La finalul acestui an, pe considerentul unei eficientizări a operațiunilor întreprinse în toate sectoarele de activitate și al unor volume mai bune decât anul trecut, Euroccoper țintește o cifră de afaceri cu 15% mai mare decât în 2020, atunci când a înregistrat 11 milioane de euro. La începutul lui iulie, compania timișoreană fondată de Aldo Roccon în 1994 și-a schimbat forma juridică și a devenit societate pe acțiuni, ocazie cu care a fost efectuată și o majorare a capitalului social, securizându-și astfel business-ul pentru atragerea unor parteneri dispuși să investească în România.
Anul trecut a fost caracterizat ca fiind destul de dificil de către directorul de operațiuni al Euroccoper, Daniel Fulaș. Compania s-a văzut nevoită să-și regândească fluxul operațional în contextul pandemiei generate de Covid-19, totul pentru a putea oferi continuitate business-urilor partenerilor, în special în perioada martie-mai, atunci când întreaga piață s-a contractat. „Nu neg că pentru noi a fost o mare provocare din multe puncte de vedere, care a implicat toate departamentele, începând de la acționari și până la colaboratorii externi. Astăzi am devenit conștienți că va fi necesar să trăim cu virusul și, prin urmare, am adoptat măsuri care nu mai sunt doar acțiuni de urgență, ci acțiuni structurale. Pandemia ne-a determinat să luăm decizii cu privire la anumite opțiuni de afaceri, cum ar fi găsirea unui echilibru corect între depozitele închiriate și cele deținute în proprietate, unde am accelerat efectuarea unor investiții care le vor oferi clienților noștri un Euroccoper și mai solid. În plus, în aceeași perioadă am îmbunătățit procesele interne, o transformare radicală, deja în curs de implementare de câțiva ani, și care în 2020 a înregistrat primele sale rezultate, îmbunătățind performanțele economice ale companiei. A fost o coincidență că unele investiții operaționale făcute în anii anteriori și-au văzut roadele în timpul pandemiei“, a explicat Daniel Fulaș. Rezultatele s-au concretizat atât în venituri, cât și în profitabilitatea companiei, care au crescut cu 13%, respectiv 28%.
Specializată în activități de comisionare vamală, expediții și logistică, Euroccoper a dezvoltat tot mai mult, în ultimii ani, sectorul de logistică, ce reprezintă 30% din business. Punând accent pe dezvoltarea conceptului One Stop Shop, care a început să fie implementat în urmă cu doi ani, compania a reușit să le ofere clienților servicii integrate de logistică, respectiv vamă, depozitare, transport, și să-și optimizeze astfel costurile. Cu o pondere de 20%, aceeași cu cea a serviciilor vamale, activitatea de distribuție este cea care completează segmentul logistic al Euroccoper, ambele segmente cunoscând cea mai mare creștere. „A mers bine FMCG în zona de vest, dar și transportul (partide mici de marfă) prin intermediul rețelei Pall-Ex. Chiar dacă pe toate sectoarele am avut și clienți cărora le-au scăzut volumele, din cauza dificultăților aduse de criza sanitară, am reușit să atragem și parteneri noi, care aveau nevoie de servicii integrate, și astfel balanța a fost echilibrată.“
La fel de bine a funcționat și linia de grupaj Belgrad-Timișoara, tur-retur, cu recurență săptămânală. Alături de filiala din Serbia, unde are un departament de transport și un birou vamal, compania a realizat proiecte de transport din România către Serbia, alături de alte linii de export către Europa, cu scurte întreruperi în perioada de lockdown, atunci când inclusiv în vămi au apărut blocaje. „Intenționăm să ne dezvoltăm activitatea pe plan extern, fie prin prezența noastră directă, fie indirectă, în baza unor contracte de colaborare semnate cu societăți din Bulgaria, Ucraina și Moldova.“
