Piața de distribuție la temperatură controlată nu mai este de ceva timp doar o piață în curs de dezvoltare, volumul din ce în ce mai mare de produse congelate fiind realizat de furnizori de servicii specializate. Liderul în industria produselor care necesită lanț de frig, Macromex, a realizat investiții importante în propria infrastructură și și-a adaptat modelul de distribuție astfel încât afacerea să fie profitabilă. Compania a inaugurat, la finalul anului trecut, la București, cel de-al doilea centru logistic propriu, Corso Distribution Center, după cel de la Câmpia Turzii, Edenia Distribution Center, deschis în urmă cu șase ani.
Amplasat strategic, în apropierea liniei de centură a Capitalei, în Chitila, noul centru de distribuție este rezultatul unei investiții în valoare de 15 milioane de euro, atât din fonduri proprii, cât și printr-un credit de investiții pe termen lung oferit de Alpha Bank. Nevoia de dezvoltare în zona de sud a României a venit odată cu piața, din 2005 și până la finalul anului trecut Macromex funcționând într-o locație închiriată în P3 Bucharest A1, la km 13 al autostrăzii București-Pitești, ce putea acomoda 4.100 de paleți. Așa cum menționează Elena Petre, Logistics Director Macromex, cele două centre au modele de distribuție diferite. Clădirea din Câmpia Turzii are o capacitate de stocare de 15.560 de paleți, se întinde pe o suprafață de circa 7.000 m2 și include unul dintre cele mai moderne depozite de produse congelate de tipul High-Bay din Europa, complet automatizat, de 42 m înălțime, cu 16 niveluri de depozitare, cu o temperatură de operare de -24 OC în cele mai importante zone și cu o reducere a concentrației de oxigen la 16%, față de 21%, cât este valoarea în aerul respirat. „Reducerea de oxigen a venit ca o măsură suplimentară gândită și implementă tocmai pentru a crește gradul de prevenție împotriva incendiilor, pentru că la -24 OC nu poți stinge focul“, explică Elena Petre. Mai convențional din punct de vedere al modelului logistic, depozitul de la București are o suprafață totală de 12.500 m2, din care produsele congelate ocupă 10.000 m2, restul fiind dedicat refrigeratelor. Și aici temperatura în zona de produse congelate este tot de -24 OC, fără a exista zone intermediare cu temperaturi pozitive. Aceasta este, de altfel, și particularitatea depozitelor Macromex, faptul că nu există zone de acomodare, particularitate care securizează respectarea lanțului de frig, produsele trecând din mijloacele de transport direct în zona cu temperatură negativă.
Compania este constant preocupată de asigurarea unui mediu de lucru cât mai potrivit pentru angajați, oamenii au echipamente de lucru care rezistă până la -49 OC, iar programul de lucru alternează la fiecare oră activitatea operațională cu pauzele. În plus, la depozitul din Chitila, Macromex a prevăzut un spațiu generos destinat uscării și păstrării temperaturii echipamentelor de lucru, la finalul fiecărui schimb, acestea fiind așezate pe suporți conectați la care suflă aer cald, aparate legate la sistemul de management (BMS) al clădirii, care pornesc într-o anumită secvență, astfel încât atunci când reintră în tură să le ridice uscate.
Tehnologie la -24 OC
Spre deosebire de depozitul din Câmpia Turzii – complet automatizat, cu un sistem de lucru bazat pe linii de conveioare și macarale în care intervenția umană își face simțită prezența doar în cazul mentenanțelor și intervențiilor tehnice, cu activitate operațională doar în partea de depozitare convențională, de 2.200 m2, unde se desfășoară procesele de picking și de recepție și ieșire a mărfii – centrul logistic din Chitila are un mod de lucru convențional. Totul însă cu aportul oferit de cele mai noi tehnologii logistice și IT pentru recepția, încărcarea/descărcarea și manipularea mărfurilor. Din depozitul Corso Chitila pleacă zilnic, către aproximativ 800 de clienți, peste 25.000 de baxuri cu produse congelate și refrigerate. Tehnologia de picking – pick by Voice – a fost implementată în Macromex încă din 2006 și a fost constant dezvoltată prin adăugarea de noi module, astfel încât productivitatea să fie îmbunătățită cu ajutorul sistemului, și nu prin „împovărarea oamenilor“. Totodată, reach truck-urile sunt dotate cu terminale prin care stivuitoriștilor le sunt atribuite automat sarcinile de lucru.
