Phishing-ul este o practică din ce în ce mai folosită de infractorii cibernetici pentru a achiziționa date sensibile sau parole de la utilizatorii web, cu scopul de a accesa site-uri, de a retrage bani din conturile online sau de a introduce viruși în computere. Pentru a-l implementa, sunt trimise mii de e-mailuri false cu siglele companiilor sau organismelor publice, iar curierii devin una dintre cele mai utilizate activități, deoarece se pot trimite mesaje legate de primirea unui colet care, dacă este deschis, introduc viruși în computerul victimei.
În special, DHL ar fi cea mai folosită marcă, conform constatărilor raportului de phishing al brandului Check Point Research pentru trimestrul al patrulea din 2021. În această perioadă, de fapt, marca companiei germane a cucerit primul loc, depășind Microsoft. Analizând traficul global de phishing, raportul arată că 23% s-au întâmplat folosind marca DHL, care precede Microsoft (20%) și WhatsApp (11%). FedEx apare și în cele 10 mărci, cu 3% pe locul 7, după Amazon cu 4%.
Check Point Research subliniază că în trimestrul precedent, branding-ul DHL a fost folosit doar în 9% din escrocherii de tip phishing, iar creșterea din octombrie până în decembrie s-a datorat sezonului de vacanță, care a crescut comerțul electronic, făcând astfel utilizatorii mai vulnerabili la mesajele false ale companiei de livrare a mărfurilor. Un fenomen care a adus FedEx în top 10, care nu a fost prezent în trimestrul precedent.
„Este important să ne amintim că infractorii cibernetici sunt în primul rând oportuniști”, explică Omer Dembinsky, Data Research Group Manager la Check Point Software. „În încercările lor de a fura datele personale ale oamenilor sau de a distribui malware pe computerul unui utilizator, grupurile criminale profită adesea de tendințele consumatorilor prin imitarea mărcilor populare. În acest trimestru, pentru prima dată, am văzut compania globală de logistică DHL în fruntea clasamentului ca fiind cel mai probabil brand de imitat, probabil pentru a valorifica creșterea numărului de cumpărători online noi și potențial vulnerabili în perioada de vânzare cu amănuntul. Utilizatorii mai în vârstă, în special, care sunt mai puțin probabil să fie cunoscători din punct de vedere tehnologic decât generațiile mai tinere, vor face cumpărături online pentru prima dată și s-ar putea să nu știe ce să caute atunci când vine vorba de e-mailuri de confirmare a livrării sau de actualizări de urmărire.”