A rămas încă proaspătă în memorie amintirea incidentului care a avut loc în Danemarca în 2019, când un tren de călători al căilor ferate daneze a fost lovit de coada unui tren de marfă aflat în trecere, provocând numeroase decese și răniți. La mijlocul lunii ianuarie 2021 s-a produs o altă tragedie pe același pod. Tot în acest din urmă caz, cauza se datorează unei semiremorci rutiere care nu a fost fixată bine de unul dintre vagoanele în care erau transportate acestea pe calea ferată. Potrivit unor surse daneze, compania feroviară DB Cargo a găsit anomalii pe știfturile de fixare de încă șase ori de la momentul accidentului din 2019 până la cel din 2021.
Pentru a evita aceste riscuri și a spori siguranța, VTG Rail Europe, compania germană de închiriere de vagoane, a început testarea pentru a-și echipa vagoanele cu “buzunar dublu” cu un senzor dezvoltat în colaborare cu Nexxiot. În transportul combinat, condițiile nefavorabile, cum ar fi vânt puternic, pante abrupte sau un cui fixat incorect, pot compromite siguranța dacă nu sunt verificate cu atenție. Senzorii VTG și Nexxiot sunt testati pe 70 de vagoane cu dublu buzunar în condiții reale de funcționare cu sarcini solicitante. Odată ce procesul este finalizat, dacă rezultatele sunt considerate satisfăcătoare cu validarea acestei tehnologii, VTG intenționează să doteze flota de vagoane cu acest senzor începând din noiembrie 2021. Actualizarea flotei este așteptată să fie finalizată în 2022.
Soluția adoptată de VTG și Nexxiot face posibilă monitorizarea constantă a niturilor de fixare ale semiremorcilor pe vagoanele de cale ferată. Situația reală este indicată de lumini LED pe un afișaj fixat pe ambele părți ale vagonului. Datele colectate și transmise de senzor sunt încărcate și gestionate de platforma digitală VTG. Aceasta înseamnă că personalul care manipulează, managerii de transport și expeditorii pot verifica starea remorcii în timp real. Prin urmare, starea mărfii poate fi verificată oricând în timpul transportului. În cazul unei anomalii, eșecul sau neregularitatea sunt raportate imediat și pot fi activate și comenzi automate.
Această soluție se dovedește, de asemenea, a fi un avantaj suplimentar pentru personalul repartizat la manipularea semiremorcilor, mai ales atunci când funcționează cu vizibilitate redusă și trebuie să efectueze inspecții locale cu ajutorul torțelor. Toate acestea nu mai sunt necesare, pe lângă o mai mare fiabilitate în operațiuni. Utilizarea tehnologiei senzorilor extinde procesul de digitalizare în transportul feroviar de marfă. Această soluție face parte din proiectul de inovație „Întreținere predictivă și orientată de stat” a VTG Rail Europe cofinanțat de Uniunea Europeană. VTG este, de asemenea, implicat într-un proiect care supraveghează testul digital de frânare al trenurilor de marfă cu avantajul compozițiilor rapide fără manual de control.