În fiecare noapte, zeci de mii de șoferi de camion iau o pauză pe autostrăzile din Germania. Mulți dintre ei caută în zadar un loc unde să-și parcheze vehiculul sau măcar să-l parcheze ilegal.
Thorsten Hölser de la Asociația de transport și logistică Hesse/Renania-Palatinat a declarat pentru Verkhers Rundschau că numai în Hesse, Ministerul Transporturilor din Germania a identificat un minus de aproape 3.000 de locuri de parcare pentru camioane. Și asta în 2018. În Renania-Palatinat lipsesc peste 1.800 de locuri de parcare, în Saxonia Inferioară în jur de 2400. „La nivel național lipsesc 30.000 de locuri de parcare, în cinci ani probabil va fi o nevoie de peste 40.000.”
Hölser subliniază că, deși politicienii fac eforturi să adauge noi locuri de parcare, penuria reală crește în continuare, pentru că „toată lumea vrea să comande online și să primească bunurile în ziua următoare, dar nimeni nu vrea să vadă camioane, astfel că de cele mai multe ori comunitățile locale nu își dau acordul pentru proiectele de construcție a parcărilor de camioane.
Interzicerea luării pauzei de odihnă de 45 de ore în cabină amplifică problema
Problema este amplificată de așa-numita interdicție de dormit în cabină. Ca parte a unei reforme a UE, șoferilor de camioane li sa interzis să-și petreacă perioada de odihnă săptămânală de 45 de ore în cabina camioanelor. Dacă nu pot fi acasă, trebuie să-l petreacă într-un hotel sau o pensiune. Regulamentul agravează situația deja flagrantă din zonele de odihnă. „Plinul devine și mai plin”, spune Hölser.
Același lucru este valabil și pentru cazarea șoferilor în apropiere de autostrăzi. „Cu siguranță există o penurie, chiar dacă nu avem cifre concrete în acest sens”, spune Alexander Quabach, directorul general al Asociației Germaniei Autohöfe (Veda). „Primim în continuare cereri de la companiile care caută cazare pentru angajații lor”. Operatorii de transport construiesc din ce în ce mai multe hoteluri ei înșiși, dar sunt și în discuții cu furnizori alternativi.
Un astfel de furnizor este startup-ul de la Düsseldorf Roatel – numele este format din drum (germană: Straße) și hotel. Compania transformă containerele maritime în mini-hoteluri care pot fi amenajate în stații de camioane, stații de odihnă și benzinării.
Patru astfel de unități de cazare sunt în funcțiune până acum – în Bremen, în Schopsdorf (Saxonia-Anhalt) și în Löningen în Saxonia Inferioară și, mai recent, în Staufenberg-Lutterberg. În câteva săptămâni vor urma locații din Homberg (Efze) din Hesse de Nord și din Wörrstadt din Renania-Palatinat. „Până la jumătatea anului 2022, 10 stații de odihnă Roatel urmează să fie înființate la nivel național, iar până la sfârșitul anului 30.” Oferta a fost bine primită la primele locații, și nu doar de camionagii, ci și de montatori și meseriași.
Containerele sunt recondiționate de o companie din Löningen, lângă Osnabrück, aproximativ 100.000 de euro fiecare. Există spațiu pentru patru camere, fiecare având 7,5 mp, într-un container. Sunt dotate cu banchetă de dormit, dulap, duș, toaletă, aer condiționat și încălzire, TV prin satelit, WiFi, USB și jaluzele electrice. Containerele sunt izolate împotriva căldurii și zgomotului. Nu există recepție. Check-in și check-out se fac fără contact, prin aplicație. Cost: 49 euro pe noapte.
Pentru companiile germane de transport lipsa capacităților de cazare pe autostradă nu reprezintă o problemă serioasă, cel mai afectați fiind șoferii est-europeni care fac transporturi intracomunitare pe distanțe lungi și care nu ajung acasă de fiecare dată când au de făcut repaosul de 45 de ore. Majoritatea șoferilor germani se întorc acasă (sau, după caz, în autobaza firmei care angajează șoferi străini) seara sau cel mai adesea în weekend.