Ministerul de Transport din Spania le-a prezentat recent asociațiilor patronale din această țară Planul Național de Inspecții pe 2022 în transportul rutier, din care rezultă că prioritate vor avea competiția neloială și dumping-ul social din partea companiilor relocate în alte țări.
Concret, vor fi controlate mai ales firmele străine care operează în Spania, în special cele relocate (numite colocvial „cutii-poștale“), cu respectarea Directivei Europene 22/2006 referitoare la aplicarea legislației sociale referitoare la transportul rutier, care obligă statele membre UE să desfășoare controale care să vizeze companiile clasificate ca fiind cu mare risc. Aceste acțiuni de control au început încă din 2016, în colaborare cu organisme de inspecție din alte instituții publice, cum ar fi Agenția pentru Taxe și Inspectoratul de Muncă.
În acest sens, în iulie 2021 a apărut un nou protocol de acțiune al Inspecției în Transport și al Inspecției Securității Muncii și Sociale, cu scopul de a întări, îmbunătăți și extinde lupta împotriva fraudei la angajarea de lucrători în transport. Așa cum se arată în protocolul încheiat între aceste instituții, caracteristica principală a companiilor cutie-poștală este că ele nu au activitate economică reală în țara unde au sediul central și unde angajează lucrători, ci au activitate în alte stare membre ale UE, unde își oferă de fapt serviciile, eludând normele aplicabile și reducând costurile salariale și contribuțiile sociale.
Controlul companiilor cutie-poștală se va desfășura și în trafic (atât pentru vehiculele grele, cât și pentru cele ușoare) și la compania de unde se încarcă bunurile, verificându-se respectarea reglementărilor sociale și a celor referitoare la cabotaj. Pentru că normele anterioare limitau posibilitatea de control al acestor companii, după intrarea în vigoare, în februarie, a reglementărilor din Pachetul Mobilitate 1, organismele de control pot face verificări complete ale firmelor străine care operează în Spania.
O noutate este și controlul respectării termenului maxim de plată, care este și ea o prioritate a Uniunii Europene.
Alte acțiuni de control incluse în Planul pe 2022 sunt cele legate de operațiunile care își au originea sau destinația în centre mari de producție sau platforme logistice și zone de încărcare din porturi, unde sunt concentrate cele mai mari volume de încărcare și descărcare a mărfurilor.
Controlul va continua și asupra companiilor care oferă servicii de transport online, în special a platformelor de coletărie, care folosesc de obicei vehicule ale unor intermediari și nu respectă reglementările fiscale și pe cele referitoare la angajare.
Pentru a garanta procesarea uniformă a dosarelor în întreaga Spanie, în 2021 a fost creată o aplicație informatică unică și aceasta le permite Comunităților Autonome să realizeze controalele uniform și să și sancționeze la fel. Iar în 2022 integrarea Comunităților Autonome va fi terminată, astfel încă toate dosarele să fie procesate cu aceeași aplicație.