Printre costurile analizate de Comitetul Național Rutier din Franța (CNR) în studiile sale referitoare la activitatea flotelor de transport din fiecare stat UE se numără și cel cu întreținerea/reparațiile ansamblurilor de 40 t pentru transport internațional de mărfuri pe distanțe lungi.
În cazul flotei românești acesta este dificil de evaluat din cauza costurilor și practicilor diferite ale firmelor intervievate. Dar el este de aproape 1.000 de euro pentru un camion al unei firme mari, care încheie contracte pe trei ani, cu o înnoire a flotei cam la același interval, și ajunge la 4.500-5.000 de euro/an pentru întreprinderile a căror politică de achiziție corespunde profilului tip reținut de CNR, dar care au propriul atelier ce le permite să facă o parte din reparații la prețuri mai mici. Fără un atelier propriu costul urcă la 5.800 de euro/an/ansamblu, situație în care se află peste 60% dintre firmele intervievate. Iar un sfert dintre operatorii care au cumpărat vehicule second-hand sau care exploatează vehiculele mai mult decât media calculată de CNR au ajuns și la 8.000 de euro/an. În cele din urmă, valoarea medie reținută pentru studiul din 2020 dedicat României este de 5.600 de euro/an/vehicul, în creștere cu 16% față de 2017.
Firmele cehe care apelează la contracte de întreținere clasice în timpul perioadei de leasing au un cost mediu pe șase ani de aproape 5.800 de euro/an, incluzând uneori și schimbarea anvelopelor și alte servicii oferite pe autostradă. Marile companii au propriile centre de reparații, iar costul este de aproape 4.300 de euro/an/vehicul, și firmele mici, care cumpără mașini autofinanțându-se, trec de 7.000 de euro/an/vehicul. De aceea CNR a luat în calcul un cost mediu de 6.200 de euro/an/vehicul de 40 t care nu beneficiază de contract complet de service, o valoare cu aproape 20% mai mare decât la studiul din urmă cu patru ani.
În Slovacia în schimb firmele de transport au rareori propriul atelier, cele mai multe apelând la leasing cu contract de întreținere inclus, iar celelalte, care se autofinanțează, merg în service la concesionari, beneficiind de reduceri importante. Suma anuală necesară pentru întreținerea/reparațiile unui ansamblu articulat de 40 t este estimată la 5.600 de euro, în creștere cu 5% față de 2017.
Acest cost este mult mai mic în Polonia, de circa 5.000 de euro, față de 4.600 de euro, cât indica studiul din 2017. Cele mai multe firme intervievate au apelat la leasing cu contract de întreținere, iar pentru cele care au contract de leasing operațional întreținerea și reparațiile sunt adesea incluse în contract. În plus, cei mai mulți transportatori chestionați au propriul atelier.
Iar în Ungaria valoarea medie este, de asemenea, mică, de 4.800 de euro/an/vehicul, în creștere puternică față de cei 3.909 euro/an din 2013, când a fost realizat studiul anterior. Și pe piața maghiară sunt posibile contracte de leasing care includ întreținere, dar ele nu sunt foarte des folosite, ci mai ales de către firmele mari, cu putere de negociere. Conform managerilor intervievați, un contract de întreținere ar reprezenta un cost de aproape 5.000 de euro/an pentru autotractor pe durata leasingului. Pentru aproape 30% dintre firmele intervievate întreținerea și reparațiile mici se fac în ateliere proprii și costul estimat este de 2.500-3.000 de euro/an, sumă în care se includ adesea și serviciile legate de anvelope, dar nu și achiziția de piese de schimb și reparațiile mai sofisticate, care se fac la concesionari. Pentru celelalte firme, adică mai mult de jumătate dintre cele intervievate, întreținerea și reparațiile se fac la concesionari în primii ani și într-un atelier mai puțin scump în următorii 3-4 ani, caz în care acest cost se ridică la 5.700 de euro/an/vehicul.
Trecând la cele trei țări vestice analizate, costurile devin mult mai mari.
În Spania numai două firme din 17 intervievate au propriul service unde fac o parte din întreținerea vehiculelor, mai ales a semiremorcilor. Dintre celelalte, șapte au contract de întreținere în cadrul contractului de leasing financiar sau operațional. Unii transportatori au optat pentru întreținere în cadrul leasingului și declară că plătesc 6.480 de euro în 48 de luni, deci costul/km este de circa 0,0461 de euro, ținând cont de kilometrajul anual, cu 18,2% mai mult decât în urmă cu cinci ani.
În Germania firmele se ocupă de întreținerea parcului auto folosind o combinație de atelier propriu și service-uri externe. Costul mediu de întreținere a unui vehicul este de 0,05-0,07 euro/km, sau 7.800 de euro/an. În estul țării unele firme preferă să aibă contract de întreținere cu un prestator local independent, pentru a încuraja ocuparea forței de muncă și dezvoltarea industrială în zonă, în timp ce în vest apelează mai ales la rețelele producătorilor de camioane. Și costul de întreținere este mai mic decât la studiul anterior din 2012, din caza înnoirii mai dese a flotei și scăderii kilometrajului.
În sfârșit, în Olanda suma anuală pentru un ansamblu articulat de 40 t este de 7.980 de euro, aproape de valoarea din 2016, când era de 7.299 de euro. Jumătate din firmele chestionate au atelier propriu și celelalte merg la concesionari locali pentru întreținerea vehiculelor, adesea pe baza unui contract.