Capacitate de depozitare în creștere
Pentru a-și dezvolta activitatea de logistică, firma a investit constant în extinderea suprafețelor și dotarea lor cu echipamente performante, mai ales că polul principal de activitate este segmentul industrial. Deoarece există un potențial mare de dezvoltare comercială în București, aici Euroccoper administrează o structură care include un depozit închiriat pe termen lung unde, pe lângă partenerii actuali, poate gestiona și alte proiecte, platforma fiind suficientă pentru acomodarea a aproximativ 14.000 de locații de palet, la care se adaugă alți 3.000 m2 pentru depozitare pe pardoseală și 15.000 m2 suprafață de depozitare exterioară. Cea mai mare parte a mărfurilor rulate prin acest depozit din sudul țării este reprezentantă de zona industrială de producție și zona de agricultură, echipamente și sisteme pentru irigații, acolo unde compania a reușit să atragă în portofoliu câțiva clienți importanți cărora le asigură servicii integrate de logistică. „Ne-am specializat în clienți din zona industrială și de producție, depozitele sunt «multi-client», motiv pentru care toate centrele logistice au și suprafețe outdoor, pe care le-am dotat cu utilaje specifice segmentului industrial. Spre exemplu, în zona de vest, pe lângă cele două suprafețe logistice din Timișoara, care însumează 10.000 m2 indoor și 20.000 m2 outdoor, unde sunt depozitate inclusiv mărfuri FMCG și automotive, compania și-a extins activitatea în Arad, unde a pus bazele unui centru de cross-docking în imediata vecinătate a ieșirii de pe autostradă. Potrivit celor afirmate de Daniel Fulaș, aici urmează să fie făcute investiții mai ample în vederea dezvoltării serviciilor integrate de logistică.
În ceea ce privește activitatea inițială a companiei, cea de comisionar vamal, aceasta a fost dezvoltată în permanență atât în România, cât și în Serbia, în momentul de față fiind funcționale peste 22 de birouri la nivel național, în interiorul României, la frontieră, dar și în Belgrad, capitala Serbiei. Cel mai recent deschise birouri sunt cele de la Satu Mare, Sibiu, Iași și Cluj-Napoca, pe viitor fiind vizată și o extindere în Republica Moldova. „Euroccoper se pregătește să întâmpine oportunitățile care vor veni în următorii ani ca efect al «Reshoring-ului» (n.r. – relocarea producătorilor europeni în țările de origine) de pe piețele asiatice. România va fi ținta acestei noi economii, iar noi ne propunem ca partener strategic în logistica integrată ca urmare a prezenței noastre la malul Mării Negre“, a mărturisit Daniel Fulaș.
Portul Constanța, punct strategic de dezvoltare
Investițiile principale au fost direcționate către Portul Constanța, acolo unde se desfășoară un amplu proiect de dezvoltare a infrastructurii logistice, care a presupus o suprafață indoor de 2.000 m2 în Port Constanța Nord, iar anul acesta se finalizează cea de-a doua fază, urmând ca din 2022 să înceapă ultima etapă, creșterea capacității de stocare în Portul Agigea. „În Constanța Nord am mărit suprafața la 4.000 m2 indoor și am modernizat o platformă exterioară în Zona Liberă pe o suprafață de 10.000 m2, oferind astfel servicii de depozitare cu facilitățile fiscale date de zonele libere. Această modernizare a depozitelor a început încă din 2019, iar din 2022 ne ducem către Constanța Sud Agigea pentru a crește capacitatea de stocare și acolo“, a explicat directorul operațional al Euroccoper. Investiția în Portul Constanța face parte dintr-un plan strategic mai amplu și nu va fi singura, compania vizând să ofere servicii integrate care cuprind și operațiunile portuare prin intermediul partenerilor specializați din Port.
