Ultimele trei luni din 2021 au constituit al șaselea trimestru consecutiv de creștere a tarifelor de transport rutier de marfă în Europa, atingând un nivel neatins până acum la finalul anului, potrivit raportului trimestrial European Road Freight Rates Benchmark, creat cu colaborarea Upply și Iru.
În ultimul trimestru din 2021, indicele a ajuns la 108,3 puncte, cu 1,1 peste T2 și cu 3,2 mai mult decât în T1. Cauza este legată de creșterea prețului combustibilului, cererea foarte mare și deficitul de șoferi. Prețul motorinei reprezintă o treime din costurile de exploatare ale vehiculelor industriale, iar la final de 2021 a marcat o creștere anuală de până la 25% în mai multe țări, printre care Spania, Germania și Franța. Lipsa de șoferi împinge companiile să majoreze salariile pentru a le păstra pe ale lor sau să ofere bonusuri pentru a le achiziționa pe cele ale concurenților, contribuind astfel la al doilea cost al transportului rutier. Se estimează că 60.000 de șoferi sunt lipsă în Germania și Polonia, 31.000 în Franța și 20.000 în Italia și Spania.
Pentru 2022, analiștii nu se așteaptă la o reducere a tarifelor de transport rutier, mai ales că tarifelor de transport rutier în Europa tot cresc, cel puțin pe termen scurt.