cu un șofer calculat de CNR a crescut cu 9,7% față de 2015, de la 37.892 la 41.565 de euro/an, datorită creșterii salariilor și indemnizațiilor din convenția colectivă. Și, cum numărul de zile de activitate și kilometrajul dintr-un an au scăzut ușor față de 2015, costul pe ora de condus a ajuns la 20,99 de euro, în creștere cu 7,5% față de 2015, când era de 19,52 de euro.
Fișă de salarizare a unui șofer spaniol din Catalonia pe 2020:
Angajator | Salariat | ||
Salariu brut | 1.623,40 € | Salariu brut | 1.623,40 € |
Salariu brut minim | 844,71 € | Salariu brut minim | 844,71 € |
Vechime (10% din salariul de bază) | 84,47 € | Vechime (10% din salariul de bază) | 84,47 € |
Primă | 369,54 € | Primă | 369,54 € |
Plăți lunare extra (la 12 luni | 324,68 € | Plăți lunare extra (la 12 luni | 324,68 € |
Cotizații sociale (36%), din care | 594,16 € | Cotizații sociale (6,35%), din care | 103,09 € |
cotizație generală (23,60%) | 383,12 € | cotizație generală (4,70%) | 76,30 € |
șomaj (5,50%) | 89,29 € | șomaj (1,55%) | 25,16 € |
accidente de muncă și boli profesionale (6,70%) | 108,77 € | accidente de muncă și boli profesionale (0,00%) | 0,00 € |
fond de garanție salarială (0,20%) | 3,25 € | fond de garanție salarială (0,00%) | 0,00 € |
formare profesională (0,60%) | 9,74 € | formare profesională (0,10%) | 1,62 € |
Remunerație brută fără indemnizații de deplasare | 2.217,57 € | Salariu net înainte de indemnizații de deplasare | 1.520,32 € |
Impozit pe venit | 337,74 € | ||
Salariu net după impozit pe venit | 1.182,57 € | ||
Indemnizații pentru o lună de muncă efectivă (10,5 luni/an) | 1.424,20 € | Indemnizații pentru o lună de muncă efectivă (10,5 luni/an) | 1.424,20 € |
Cost lunar cu șoferul în timpul unei luni pline | 3,641,77 € | Venit net al șoferului pentru o lună plină | 2.606,77 € |
Cost anual cu un șofer spaniol din Catalonia care lucrează efectiv 10,5 luni/an | |||
Salariu fix brut cu taxe | 23.284,44 € | Venit fix net de impozitat | 12.417,03 € |
Salariu fix pentru 1,5 luni (concedii plătite, sărbători, inactivitate) | 3.326,35 € | Salariu fix pentru 1,5 luni (concedii plătite, sărbători, inactivitate) | 1.773,86 € |
Indemnizații | 14.954,10 € | Indemnizații | 14.954,10 € |
Cost total anual | 41.564,89 € | Venit net anual | 29.144,99 € |
Cost oră de condus | 20,99 € | Venit net mediu lunar | 2.428,75 € |
Cost/km | 0,31 € |