Cu un portofoliu care a depășit recent 2.100.000 m2 de parcuri logistice în România, CTP își consolidează poziția de cel mare dezvoltator și administrator de spații industriale și logistice clasa A din țară prin continuarea proiectelor de extindere în București și în mai multe orașe, în special în Transilvania și vestul țării. Un proiect special început în parteneriat cu Consiliul Județean Bihor îl reprezintă construirea unui terminal cargo aerian, beneficiind de conexiune directă cu Aeroportul Oradea.
Potrivit lui Andrei Koszti, Regional Commercial Manager CTP Romania, în 2021 în România s-au tranzacționat aproximativ 900.000 m2 de spații industriale și logistice, atât clienți noi, cât și reînnoiri de contracte existente. Din suprafața totală, CTP a închiriat circa 500.000 m2, depășind astfel jumătate din activitatea de leasing înregistrată.
În 2021 cel mai bine au performat companiile din domeniile farma, cosmetice, OTC (over the counter), echipamente medicale, fashion – din acestea provenind și principalii jucători care au tranzacționat spații logistice.
Reprezentanții CTP cred că țara noastră se va impune ca un centru de distribuție regional, deja există un exemplu în CTPark Bucharest West, unde Maersk și IB Cargo operează un astfel de centru regional de distribuție către Balcani și Orientul Mijlociu pentru un retailer de mobilier. Și astfel de proiecte mai sunt încă în discuție.
„După Cehia și Slovacia, este rândul României să se dezvolte ca un hub regional, mai ales în contextul dezvoltării e-commerce. Mai sunt și alte exemple: un mare producători de băuturi folosește România ca platformă de distribuție pentru întreaga regiune, la care se adaugă produse precum ciocolată, care pleacă din depozitele noastre din București către Turcia și Orientul Mijlociu. Producătorii acoperă astfel de aici zone mai puțin controlabile din punct de vedere politic și geografic. Tendința de relocalizare în România nu este una nouă, însă atât noi, ca dezvoltator, cât și România ca economie, ar trebui să profităm de mutarea distribuției dintr-un depozit din centrul Europei până la periferie către România, care are o poziție geografică foarte bună pentru această misiune și este o țară fără riscuri”, a declarat Ana Dumitrache, Country Head CTP România.
CTP are peste 1.000.000 m2 în construcție la nivelul grupului, dintre care mai mult de un sfert în România – peste 270.000 m2 de spații industriale și logistice în București și în multiple orașe regionale, precum Timișoara, Sibiu, Turda și Pitești.
Cele mai mari proiecte pe care le are în construcție fac parte din parcurile CTPark Bucharest West (amplasat la km 23 al Autostrăzii A1), CTPark Bucharest North (în Ștefănești – Afumați), CTPark Timișoara (zona Ghiroda), CTPark Bucharest (km 13, autostrada A1). După o serie de achiziții importante realizate în 2021, Timișoara a devenit a doua cea mai mare piață pentru CTP România, compania având aproximativ 40.000 m2 de spații industriale și logistice în construcție și noi proiecte ce urmează să fie lansate în curând.
În 2021, CTP România și-a extins prezența în noi orașe, precum Brașov, Craiova și Oradea, unde va începe în această primăvară construcția unui proiect unic în România, terminalul cargo conectat direct cu Aeroportul Oradea.
Total neutri din punct de vedere al emisiilor de carbon
CTP are în plan construcția unui nou centru multifuncțional Clubhaus în nordul Bucureștiului, a cărui structură va fi din lemn. „Pentru 2023 vrem să fim total neutri din punct de vedere al emisiilor de carbon prin plantarea de copaci și folosirea materialelor regenerabile la construcția proiectelor noastre. Un alt Clubhaus urmează a fi construit la Timișoara, cu o suprafața adaptată proiectului CTPark de acolo”, a spus Ana Dumitrache.
CTP a început dezvoltarea și în sudul Bucureștiului prin achiziția depozitului Olympian Parks, la care a adăugat un depozit de 33.000 m2 care este acum în construcție. „Mai avem planuri pentru dezvoltarea a încă 60.000 m2, în ideea de a construi și acolo un parc industrial în adevăratul sens al cuvântului, cu toată infrastructura necesară. Ca și la Bolintin, vom lucra și aici la îmbunătățirea infrastructurii, deoarece nu vrem să dezvoltăm un parc în care camioanele să blocheze traficul în zonă. Și în nordul Bucureștiului, primul lucru pe care l-am făcut pentru proiectul de 115.000 m2 de depozite a fost să construim accesul, pentru că vrem să fim un beneficiu pentru comunitățile locale, nu o povară.”
