Firma arădeană de familie Eu Ro Speed – care are în prezent o flotă de 50 de camioane – este și unul dintre primii clienți Renault Trucks din vestul țării și a continuat colaborarea cu producătorul francez, cu ale cărui vehicule a înlocuit în timp modelele achiziționate de la alte mărci. Totodată, este și primul client din România care a intrat în posesia noului model T Evolution. Cea mai recentă comandă, de 15 unități, a fost dată acum mai bine de un an, când nici termenele de livrare și nici prețul camioanelor nu ajunseseră unde sunt acum, dar încă de la început s-a agreat ca ele să fie fabricate în tranșe, astfel că ultimele trei unități sunt așteptate în iunie 2022. Ele sunt din noua gamă Evolution, alături de cel mai recent camion recepționat, care se remarcă mai ales prin consumul mai mic de carburant față de generația anterioară. Discutând însă cu managerul firmei, Vlad Betea, despre noul camion al producătorului francez, nu am ratat ocazia de a afla cum vede acesta piața actuală de transport și perspectivele de dezvoltare ale Eu Ro Speed.
Compania s-a dezvoltat treptat, iar fondatorul ei, Remus Betea, încă este implicat în activitate, mai ales în ceea ce privește aspectele tehnice care țin de vehicule și de întreținerea lor, de șoferi sau de depozit. Soția sa se ocupă de partea financiar-contabilă și de relația cu clienții, iar singurul lor fiu, Vlad Betea, lucrează în companie din 2009, în management, deoarece s-a dorit ca fiecare să facă ce știe mai bine. „Transportul este o afacere drăguță“, declară Vlad Betea folosind un adjectiv mai mult decât inedit, „și am avut afinitate pentru el de la început, când lucrurile mergeau normal și când relaționarea era mult mai umană decât în prezent. Mereu am vrut să ne dezvoltăm continuu și încă ne dorim asta, dar să vedem ce se întâmplă cu lipsa de șoferi, cu scumpirile și cu Pachetul Mobilitate.“
Firma nu are conducători auto pentru toate cele 50 de camioane – dintre care unele sunt achitate complet, finanțarea fiind de obicei pe termen scurt, de trei ani – iar managerul său declară chiar că, dacă nu ar fi fost colaborarea bună și de durată cu Renault Trucks, ar fi renunțat la unele dintre mașinile comandate încă din 2020, „deoarece nu are cine lucra pe ele. Și această situație este generalizată: de câte ori trec pe lângă sediul unei firme de transport din zonă văd în curte autotractoare care este clar că nu au fost pornite de mult. Din această cauză cred că numeroase camioane comandate deja nu vor fi de fapt ridicate, cu atât mai mult cu cât s-au și scumpit față de momentul când s-a semnat contractul, iar diferența de preț, în opinia mea, este nejustificată.“
Cu toate problemele din prezent, familia Betea nu vrea să returneze camioane la producător, „dar nici nu le putem păstra dacă nu le folosim din cauză că nu avem șoferi. La începutul pandemiei se găseau oameni, chiar buni, și tot mai sper că situația își va reveni puțin, deși, din câte văd, nu sunt mari șanse.“
Activitatea se diversifică mereu, dar treptat și cu atenție
Pe când avea camioanele Euro 5, Eu Ro Speed făcea trade in – de fapt, așa a și început colaborarea cu Renault Trucks – dar în ultima vreme nu mai face asta, deoarece a început să lucreze și pe piața internă, unde a transferat 5-6 mașini mai vechi, din 2014-2015. Ele transportă marfa de la clienți la Arad, de unde semiremorcile sunt preluate de camioanele de internațional ale firmei, astfel încât acestea și șoferii lor să nu piardă timp în țară. Încărcările se fac din diverse puncte de pe ruta Sibiu-Arad, din Cluj sau din Craiova și Timișoara, de la clienți din diverse domenii de activitate – industria auto, coletărie, marfă generală – astfel încât, dacă un anumit domeniu este afectat, să fie în continuare de muncă. Iar tarifele la intern au cunoscut în ultimul timp o tendință de creștere.
