Iveco Bus a organizat primul eveniment de anvergură cu presa după începerea pandemiei, pentru a-și prezenta gama completă de vehicule destinate aplicațiilor de transport urban și interurban. Sub sloganul „Enlight your way”, constructorul italian și-a propus să evidențieze optimizările aduse în ultimii doi ani pe toate gamele de produse și a aliniat o selecție variată de modele și configurații, disponibile pentru testare pe circuitul de training Arese de lângă Milano, Italia. Gazul natural rămâne în centrul atenției, și chiar se bucură de interes crescut din partea industriei, alături de tehnologia de propulsie electrică, intens promovată și finanțată de către Comisia Europeană, și de tradiționalul diesel.
Iveco Bus a profitat de trecerea la standardul de poluare Euro VI-E pentru un upgrade al portofoliului său de produse, concomitent cu introducerea unor versiuni complementare. În cadrul evenimentului „Enlight your way”, organizat în octombrie la Milano, constructorul italian a aliniat 7 dintre cele mai bine vândute modele ale sale, într-un mix de configurații și tehnologii de propulsie, care răspund cu succes oricăror cerințe. Este vorba despre Crossway CNG în variante cu intrare joasă (LE) și clasicul „low-deck” (LD) pentru transport interurban, autobuzele urbane Urbanway CNG și E-Way electric, autocarul diesel Evadys și minibusurile Daily Tourys și Access, ultimul dintre acestea, dedicat transportului urban, prezentat în premieră.
Cresc cererile pentru Crossway CNG
Iveco Bus rămâne fidel promovării gazului natural, pe care îl consideră mai sustenabil, mai ieftin și la fel de curat precum energia electrică. Motoarele pe gaz ale producătorului italian sunt 100% compatibile cu biometanul obținut din reziduuri organice și asigură o reducere de 95% a gazelor cu efect de seră. Cu aproximativ 8.000 de vehicule pe gaz aflate în operare în toată Europa, Iveco Bus este lider de piață pe acest segment, cu o cotă de peste 30%.
Crossway este cel mai bine vândut model pe segmentul suburban/interurban, nu mai puțin de 50.000 de unități ieșind până în prezent pe poarta fabricii din Vysoke Myto, Cehia. Vehiculul este disponibil în patru variante de lungime (10,8, 12,1 și 13 m – pe două axe – și 14,5 m – pe trei axe), trei versiuni de motorizare (Cursor 9 diesel sau CNG și Tector 7 diesel) și două cutii de viteză automatizate (ZF EcoLife sau Voith Diwa NXT). În materie de siguranță pasivă, structura a fost ranforsată, în special în partea frontală, pentru a corespunde directivei R29.03.
Postul de conducere a fost modernizat, prin instalarea noului bord, stilizat, cu ecran digital color, de 7 inch, și a volanului multifuncțional. Șoferul beneficiază de numeroase spații de depozitare, porturi USB și suporturi pentru sticlă și pahar.
Cererea pentru propulsia pe gaz natural este în creștere, astfel că anul acesta se așteaptă ca 15% din totalul producției Crossway să fie modele CNG (în 2019, acestea reprezentaseră doar 6%).
Pe circuitul Arese a fost disponibil spre testare un Crossway LE CNG, cu motor de 360 CP și 4 rezervoare pentru gaz tip 4 (din material compozit), de 315 l fiecare. Vehiculul este puternic și ușor de manevrat. Toate modelele Iveco pot fi echipate la cerere cu sistemul Mild Hybrid, care susține motorul diesel sau pe gaz la accelerare, pentru un consum redus de combustibil. Acesta include o baterie de 1 kWh pentru stocarea energiei recuperate la frânare. Aceasta din urmă poate fi folosită și pentru aplimentarea consumatorilor de 24V de la bord (compresor, lumini etc.).
E-Way, soluția pentru mobilitate electrică
Autobuzul urban E-Way este dezvoltat la centrul Heuliez de excelență în electromobilitate din Rothais, Franța, și este echipat cu un pachet de baterii având capacitate de 350 kWh. Peste 500 de unități sunt deja în operare în 7 țări europene, confirmând performanțe excelente după peste 15.000.000 km parcurși. De altfel, testele Record Run, supervizate de TÜV și de Verkerhrsbetriebe Bachstein, au arătat o autonomie de peste 500 km cu o singură încărcare a bateriilor.
E-Way, comercializat în Franța sub denumirea de GX electric, este disponibil în 4 variante de lungime (9,5, 10,7, 12 și 18 m) și două configurații: standard și BRT (ultima, numită Linium). Echipat cu baterii NMC (nichel-mangan-cobalt), vehiculul poate fi alimentat fie peste noapte, la depou, fie direct în trafic, prin pantograf ascendent sau descendent.
Noutatea pentru autobuzele electrice solo este capacitatea crescută de depozitare a noilor pachete de baterii ZEN, ce pot înmagazina cu până la 20% mai multă energie (42 kWh per pachet), pentru o autonomie de 300 km, grație capacității totale a bateriilor de 418 kWh (modelul de 10,7 m) și 460 kWh (la cel de 12 m) sau 5 pasageri în plus la aceeași capacitate.
Modelul E-Way testat dispune de un bord nou, digital, care oferă informații utile despre consumul instantaneu de energie, autonomia rămasă și gradul de încărcare a bateriei, iar șoferul primește o evaluare asupra stilului său de conducere, pentru a se putea corecta. Sistemul de recuperare a energiei este foarte confortabil la rulare. Astfel, la eliberarea pedalei de accelerație se realizează deja o ușoară frânare, foarte prietenoasă pentru pasageri, pentru ca la apăsarea pedalei de frână sau acționarea retarderului recuperarea să fie mai puternică.