În Corso se lucrează cu utilaje Crown, furnizate de distribuitorul Util SPC, cu tehnologie Li-Ion, care a devenit disponibilă relativ recent în mediu de temperatură controlată. „Chiar și la momentul licitației pentru Corso Distribution Center, nu toți distribuitorii au avut posibilitatea să livreze utilaje Li-Ion pentru mediu de lucru în temperaturi negative. Nu este vorba doar de partea hidraulică, ci și de baterii. Utilajele sunt foarte performante, dotate cu sistem de management al flotei, astfel încât le putem monitoriza permanent, știm cu ce viteză se deplasează, când sunt lovite sau cât timp au stat la încărcat, cât timp au fost în deplasare sau au operat la înălțime. Atunci când oamenii ies în pauza orară, utilajul se conectează la priză și astfel nivelul bateriei este constant“, explică Elena Petre. Unul din avantajele acestei tehnologii este acela că nu a mai fost necesară construcția unei zone dedicate utilajelor, ci ele sunt acomodate în depozit și, pe de altă parte, vorbim de o tehnologie mult mai prietenoasă cu mediul comparativ cu bateriile cu acid, de pe echipamentele uzuale. Flota de utilaje din CDC acomodează 4 unități reach-trucks cu cabină încălzită, cu modul de selecție automată a înălțimii și care ridică până la 11 m (înălțimea maximă de depozitare a rafturilor), 10 order-pickere și 8 transpalete electrice. Astfel, un schimb de lucru poate integra o echipă mixtă de până la 24-26 persoane, din care 22 folosesc echipamente electrice, iar celelalte sunt suport (stock controller, șef schimb, operator, Key user). Programul de lucru este de luni până vineri în trei schimburi.
Model de distribuție adaptat pieței
Distribuția produselor din centrul logistic Corso are ca limită geografică exteriorul lanțului carpatic, practic bariera dintre cele două depozite, iar acest lucru se întâmplă din cauza infrastructurii rutiere. Cu șapte porți pentru mărfuri congelate și trei pentru refrigerate, produsele stocate în Corso Distribution Center au un grad de rotație foarte mare. Marfa vine din toată lumea, inclusiv din Asia și America Latină, pe roți sau pe mare (transport intermodal), rulajul derulat aici fiind în momentul de față de circa 40 de camioane zilnic, adică mai puțin de 40% din capacitatea pe care depozitul o poate asigura dacă piața o cere. Din punct de vedere al acoperirii teritoriale, de aici Macromex livrează zilnic din Botoșani până în Mehedinți, respectiv din zona de nord, nord-est și până înspre sud-vest, către clienți din HoReCa, Traditional Trade și Modern Trade, la 52% din cele aproximativ 1.500 de adrese. Tot de aici sunt livrate la platformele marilor retaileri produsele refrigerate, însă volumele sunt mult mai mici decât în cazul celor congelate. Restul livrărilor către POS (Point of Sales), dar și tot ce înseamnă platforme congelate IKA, deși în general sunt poziționate în sudul țării, se fac din depozitul de la Câmpia Turzii. „Deși acest mod centralizat de livrare pare mai costisitor, nu este deloc așa, pentru că nu întotdeauna distanța primează. Productivitatea este un factor important și la fel de important este și costul de stocare. Modelul nostru de business acomodează stocarea de produse congelate în Edenia Distribution Center, iar automatizările prezente în depozitul de la Câmpia Turzii generează productivitate superioară și, în final, oferă eficiență acestui model“, este de părere directorul de logistică al Macromex. Compania este orientată către dezvoltarea portofoliului de clienți și în afara granițelor și încet, încet, o parte a volumelor de înghețată și produselor din brandul propriu, Edenia, încep să fie cunoscute pe piețele din Ucraina și Ungaria, după cum ne-a mai mărturisit directorul de logistică. „Prospectăm și în afara granițelor, vom crește cu timpul și către alte piețe, deocamdată doar la granița de nord și nord-vest a țării.“