În ceea ce privește destinațiile de internațional, acestea sunt Slovenia, Croația și Italia. Deoarece aproape toate cursele sunt tur-retur, fiecare șofer are camionul său și este acasă la final de săptămână. Iar semiremorcile se mai schimbă.
Conducerea Eu Ro Speed se gândește mereu să optimizeze activitatea prin adăugarea de noi domenii de transport sau de noi relații, iar în prezent discută cu un client despre posibilitatea de a face și transport intracomunitar și chiar de a deschide o filială în altă țară. Dar Vlad Betea remarcă, din discuțiile cu transportatori de mărfuri perisabile, că nu reușesc să folosească această specializare la capacitate maximă, „deci și la transport frigorific și la transport de produse farmaceutice sunt aceleași probleme de la mărfuri generale. Nu știu cum e la cisterne sau la alte categorii, poate și acestea merită luate în calcul. Mergem înainte oricum ar fi, nu am luat niciodată în considerare ideea de a vinde firma, dar nu facem mai mulți pași deodată, pentru că nu i-am face bine. Iar acum prioritatea o constituie analiza posibilității de a lucra și în Comunitate.“
2020 a fost un an foarte bun, în care firma putea găsi mai ușor șoferi și volumele de transport erau mari, iar 2021 a venit cu o cifră de afaceri puțin mai mare – însă un profit mai mic, din cauza creșterii costurilor – și mai ales cu o lipsă constantă de șoferi.
Noul model T Evolution aduce mai mult confort și un consum mai mic cu 1-1,5 l/100 km
Colaborarea cu Renault Trucks, pe care Vlad Betea o apreciază ca fiind foarte bună, datează din 2015, de când producătorul a lansat prima gamă T Euro 6. „Am fost mulțumiți de acest model și de aceea am continuat să cumpărăm camioane Renault Trucks, deoarece compania ne-a convins că are produse bune, iar noi nu schimbăm cu plăcere partenerii și furnizorii: facem asta numai când suntem nemulțumiți sau când încercăm să le explicăm ce pot îmbunătăți și nu sunt receptivi.“
De când s-a semnat contractul pentru cele 15 unități, producătorul francez a lansat gama Evolution, astfel că Vlad Betea a solicitat să primească și câteva modele din noua generație, iar unul a fost deja livrat și a ajuns la 40.000-50.000 km, și ultimele trei ar trebui să iasă din fabrică în iunie 2022. Prețul camioanelor nu s-a schimbat de la comandă până la livrare, deși între timp vehiculele s-au scumpit mult, „și mi se pare normal să fie așa, pentru că pe atunci nu exista clauza de modificare a prețului“.
Pentru a putea compara noul model cu cel din generația imediat anterioară, compania l-a încredințat unui șofer foarte bun atât ca stil de condus, cât și ca prezență, și a păstrat aceleași trasee și aceleași încărcături, de 20-21 t, rezultând un consum cu 1-1,5 l/ 100 km mai mic – 27 l/100 km pe traseu mixt, incluzând autostradă și drumuri naționale – și o îmbunătățire a altor parametri de condus.
Noul camion Renault Trucks T Evolution cu motor de 13 l și 480 CP are, ca și celelalte, o specificație „utilă și practică“, adică este echipat astfel încât să vină în ajutorul șoferului. Printre sistemele care sporesc siguranța se numără retarder, ACC, Opticruise și asistentul care avertizează când șoferul depășește banda dintre sensuri fără să semnalizeze.
Camionul dispune de climatizare, de climă de staționare, de aerotermă mare, care încălzește mai ușor și din mai multe puncte, și de pachet de capitonaj nordic, ce presupune o izolare termică și fonică mai bună. Paturile și scaunele sunt cele mai confortabile din oferta Renault Trucks, scaunele au climatizare, ventilație și încălzire și dispun de două cotiere, „pe care eu, care am lucrat ca șofer, le consider foarte utile“, și volanul are o îmbunătățire „fantastică“ față de modelul precedent, care face ca poziția la condus să fie mult mai bună.
