Prin incapacitatea institutionala de control a autorizatiilor transportatorilor straini statul este prejudiciat in mod direct si indirect, potrivit UNTRR, care solicita aplicarea imediata a principiului reciprocitatii in cazul masurilor impuse de autoritatile din Turcia pentru operatorii de transport romani.
In data de 25.06.2013 a fost epuizat stocul de autorizatii bilaterale de terta tara Turcia, transporturile fiind limitate determinand suspendarea sau derularea cu greutate a contractelor de transport marfa deja contractate.
Lipsa unui rezultat pozitiv in procesul de negociere in cadrul Comisiei Mixte de la Ankara ce a avut loc in octombrie a.c., „ne obliga sa solicitam de urgenta verificarea minutioasa a actelor care insotesc marfurile transportate de vehiculele inmatriculate in Turcia, aplicarea reciproca a tuturor cerintelor autoritatilor din Turcia, si ca posibile viitoare masuri, anularea intregului contingent de autorizatii de tranzit acordate partii turce de 29.000 autorizatii si limitarea numarului de autorizatii cu plata, precum si restrictionarea CEMT pe teritoriul Romaniei”, se arata in comunicatul UNTRR.
Problemele cu care se confrunta transportatorii rutieri romani la intrarea pe teritoriul Turciei, au fost aduse la cunostinta autoritatilor din Romania, motiv pentru care UNTRR solicita autoritatilor din subordinea sau coordonarea Ministerului Transporturilor si a Departamentului pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine luarea in regim de urgenta a masurilor necesare in vederea aplicarii unui tratament egal transportatorilor turci.
„Incepand cu data de 1 septembrie 2013, autoritatile turcesti au pus in aplicare amenzi de 3000 de euro in mod abuziv pentru situatii care sunt in afara – "lipsa" autorizatiilor de terta tara sau pentru utilizare "incorecta". Dorim sa se aplice acelasi tratament si operatorilor de transport turci pentru intrarea/tranzitul/iesirea de pe teritoriul Romaniei. Masurile solicitate au menirea de a apara interesele transportatorilor romani si de a elimina concurenta neloiala de pe piata transporturilor rutiere”, se mai arata in comunicat.
UNTRR propune introducerea unor restrictii de timp pentru utilizarea autorizatiilor CEMT – conform cu perioadele minime acceptate de Turcia in cazul utilizarii autorizatiilor CEMT din momentul iesirii pana in momentul intrarii pe teritoriul Turciei cu aceeasi autorizatie CEMT.
UNTRR solicita impunerea utilizarii autorizatiilor pentru efectuarea transporturilor cu vehicule avand masa maxima totala admisa mai mica de 3,5 t, respectand principiul reciprocitatii.
UNTRR propune autoritatilor romane sa solicite autorizatii CEMT pentru operatiuni bilaterale directe Turcia – Romania / Romania – Turcia in cazul in care factura care insoteste marfa este emisa de o societate care isi are sediul in oricare alt stat decat Romania sau Turcia.