Toate clădirile construite de CTP sunt pregătite să suporte panouri fotovoltaice. Dezvoltatorul are un proiect în derulare în cel mai mare parc CTP – City Park Bucharest West – de a pune în funcțiune 11 MW de energie solară cu scopul de a fi utilizați de clienții săi, rezidenți ai parcului. „Suntem foarte bucuroși că avem clienți care ne abordează ei pentru a monta panouri fotovoltaice pe clădirile lor pentru a avea această sursă de energie alternativă. Parcurile noastre au infrastructura adecvată pentru a prelua pentru consum energia fotovoltaică. Infrastructura generală, cea pusă la dispoziție de terți, în schimb, ar trebui mult îmbunătățită pentru a putea primi un flux de energie verde și din alte surse. Investim și împreună cu distribuitorii de energie electrică, însă mai sunt multe de făcut la acest capitol”, a declarat Ana Dumitrache.
Deși prețurile la energie au crescut, reprezentanții CT Park au reușit să internalizeze aceste creșteri, grație faptului că dețin clădiri foarte eficiente din punct de vedere al consumului energetic. „Avem peste 2.000.000 m2 în administrare, ceea ce ne ajută să negociem cu furnizorii noștri și să obținem un preț adecvat pentru activitatea clienților. Construcțiile noastre sunt singurele de acest gen care folosesc vată minerală pe fațade și pe acoperiș. Facem practic niște cutii izolate cu vată minerală cu densitate mare. Mai mult, în tavan instalăm luminatoare, folosim LED-uri în trei trepte, astfel încât să permită operarea la intensitatea luminoasă de care este nevoie fără a consuma mult”, a explicat Andrei Koszti.
Ana Dumitrache a subliniat că „trebuie să folosim avantajul economiei emergente – faptul că abia acum dezvoltăm infrastructură folosind cele mai noi tehnologii – și să devenim astfel avangardiști, inclusiv în domeniul energiei verzi”.
Un alt fel de sistem de locuințe pentru angajații clienților
Tot mai multe companii aduc angajați din afara orașului sau chiar din afara țării, astfel încât mulți clienți ai parcurilor logistice sunt în căutarea unei soluții de cazare pe termen lung a acestora. „Ne gândim la toate nevoile clienților noștri, așa încât să le putem oferi toate serviciile de real estate necesare. Cu locuințele de serviciu am început în Cehia, într-unul dintre marile noastre parcuri situate la granița cu Germania, unde asigurăm cazare pe termen lung, care a funcționat foarte bine, astfel că proiectul s-a triplat ca dimensiuni în ultimii cinci ani. Acum avem în plan să dezvoltăm același model lângă București. Aceste locuințe de serviciu nu vor fi construite în parcul logistic, ci într-una dintre localitățile de lângă, astfel încât oamenii să aibă acces la supermarket, să ducă o viață normală într-o comunitate, în niște condiții foarte bune. Avem primele planuri și sperăm că anul acesta vom inaugura primele locuințe de serviciu pentru chiriașii CTP. Conceptul, în momentul de față, numără 504 locuințe, însă proiectul nu e finalizat. În principal, camerele sunt studiouri cu două paturi, cu o baie în cameră, bucătărie și spălătorie la comun. Sunt foarte plăcut amenajate, cu zone de recreere și mult spațiu verde, nu cu multe etaje, deoarece încercăm să menținem specificul zonei de sat.”
Din totalul portofoliului CTP România, doar 16% este dedicat facilităților de producție. „Există cerere pentru producție, însă focusul nostru nu a fost niciodată în această direcție. Facem fabrici pentru partenerii noștri, dar preferăm să dezvoltăm parcuri unde să se poată desfășura mai multe modele de business, așa încât să creăm un ecosistem. Calitatea vieții pentru oamenii care lucrează în parcurile noastre este foarte importantă: să poată servi o masă caldă într-un cadru plăcut, să aibă la dispoziție săli de întâlnire, zonă de grătar și de recreere, ca să vină să lucreze cu plăcere în aceste parcuri”, a subliniat Ana Dumitrache.
