Pe lângă reorganizarea din temelii a transportului județean, România trebuie să implementeze măsuri concrete de reducere a emisiilor poluante chiar de la următoarele licitații, organizate după 2 august 2021. Cel puțin așa reiese din textul nou-adoptatei OUG 71 privind promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante, publicate în MO nr. 646 din 30 iunie, care abrogă OUG 40/2011 și legea 37/2018. Scopul acesteia este accelerarea decarbonizării transporturilor, prin aplicarea de măsuri care să favorizeze tranziția spre promovarea vehiculelor ecologice, prin intermediul procedurilor de achiziții publice, așa cum prevede directiva 33/2009, modificată prin directiva 1161/2019.
OUG 71/2021 instituie în sarcina autorităților contractante obligația de a ține cont de impactul energetic și de mediu pe durata de viață a vehiculelor achiziționate, inclusiv de consumul energetic al acestora, de emisiile de CO2 și de anumiți poluanți. Ordonanța se aplică mai multor tipuri de achiziții publice și sectoriale, inclusiv contractelor de servicii publice, așa cum sunt ele definite la articolul 2 lit. i) din regulamentul 1370/2007, în sfera căruia intră transportul județean.
Dacă vehiculele din categoria M3 (autobuzele), care nu sunt omologate cu locuri în picioare, sunt clar exceptate de la aplicarea ordonanței, la microbuze (categoria M2) nu sunt prevăzute niciun fel de excepții. Se înțelege, așadar, că în cazul acestora trebuie respectată ponderea de 18,7% vehicule ecologice din totalul celor solicitate la licitație. Iar răspunsul primit din partea Registrului Auto Român la solicitarea de clarificare trimisă confirmă acest lucru.
Cum mai bine de jumătate dintre traseele județene la nivel național sunt operate cu microbuze, OUG 71 ridică mari probleme. Și asta pentru că operatorii de transport nu au forța financiară să investească în vehicule cu tehnologie de propulsie alternativă. Acestea pot ajunge la un cost de 3-4 ori mai mare decât modelele similare convenționale, astfel că și în condiții normale de piață efortul financiar ar fi fost greu de făcut. Acum însă, după mai bine de un an de la debutul pandemiei, achizițiile de orice fel sunt puse sub semnul întrebării. Și, chiar dacă nu ar fi această piedică financiară, timpul de livrare nu ar mai permite încadrarea în termenele limită.
Atribuirea traseelor județene se face în baza legii 99/2006 a achizițiilor publice, astfel că ANAP trebuie să clarifice acum ce se va întâmpla dacă obligațiile din OUG 71 nu vor fi îndeplinite. Ar putea fi acesta încă un argument în favoarea prelungirii programelor de transport?