Pe lângă cele două centre logistice, la nivel național, compania colaborează cu parteneri în 11 puncte importante, cunoscute drept centre de cross dock, iar distribuția se face cu flota mixtă, atât proprie, cât și cu subcontractori, fiind adaptată la volumele și la mișcările pieței. „Rutăm zilnic 90-95 de mașini de distribuție, ajungem în toate POS-urile. Lucrăm și cu subcontractori în București, Câmpia Turzii, Oradea, ocazional în Timișoara și Constanța. Aprovizionarea se face la 6:00 dimineața, iar între 6:00 și 7:00 marfa este încărcată în vehicule și pleacă pentru a fi distribuită.“ În funcție de zona de distribuție, sunt rute mai lungi sau mai scurte: în orașele mari rutele sunt mai scurte, iar în țară cuprind mai mulți kilometri, însă indicatorul pentru fiecare livrare efectuată este de 11,8 km, o mașină de distribuție parcurgând în medie 6.000-6.500 km lunar. Vehiculele proprii, circa 70 la număr, cu tonaj cuprins între 3,5 și 16 t, sunt configurate cu două zone de temperatură, cu agregate de frig independente, pentru a acomoda produse cu dublă temperatură. De circa trei ani, distribuitorul este în plin proces de modernizare a flotei, anual fiind înlocuit un anumit număr de vehicule. „Am făcut licitații, iar după aceea mergem destul de mult în zona în care să avem o flotă cât mai compactă“, afirmă Elena Petre, care menționează că au fost alese autoșasiuri Iveco având caroserie Lamberet și agregate Thermo King. „Cumva am văzut că acest model este fiabil necesităților noastre. Cred că suntem în pragul celui de-al treilea an în care venim cu un val de mașini în această componentă.“ Parcarea Corso este construită inclusiv cu 10 stații de încărcare rapidă a bateriilor mașinilor electrice, momentan doar autoturisme, însă locurile de parcare pentru autoutilitare sunt prevăzute cu prize conectate la sistemul BMS al clădirii, „astfel încât, atunci când șoferul vine și trage mașina la încărcat, ea să fie deja pre-răcită și să nu se mai piardă timp“.
Volume mai mari în 2021 și investiții în online
Piața de distribuție de produse cu temperatură controlată, în continuă creștere, a devenit mai educată din perspectiva consumatorului, care își dă seama că prin congelare produsele păstrează cel mai bine toate valorile nutriționale, consideră Elena Petre. „La noi tot ce înseamnă legume este ambalat în 4-6 ore de la recoltare, versus produsele așa-zis proaspete, care vin din Africa de Sud, Italia, Spania, și rămân în continuare proaspete.“ Anul trecut a fost un an special, pandemia afectând extrem de mult sectorul HoReCa, un pol de business important pentru Macromex, care a reușit să realizeze o cifră de afaceri în jurul a 130 de milioane de euro, cu volume de vânzări mai mici decât în 2019. „Mai puțin decât am bugetat inițial, însă mai bine decât a fost prevăzut în Contigency Plan-ul inițiat la izbucnirea pandemiei. Anul acesta, dacă se păstrează trendul, vom depăși estimările noastre legate de vânzări și vom fi peste cifrele din 2019, prima jumătate a anului înregistrând deja o creștere de aproape 10% față de valorile bugetate. Fac parte dintr-o echipă cu focus atât pe rezultate, cât și pe modalitatea în care acestea sunt obținute“, spune Elena Petre.
Evident că partea de online este atractivă și pentru Macromex, însă specificul produselor pe care le are în portofoliu „ne face să fim prevăzători, calitatea produsului care ajunge la consumator fiind cel mai important criteriu“. Tocmai de aceea, în online Macromex a ales să se lanseze pentru început doar în București și Ilfov. Modalitatea de distribuție cu temperatură controlată este o componentă foarte importantă și atunci livrările sunt atent monitorizate. Comenzile sunt date prin intermediul platformei lansate anul trecut, foodconcierge.ro, unde consumatorul final are de ales dintr-o gamă de peste 400 de produse și are la îndemână rețete sau sfaturi de la renumiți Chefi Bucătari, produsele fiind foarte apreciate de specialiști în HoReCa. „Digitalizarea este una din preocupările noastre și, evident, ne îndreptăm către segmentul de B2B, vrem să facilitam accesul clienților către produsele noastre. Astfel, o parte din comerțul tradițional și HoReCa va migra și către două platforme de e-commerce pe care urmează să le deschidem anul acesta. Pentru noi, ca logistică, nu va fi nicio diferență, comanda urmând a fi introdusă în sistem direct de client, însă pentru client va scurta lanțul și interacțiunile dintre de la comandă până la livrare“, completează Elena Petre.