CTP își propune construirea de comunități de afaceri, unde chiriașii pot face business între ei, astfel că parcurile logistice pot să acomodeze și producători – mai ales din industria ușoară – și operatori de logistică, platforme e-commerce, curieri etc. „Avantajul nostru este că întotdeauna avem spațiu disponibil astfel încât, dacă unul din clienți are un număr mai mare de comenzi, la noi se poate extinde, iar spațiile de depozitare pot fi personalizate în funcție de marfa chiriașului: depozitele ambientale sunt construite la o înălțime de 12 m, ceea ce aduce o eficiență crescută în operare.”
Terminal cargo aerian la Oradea printr-un parteneriat public privat
Timișoara și Arad sunt într-o dezvoltare accelerată, la fel și Oradea, unde în 2021 CTP a reușit să pună la punct primul parteneriat public privat cu scopul de a construi un terminal cargo aerian. Este un terminal cargo conectat direct la pista de avion. „Considerăm firesc ca o parte din marfa care aterizează pe aeroportul din Budapesta și are ca destinație România să vină direct aici, de unde să fie operată. Faptul că autoritățile locale din Bihor și aeroportul din Oradea au avut deschiderea către realizarea unui asemenea proiect poate fi un exemplu și pentru alte orașe”, a declarat Ana Dumitrache.
Consiliul Județean Bihor a organizat o licitație care pune la dispoziția investitorului un teren de 143.000 m2 din apropierea aeroportului Oradea pentru dezvoltarea de facilități de operare și depozitare într-un termen stabilit. Licitația a fost câștigată de CTP, care va investi în construcția de depozite și pentru calea de rulare, platforma de acces, rulare și garare a aeronavelor, respectiv acces auto, și platforma de garare aferentă terminalului.
Pista este în curs de autorizare de către autorități, în timp ce construcția urmează să fie autorizată de CTP. Planul este ca prima clădire de 16.000 m2 să fie finalizată până în august 2022, după ce în ianuarie a fost încheiat proiectul privind influența pe care o are înălțimea clădirii și a fațadei asupra turnului de control. „Am făcut toate studiile necesare amplasării corecte a dimensiunilor clădirii, am beneficiat și de ajutorul autorităților locale, dar am angajat și specialiști externi pentru a fi siguri că realizăm cel mai bun proiect pe termen lung. Din fericire, avem know-how-ul necesar construirii unor astfel de proiecte în România.“
În total proiectul va cuprinde trei clădiri independente în suprafață totală de peste 60.000 m2 și o platformă de 22.100 m2. Circa 27.000 m2 sunt destinați amenajării de spații verzi.
Aeroportul se va ocupa de gestionarea traficului aerian, iar CTP va fi la final proprietarul și administratorul terminalului de depozitare. „Tocmai în asta constă secretul unor astfel de colaborări: să vină fiecare cu competența sa complementară celuilalt, să creeze sinergii și proiectul să fie de succes. Este primul nostru proiect de acest fel început, însă mai sunt și alții care au aceleași inițiative, lucru care ne bucură, în special în vestul țării, în timp ce în București nu este fezabil un asemenea proiect”, a mai spus Ana Dumitrache.
Deși aeroporturile din țară nu au fost construite de la început pe un master plan care să permită o dezvoltare logică pe orizontală și care să aducă beneficii, la Oradea noul terminal cargo aerian este în imediata vecinătate a parcului industrial din localitate, unde produc principalii săi clienți.
Ideea proiectului a venit în urma discuțiilor autorităților chiar cu aceste firme care produc în Oradea și care erau nevoite să-și transporte rutier produsele până în alte aeroporturi din regiune (în special Budapesta), de unde făceau livrări charter către clienții din toată Europa. Potrivit declarațiilor reprezentanților aeroportului Oradea, în trei luni un singur producător din domeniul auto a comandat săptămânal 2-3 aeronave care au transportat în regim charter mărfuri către clienții lui, cu un cost al transportului de circa un milion de euro.
„În automotive, pentru producători este mult mai important să plătească transport aerian în regim charter pentru a livra conform termenelor decât să piardă un contract. Având producători importanți din domeniu în Oradea, deja există o masă critică pentru cargo aerian. În plus, viziunea noastră este că trebuie să construiești o infrastructură, care apoi va permite firmelor/investitorilor să se așeze”, a declarat Razvan Horga, directorul Aeroportului din Oradea.
În jurul terminalului cargo mai există circa 12 ha de teren disponibil dacă va fi nevoie de extindere.