Așa cum v-am informat deja, de curând a fost eliminată taxa de autostradă pentru AP-7 și AP-2 din Spania, pentru 477 km, deoarece s-a încheiat concesiunea. Dar, ca o contrapondere la această măsură, asociațiile profesionale spaniole dețin informații care sugerează că noul ministru al Transportului, Mobilității și Agendei Urbane va relua dezbaterea în legătură cu planul trimis de guvernul Spaniei la Bruxelles în primăvara trecută, care prevede introducerea de taxe pe autostrăzile unde acum nu se plătește.
Fostul ministru primise în vară critici și refuzuri de la partenerii politici și sectoarele industriale cheie, inclusiv al transporturilor rutiere, și de aceea a dat asigurări că taxele de autostradă nu vor fi implementate fără consens. Astfel, în timp ce calendarul trimis la Bruxelles prevedea că planul va fi trimis Consiliului de Miniștri în prima jumătate a lui 2021, punerea în aplicare nu va avea loc mai devreme de 2024.
Este vorba despre un model de plată în funcție de utilizare, care să permită conservarea și întreținerea drumurilor naționale din Spania, și mai ales a celor de mare capacitate, cum sunt autostrăzile. Departamentul de Transport insistă să afirme că nu există încă un model concret, dar că dezbaterea se va relua pentru a căuta unul echilibrat și corect, deoarece, conform declarațiilor noului ministru, asta va servi la transmiterea către Bruxelles a unui mesaj referitor la controlul cheltuielilor publice, acum când datoria publică a Spaniei a ajuns la un nivel foarte înalt, iar unele tronsoane de drum încep să fie scutite de plata taxei, deci nu vor face decât să adauge cheltuieli, nu să și contribuie cu bani la buget. O altă problemă care se vrea rezolvată este aceea că sistemul de taxare din prezent creează dezechilibre teritoriale, din moment ce taxă există mai ales în comunități autonome, în special Catalonia, care în 2018 avea cel mai mare procent de autostradă cu taxe din Spania, de 52% din rețeaua sa totală.
Noul ministru mai atrage atenția asupra faptului că Spania este una dintre țările europene cu cel mai mic procent de drumuri cu plată: 15%. Mai ales că din iunie 2018 încoace 1.029 km de autostradă au devenit fără plată, ceea ce înseamnă economii de 1.400 de milioane de euro/an pentru utilizatori, inclusiv din faptul că de la 1 septembrie 2021 va fi cu 73% mai ieftin decât în 2017 să conduci pe autostrăzile de stat, 4 din 10 km de drum vor fi fără taxă, iar pe anumite tronsoane de drum se vor acorda reduceri și bonusuri.