Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Trei motive pentru care problemele din supply chain vor continua să pună presiune pe prețuri

La începutul lui februarie, printre atâtea știri „fierbinți“ – sau, cum se spune în limbaj de specialitate, în regim de „breaking news“ – mi-a atras atenția un titlu pe site-ul Digi24.ro: „Creșterea prețurilor se va accelera. BNR estimează că în aprilie-iunie va fi cea mai mare inflație, de 11,2%“. Departe de politica editorială a Tranzit de a publica genul de știri alarmiste, însă la acel moment pentru mine a fost confirmarea oficială că ceea ce am scris în paginile revistei în ultimele luni se adeverește. Anume, că e tot mai scump să aduci marfă de import, cu precădere din Orientul îndepărtat, și tot mai multe companii se confruntă cu probleme pe lanțul de aprovizionare, de la furnizori la importatori și producători. Bineînțeles că cei care beneficiază de capital și de o strategie bună în raport cu liniile de credit vor putea chiar să capitalizeze această „nouă normalitate“, așa cum o numea recent reprezentantul unui operator portuar. Problema este mai complexă de atât și trebuie privită contextual, inclusiv prin prisma lanțului de aprovizionare global.

Revenind la articol și la concluzia din titlu, Banca Națională a României se așteaptă ca inflația să treacă de 11% începând din aprilie, când, surpriză, expiră măsurile de plafonare a facturilor la gaze și energie electrică. Deja agenții, liniile maritime și operatorii cu care am stat de vorbă mi-au confirmat că negocierile se poartă „la sânge“ cu proprietarii spațiilor, APMC în cazul nostru, pentru reînnoirea chiriilor și a costurile crescute din cauza crizei din energie. Partea bună, pentru operatori mă refer, e că toate aceste costuri sunt transferabile mai departe pe lanț și, într-un fel sau altul, vor ajunge la consumatorul final, adică la mine și la tine, dragă cititorule!

Și, dacă am reușit săți captez atenția până aici, ei bine… în Ucraina tocmai a început războiul, iar pe lângă multe alte repercusiuni vor fi probleme și în ceea ce privește transporturile. Pe de-o parte, pentru că vor exista sancțiuni economice de ambele tabere – Europa/SUA versus Rusia – care vor avea ca efect scumpiri ale energiei și petrolului. Ca o paranteză, Tranzit a scris din 22 februarie că prețul țițeiului a crescut la peste 97,51 de dolari pe baril pentru țițeiul Brent din Marea Nordului, cu posibilitatea de a ajunge la 100 de dolari, iar prețul gazului a atins nivelul de 82 de euro pe MWh în Amsterdam. Pe de altă parte, criza din nordul României va avea efecte și asupra transportului de containere din regiune, de la Marea Neagră, care devine o zonă militarizată în contextul războiului dintre Rusia și Ucraina. Există deja și atacuri cibernetice asupra armatorilor globali, iar aici reamintesc tot o știre preluată de Tranzit, în care analiștii au menționat virusul NotPetya, despre care se bănuiește că provine chiar din Rusia și care a blocat sistemele Maersk și FedEx Tnt în 2017. În aceste cazuri, țintele nu au fost companii de transport, ci obiective ucrainene, dar virusul s-a răspândit necontrolat, afectând mii de firme private și publice din întreaga lume. În contextul actual, când supply chain-ul global este afectat de o criză de capacitate, astfel de atacuri ar pune o presiune și mai mare pe comerțul maritim.

Iată de ce problemele lanțurilor de aprovizionare par a se perpetua la nesfârșit, într-o rotație cauzală ce seamănă tot mai tare cu „noua normalitate“ cu care noi, toți, trebuie să ne obișnuim!

Articole similare

Ad