Ultimul trimestru din 2021 a fost al șaselea consecutiv de creștere a tarifelor de transport rutier de marfă din Europa, situație care se datorează atât cererii mari, cât și creșterii costurilor.
În Germania, de exemplu, producătorii au mai multe comenzi decât oricând din 1960 încoace, în Franța și Spania producția este trasă înapoi de constrângerile din lanțul de aprovizionare, iar în Marea Britanie retailul a avut o creștere solidă atât în întregul an, cât și în perioadele de vârf, în noiembrie vânzările depășind cu 7,2% nivelul de dinainte de pandemie.
În ceea ce privește creșterile de costuri, prețul motorinei, care reprezintă circa 30% din cheltuielile totale de transport, a crescut enorm, cu circa 25%, de la finalul lui 2020 până în prezent, și costurile cu șoferii au fost mai mari din cauza crizei de personal – cele mai recente date de la IRU indicând că în 2021 Marea Britanie a avut un deficit de până la 100.000 de conducători auto, Germania și Polonia de peste 60.000, Franța de 31.000, iar Spania și Italia de până la 20.000.
Valoarea de referință a tarifului de transport rutier de marfă în al patrulea trimestru al anului trecut arată că acesta a fost la cel mai mare nivel din toate timpurile în întreaga Europă, pe fondul unui mix volatil de factori, printre care congestiile din supply chain, criza de capacitate, costurile mai mari și cererea mai mare de transport din partea economiilor care și-au revenit după căderea de la începutul pandemiei. Și nu sunt semne că tarifele vor scădea în perioada imediat următoare.
Indexul tarifelor din transportul european de mărfuri pentru ultimul trimestru din 2021 a fost de 108,3, cu 1,1 puncte mai mult decât în al treilea trimestru din 2021 și cu 3,2 puncte mai mult decât în al patrulea trimestru din 2020.
Totuși, așa cum arată federația transportatorilor spanioli FETRANSA, această creștere de tarife nu se regăsește în egală măsură în toate țările. În Spania, dimpotrivă, conform datelor Upply, tarifele de transportul intern au scăzut cu 6% față de ultimul trimestru din 2020 și cu 3% față de al treilea trimestru din 2021. Deși sunt semne că și economia acestei țări își revine datorită revenirii producției și retailului, probleme încă sunt în urma pandemiei de Covid-19n și, în ciuda creșterii per ansamblu, economia sa a fost una dintre cele mai afectate de criza sanitară și încă este cu 6% sub nivelul din 2019. Există semnale pozitive de creștere și de reducere a blocajelor din lanțul de aprovizionare în 2022, dar expeditorii spanioli s-au confruntat cu condiții dificile în 2021, iar prima parte a anului 2022 este, de asemenea, dificilă, deoarece efectele se disipează.