Polițiștii și jandarmii nu au instrumentele necesare pentru a controla cea mai recentă generație de tahografe, așa cum arată jurnaliștii Les Routiers. În plus, au mai aflat aceștia, cardul de controlor nu a fost înnoit, deși toate cele din Franța au expirat deja, la aceeași dată.
Cardul controlorul, care trebuie înnoit o dată la doi ani, permite deblocarea tahografului pentru a descărca datele și a face verificările. În condițiile în care acesta costă doar 63 de euro, jurnaliștii Les Routiers se întreabă dacă statul chiar vrea să controleze încălcările de lege și să se asigure că șoferii, mai ales cei străini, respectă prevederile din Pachetul Mobilitate.
Și asta nu e tot. Presupunând că inspectorii ar avea cardurile la zi, softul Octet folosit de forțele de ordine din Franța pentru a citi cardul șoferilor nu mai poate citi tahografele 4.0 (inteligente) care au intrat pe piață în iunie 2019, iar compania franceză DIS-Transics, care produce acest soft, nu a anticipat evoluția tahografelor și nu a propus din timp o versiune compatibilă cu noile modele.
Ministerul de Transport a ales pentru controlorii săi de la Dreal (care folosesc Windows) soluția Tachoscan fabricată de compania poloneză Inelo și capabilă să citească cele mai recente tahografe, dar jandarmii nu au primit-o și se plâng că nu au fost implicați în dezvoltarea acestui soft, care nu este adaptat la sistemul de operare Linux folosit de ei și de poliție. Și se pare că Ministerul Transporturilor lasă jandarmeria și poliția (adică Ministerul Armatei și de Interne) să-și plătească singuri noile echipamente.
Fără soluția concepută de Inelo jandarmii pot citi cardurile de primă generație ale șoferilor (cu Octet), dar nu și datele despre vehicul și datele sociale. În aceste condiții, cum pot ei să știe dacă șoferul a condus toată noaptea fără card, dacă a decuplat limitatorul sau dacă a folosit cardul unui coleg? Din această cauză, mulți polițiști și jandarmi deja se simt descurajați să mai controleze, conchid jurnaliștii Les Routiers.