Gama Iveco de transport urban mai include autobuzele Linium și Urbanway, precum și troleibuzul Crealis. Acesta din urmă combină alimentarea pe cablu cu o mică baterie, care stochează energie și oferă autonomia necesară atunci când infrastructura lipsește (poate asigura necesarul de energie până la 25-40% din traseu).
Urbanway este disponibil în variante de 10,5, 12 și 18 m lungime, cu o nouă arhitectură a compartimentului motorului, ce permite instalarea propulsorului Cursor 9 în poziție longitudinală. Se obține astfel o reducere a greutății proprii a vehiculului, care este distribuită mai bine, și crește accesibilitatea la diferite componente. Partea din spate a fost reproiectată, beneficiind de un design nou, iar în față poate fi montat opțional un sistem de camere video și monitoare, ce înlocuiește tradiționalele oglinzi retrovizoare.
Inclusiv modelul testat la Arese – un Urbanway CNG – avea camere video în locul oglinzilor, iar inginerii Iveco Bus au venit cu o inovație la monitoare, marcând prin 3 linii de culori diferite cea de-a doua axă, partea din spate a autobuzului și respectiv o distanță de 3 m în spatele vehiculului.
Urbanway CNG dispune de noul și puternicul motor Cursor 9 pe gaz. Flexibilitatea în alegerea rezervoarelor pentru CNG permit instalarea unei capacități totale între 960 și 1.610 l, pentru o autonomie maximă de 650 km la modelul solo și 600 km la cel articulat. Rezervoarele sunt amplasate pe plafon și sunt integrate armonios în caroserie; înălțimea totală nu depășește 3,3 m.
Grație inovațiilor tehnologice comparativ cu generația anterioară, inclusiv optimizărilor de la nivelul caroseriei pentru o aerodinamică îmbunătățită, noul Urbanway este cu 5% mai eficient la consum în cazul modelului diesel și cu 10% la cel pe CNG.
Evadys, versatil și economic pentru turism
Iveco Bus a ales încă de la început doar tehnologia Hi-SCR pentru reducerea emisiilor poluante, iar această soluție s-a dovedit foarte sustenabilă, asigurând nu doar emisii poluante minime, ci și o reducere a CO2 între 50 și 90% (cu biocombustibili).
Echipat cu motorul Cursor 9, de 400 CP, Evadys reprezintă soluția ideală pentru un autocar de buget, care poate fi comandat în variante de 12 și 13 m lungime (două axe) și cu diferite configurații privind poziționarea ușilor, aranjamentul scaunelor etc. Sunt disponibile maximum 63 de locuri, iar capacitatea maximă de bagaje în cale este de 12 m3. Modelul testat dispune de același bord nou, prietenos, cu display digital. După retragerea din producție a Magelys, Iveco Bus nu a anunțat însă o strategie pentru gama autocarelor HD, iar volumele reduse pe segmentul turistic nu sunt încurajatoare.
Daily Access, mobilitate urbană la scară redusă
Gama de minibusuri Daily poate fi configurată pentru orice tip de aplicații, cu două variante de motorizare diesel (180 și 210 CP) și una pe gaz natural (136 CP), în tandem cu transmisia automată Hi-Matic ori cu cea manuală.
Pentru test a fost disponibil noul Daily Access de 7,1 m, destinat transportului urban, cu intrare joasă, ușă dublă Masats și rampă manuală, montate în spatele axei față. Vehiculul, propulsat de motorul pe gaz, a fost echipat cu transmisia automată cu 8 trepte, ce asigură un consum redus de combustibil și, grație intervalelor reduse de service, la 350.000 km, o scădere a costurilor de întreținere cu 4%.
Postul de lucru al șoferului este separat de salon printr-un perete de sticlă, cu ușă integrată. În partea dreaptă, în locul scaunului pasagerului este instalată cutia sistemului electric central, iar deasupra acesteia poate fi pus un aparat de taxat. Poziția șoferului la volan este comodă, cu vizibilitate optimă de jur împrejur. Nivelul zgomotului motorului pe gaz este însă destul de ridicat. Rezervoarele CNG au o capacitate de 355 l, pentru o autonomie de 420 km. În cazul în care minibusul este carosat pe autoșasiu se pot instala rezervoare pentru gaz de 460 l, iar autonomia ajunge la 510 km.
Primele livrări ale Daily Access sunt planificate pentru începutul anului viitor. Gama Daily mai include modelele Pop (pentru transport școlar), Start (servicii shuttle), Line (interurban) și Tourys (turistic).
Toate vehiculele Iveco Bus pot fi conectate la sistemul telematic Iveco ON, prin care se poate realiza un management de flotă avansat, dar și o mentenanță predictivă. Clienții pot alege între pachetele Smart și Premium, în funcție de tipurile de servicii dorite, cu scopul obținerii unui cost total de operare cât mai redus. La această oră sunt monitorizate 68 de flote, care însumează peste 1.600 de autobuze (aproape 1.000 interurbane, 660 urbane și câteva autocare). Dintre acestea, amintim FlixBus, Keolis sau Transdev.
Investițiile Iveco Bus în digitalizare vor continua și în perioada următoare, cu focus pe conectivitate și automatizare.