Autotractorul are sistem ADR, deși Eu Ro Speed nu mai transportă constant mărfuri periculoase, dar este o dotare utilă pentru o eventuală extindere a gamei de bunuri transportate și pentru creșterea valorii de revânzare.
Și colaborarea cu Renault Trucks pentru întreținere/reparații este bună, mai ales de când s-a deschis service-ul din Arad.
Clienții nu mai pun preț pe cât de noi și de îngrijite sunt camioanele
Vlad Betea constată că, de când interacțiunea cu clienții și relațiile interumane s-au răcit, nici nu mai contează pentru aceștia cât de noi și de îngrijite sunt camioanele. „Acum discuți cu robotul și în afară de preț nimic nu mai este important, nici măcar standardul de poluare. Important e să încarce la timp și să ajungă la destinație. Asigurarea poate mai contează pentru clienții care au mărfuri scumpe, iar unii au camere de supraveghere și nu permit ieșirea camionului din fabrică dacă produsele nu sunt ancorate corect.“
Transportatorii suferă de criză de șoferi, scumpiri și lipsă de interacțiune cu clienții
În opinia lui Vlad Betea, problema cu forța de muncă nu este doar că nu sunt suficienți șoferi, ci că „inclusiv cei buni nu mai fac decât ce vor, au mereu ceva de comentat, nu le mai convin toate cursele, vor să fie acasă atât la final de săptămână, cât și, uneori, în timpul săptămânii. Recent am angajat pe cineva care lucrase într-un depozit și care, deși știa care va fi programul ca șofer de internațional și deși avea venituri de trei ori mai mari, era nemulțumit că nu ajunge seara acasă.“
Și scumpirea RCA și a motorinei reprezintă o mare problemă. Eu Ro Speed are clauză de carburant și de aceea a primit tarife puțin mai mari, iar în ceea ce privește asigurarea obligatorie apelează de fiecare dată la BAAR și astfel obține prețuri de 8.000-10.000 de lei – ceea ce este oricum de două ori mai mult decât în urmă cu un an – în loc de 14.000-16.000 de lei, cu singurul inconvenient că nu poate plăti în rate. Aici trebuie precizat și faptul că firma este într-o situație favorabilă pentru că nu are daunalitate ridicată, nu prea a avut accidente în ultima perioadă.
În ceea ce privește creșterea tarifelor pentru a acoperi aceste scumpiri, Vlad Betea consideră că ea nu se poate face unilateral, de către fiecare transportator în parte. Iar clienții nu dau semne că înțeleg situația. Tarifele la export au ajuns la un nivel de nesuportat, iar clienții nu mai vor să onoreze contractele, ci preferă să dea cursele pe piața spot, pentru a face economii din transport. Și nici viitorul nu se anunță mai bun, deoarece clienții mari vor da cursele mai ales prin licitații pe platforme, unde principalul argument va fi prețul cel mai mic.
Sistemul de management al flotei trebuie să fie cât mai simplu
Eu Ro Speed folosește sistemul de management al flotei Optifleet de la Renault Trucks, dar și un alt sistem, de la Vialog, pe care Vlad Betea îl preferă pentru că oferă numai informațiile de care este nevoie, deci este ușor de folosit și de către manageri mai puțin familiarizați cu softurile noi. „Pentru mine este util ca să înțeleg stilul șoferului de a conduce, iar eu folosesc aceste date pentru a-i putea explica mai bine șoferului unde mai are loc de îmbunătățire a stilului de condus.“
Angajații Eu Ro Speed au făcut training de conducere economică la Renault Trucks și chiar în curând este programată o nouă sesiune de pregătire, inconvenientul fiind acela că, pentru a nu opri activitatea de transport, aceasta ar trebui să se desfășoare la final de săptămână, or, atunci șoferii vor să fie liberi, deși la angajare li se spune că din când în când este nevoie să aibă program de lucru și în week-end.
Cei mai mulți dintre șoferii care au făcut training au rămas în firmă, unii dintre ei lucrând aici de șapte sau chiar de zece ani.