La final de decembrie, federația transportatorilor spanioli FENADISMER și alte asociații teritoriale au depus o plângere împotriva principalelor companii petroliere prezente în această țară (Repsol, Cepsa și BP), numite colocvial „Cartelul Companiilor Petroliere“, plângere în care arată că ele iau, de peste 10 ani, măsuri artificiale care duc la creșterea prețului final al combustibililor.
Documentul se bazează pe rezoluția de sancționare impusă de Comisia Națională de Concurență în 2009 împotriva celor trei operatori principali din Spania, pentru fixarea ilegală a prețurilor la carburanți, practici abuzive care însă au fost menținute până în prezent. În toți acești ani, Comisia de Supraveghere a confirmat că practicile ce restrâng competiția continuă până în zilele noastre, în detrimentul stațiilor independente de alimentare, al transportatorilor și cetățenilor. O dovadă clară a practicilor abuzive s-a văzut în primele luni ale pandemiei, în care, în ciuda scăderii spectaculoase a prețului petrolului la nivelul internațional, cu peste 60%, prețul din Spania nu s-a modificat decât foarte puțin, cu 10%, deci marjele de profit ale celor trei furnizori au crescut enorm, așa cum s-a întâmplat și în timpul crizei din 2008.
În primul proces intentat la sfârșitul lui decembrie, 3.500 de transportatori revendică peste 100 de milioane de euro pentru daunele produse prin faptul că au cumpărat combustibil la un preț mai mare decât ar fi trebuit dacă nu ar fi existat acordurile între cele trei companii. Iar un al doilea proces urmează să fie intentat în câteva luni, de către transportatori care încă nu s-au alăturat acestui demers.