Transportul feroviar, o altă direcție
În timp ce țările vestice cheltuie mulți bani pentru extinderea și modernizarea căilor ferate, sustenabile nu doar din punct de vedere al reducerii emisiilor de dioxid de carbon, ci și în termeni de volum și predictibilitate, pe plan local lucrurile stagnează și chiar se degradează de mai bine de 30 de ani. Cu toate acestea, compania fondată de Aldo Roccon în 1994 are în vedere „selectarea celor mai performanți operatori din punct de vedere al impactului redus asupra mediului. Implementăm proceduri care ne vor permite să oferim servicii inovatoare și durabile. Compania noastră dorește să joace un rol primordial în tranziția ecologică, find de părere că transportul și depozitarea mărfurilor sunt fundamentale în această tranziție.“
Așa se face că Euroccoper vrea să opereze și în această nișă prin câteva proiecte pilot. De altfel, Daniel Fulaș consideră că partea de transport rutier va deveni un serviciu suport pentru întreg lanțul de aprovizionare, iar tendința va fi de diminuare a volumelor pe rutier și migrare către feroviar și naval. „Din păcate, statul nu ajută deloc operatorii economici, calea ferată și căile navigabile de pe Dunăre. Avem câteva proiecte feroviare pilot care ne fac să fim încrezători că vom dezvolta în perioada următoare acest mod de transport, menit să ne ajute în procesul de decarbonizare.“
Mai multă eficiență și transparență
Pe lângă toate acestea, compania timișoreană continuă să lucreze la îmbunătățirea proceselor interne, pentru a-și crește și mai mult gradul de eficiență și a putea oferi serviciile „la un preț corect“. Așa cum explică Daniel Fulaș, într-un anumit moment al contractului clientul va putea beneficia de un nivel superior al serviciului pentru care a optat. Proiectul se numește „Right Cost“ și a fost demarat la începutul anului trecut. „Să luăm exemplul zonei de depozitare, acolo unde un client are nevoie de un OTIF (On Time In Full – nivel de serviciu în ceea ce privește livrarea mărfurilor) de 95%. Asta înseamnă că noi trebuie să ne luăm anumite măsuri în amonte, astfel încât să ne asigurăm că îndeplinim cerințele. Provocarea – unde discutăm efectiv de Right Cost – vine atunci când ni se solicită un nivel de 99,9%. Este clar că trebuie să introducem validări suplimentare pe procese, integrând chiar și sisteme suplimentare, cum ar fi aplicația mobilă pentru șoferi ori cele de confirmare la destinație sau un alt sistem pentru completarea chestionarelor de satisfacție a clienților. Toate aceste validări suplimentare, care îmbunătățesc serviciul oferit, au un cost. Clientul evaluează intern și alege, iar satisfacția noastră este atunci când el, chiar dacă optează pentru un nivel inferior, va avea parte de o experiență superioară.“
Implementarea și modificarea proceselor se realizează in-house, beneficiul fiind mult mai mare decât dacă în proiect ar fi fost implicată o echipă de consultanți externi. „Cel care va controla costurile ulterior finalizării proiectului va cunoaște exact implicația. Redesenarea proceselor logistice ar urma să fie gata la finalul anului viitor, ceea ce ar contribui la o reducere a costurilor. „Scopul proiectului este de a folosi aceleași resurse pentru a spori calitatea serviciilor prestate, concomitent cu eficientizarea timpului alocat în procesul de operare a unor volume mai mari.“
Eficientizarea presupune și modificarea sistemelor informatice, inclusiv a celor de transport și de vămuire, toate cele trei zone de business ale companiei urmând a fi grupate într-un singur ecosistem, așa numitul „Control Tower“, care la rândul său va fi integrat cu ERP și BI. „În felul acesta clienții vor putea fi integrați cu furnizorii și clienții lor, iar resursele interne vor fi optimizate “, a mai spus Daniel Fulaș.
Plus de volume în 2021
La finalul acestui an, oficialul Euroccoper estimează o cifră de afaceri în creștere cu 15%, bazată pe investițiile și procesele de optimizare deja începute prin intermediul cărora s-a reușit atragerea de volume mai mari. De altfel, în toamna aceasta a fost pus la punct și un program de actualizare a tarifelor, plecând de la ultimele majorări de prețuri, completat și de majorarea costurilor la utilități. Acolo unde a fost cazul din varii motive, „noi am mai făcut anumite actualizări, însă, ținând cont de scumpirile la utilități, va exista o negociere directă acolo unde va fi cazul“, a mărturisit directorul de operațiuni.
Un focus mai amplu va fi și pe acele proiecte care au impact în zona socială, deoarece la începutul perioadei de vară compania s-a transformat din Societate cu Răspunde Limitată în Societate pe Acțiuni. Iar acest lucru presupune, pe lângă implementarea politicilor de guvernare corporativă, și o descentralizare decizională, precum și atragerea unor parteneri dispuși să investească în România, concomitent cu proiecte care „au impact în viața comunităților în care ne desfășurăm activitatea“.