Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Consiliul Europei a votat reguli mai stricte de taxare rutieră

Reforma europeană a taxelor de drum pentru camioane va duce la înlocuirea treptată a calculelor în funcție de timp cu alți factori care țin cont mai mult de amprenta de carbon, cum ar fi distanța sau emisiile de CO2, deoarece Consiliul Europei a dat recent undă verde unor reguli mai stricte de taxare rutieră (Directiva Eurovinieta) pentru a stimula operațiunile de transport mai curate și mai eficiente, în conformitate cu Green Deal și cu Acordul de la Paris.

De aceea la nivelul UE va fi instituit un nou instrument pentru ca taxele de infrastructură și taxele pentru vehiculele grele să varieze în funcție de emisiile de CO2. Inițial, noul sistem li se va aplica doar camioanelor mai mari, dar el va fi extins treptat și la alte tipuri de vehicule grele și se va putea adapta periodic la evoluțiile tehnologice. Directiva prevede extinderea aplicării la camionete și microbuze începând cu 2026, când acest lucru va fi fezabil din punct de vedere tehnic.

Textul include garanții, astfel încât vehiculele hibride să nu fie recompensate de două ori și să se evite orice posibilă suprapunere a diferențierii bazate pe emisiile de CO2 cu alte instrumente de stabilire a taxării emisiilor de carbon.

Dar taxarea rutieră în UE este de competența statelor membre, deci ele pot sau nu să decidă să o impună pe teritoriul lor. Cu toate acestea, în cazul în care aleg să perceapă taxe, ele trebuie să respecte o serie de norme comune, care au scopul de a împiedica taxarea rutieră să discrimineze traficul internațional sau să conducă la denaturări ale concurenței între operatorii de transport.

În practică, adoptarea acestei directive împuternicește statele membre să elimine treptat, în  opt ani de la intrarea ei în vigoare, vinietele bazate pe timp, pe care le percep unele țări pentru vehiculele grele din rețeaua centrală TEN-T. În cazul în care statele membre aplică deja un sistem comun de viniete, așa cum se întâmplă în Austria, acestea vor mai avea la dispoziție încă doi ani pentru a adapta sau a elimina sistemul respectiv.

Drumurile afectate de eliminarea treptată reprezintă principalele rute pe care circulă cea mai mare parte a vehicule comerciale din traficul internațional, dar statele membre pot continua să aplice viniete în altă parte a rețelei lor.

Statele membre vor avea și opțiunea de a institui un sistem combinat de tarifare pentru vehiculele grele sau pentru anumite tipuri de vehicule grele, care poate reuni elemente bazate pe distanță și elemente bazate pe timp și poate integra cele două instrumente de diferențiere (cel nou, care se bazează pe emisiile de CO2, și cel existent, bazat pe categorii euro). Acest sistem – potrivit Consiliului Europei – va permite aplicarea deplină a principiilor „utilizatorul plătește“ și „poluatorul plătește“ și le va oferi statelor membre flexibilitatea necesară pentru a-și proiecta propriile sisteme de taxare rutieră. Cu toate acestea, ca principiu de bază, statele membre își păstrează libertatea de a aplica taxe de trecere și de utilizare pentru diferite categorii de vehicule, cum ar fi cele grele de marfă, autocarele și autobuzele, vehiculele ușoare, vehiculele comerciale ușoare, microbuzele și autoturismele, independent unele de altele. De exemplu, pot decide să nu le aplice nicio taxă autobuzelor.

În plus, în aplicarea acestei euroviniete sunt prevăzute excepții pentru eliminarea treptată a vinietelor în cazuri justificate, de exemplu în zonele cu o densitate scăzută a populației sau atunci când vinieta se aplică pe un anumit tronson de drum, după notificarea Comisiei.

Taxarea costurilor externe pentru poluarea atmosferică este obligatorie pentru vehiculele grele după o perioadă de tranziție de patru ani, în cursul căreia se aplică taxe de drum. Cu toate acestea, statele membre pot să nu aplice taxa, după notificarea Comisiei, în cazul în care aceasta ar duce la o deviere a traficului, care ar avea consecințe negative. Tarifarea obligatorie nu aduce atingere deciziei statelor membre de a aplica o taxă bazată pe costurile externe pentru emisiile de CO2.

Statele membre utilizează veniturile din taxele opționale pe congestie sau echivalentul lor în valoare financiară pentru a rezolva problemele legate de aglomerație sau pentru a dezvolta un transport și o mobilitate durabile. Normele noi stabilesc și condițiile în care se consideră că această obligație a fost îndeplinită în cazul în care veniturile în cauză sunt alocate bugetului general.

În plus, noile reguli le vor permite statelor membre să aplice o suprataxă mai mare, de până la 50%, pentru anumite tronsoane de drum mai aglomerate, dacă toate țările UE sunt de acord.

Directiva mai oferă și excepții de la regulile de taxare, de exemplu, în relație cu contractele de concesiune existente, persoanele du dizabilități și zonele cu densitate mică a populației. Votul recent din Consiliu arată că acesta și-a adoptat poziția într-o primă lectură și acum Parlamentul European trebuie să adopte actul legislativ în a doua lectură, înainte de publicarea în Jurnalul Oficial al UE, iar în 20 de zile de la publicare directiva intră în vigoare. De atunci statele membre au la dispoziție doi ani pentru a o transpune în legislația națională.

Articole similare

Ad