Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

O nouă pledoarie TLN, însoțită de studii de caz, pentru clauza de combustibil

Asociația olandeză de transport și logistică TLN arată că, de invadarea Ucrainei de către Rusia, prețul motorinei a crescut în Olanda cu 35 de cenți/l, în 13 pași, și a ajuns la un record al tuturor timpurilor, de aproape 2 euro/l fără TVA, în condițiile în care în ultimii 10 ani a fost cuprins între 0,92 și 1,30 de euro/l.

Piața energiei și prețurile combustibilului sunt determinate de reacțiile de pe piețele internaționale la conflictul din Ucraina. Încă nu se pune problema boicotării petrolului rusesc sau a limitării exportului chiar de către ruși, dar companiile occidentale se retrag din proiectele rusești cu gaze și petrol, iar principalul motor al scumpirilor este incertitudinea cu privire la existența unei cantități suficiente pe piața mondială pe termen scurt pentru a satisface cererea.

În ceea ce privește transportatorii, impactul asupra lor nu este dat atât de nivelul prețului motorinei, mai arată TLN, cât mai ales de schimbările rapide și în proporții mari. Ultima dată când s-a ajuns la ceva similar a fost în 2000, când drumurile și depozitele de petrol erau blocate. De atunci, tot mai mulți transportatori au început să folosească o clauză de combustibil, în prezent circa 80% dintre olandezi având o astfel de prevedere în contract, cu ajustare a tarifului în fiecare trimestru, în fiecare lună sau în fiecare săptămână. Uneori vedem și forme în care costurile reale sunt calculate ulterior. Pentru a sublinia importanta unei astfel de clauze, TLN oferă câteva studii de caz.

În situația în care nu există clauză de combustibil și prețul motorinei era de 1,44 de euro/l la 1 ianuarie 2022 și de 1,90 de euro/l pe 9 martie 2022, deci o creștere de 31%, presupunând că motorina reprezintă 25% din costurile totale de transport, scumpirea aduce o creștere a acestora din urmă de 8%. Dar este important să se determine bine și ponderea motorinei în costul total, deoarece, dacă s-a luat în calcul 20%, dar ea este de 25%, se calculează o creștere de cost de 6% în loc de 8%.

În situația în care există clauză de combustibil, transportatorii este bine să solicite ajustarea la intervale mai scurte, de o săptămână în loc de o lună, ca până acum. Dacă la 1 martie prețul era de 1,59 de euro/l, această valoare se va aplica la clauza de combustibil din întreaga lună martie. Dar după o săptămână prețul a ajuns la 1,80 de euro/l, deci cu 13% mai mult, iar diferența de 21 de cenți/l nu se regăsește în tariful pe întreaga lună, ceea ce înseamnă că, la o pondere a costului cu motorina de 25% din total, eficiența scade cu 3%.

TLN mai arată că scumpirea accelerată a combustibililor duce la probleme tot mai mari cu lichiditățile transportatorilor, care trebuie să-și pre-finanțeze activitatea.

Guvernul are o influență directă mică în ceea ce privește evoluția prețului carburanților, îndatorirea lui fiind aceea de a percepe accize și o taxă pe stoc pentru motorină, o sumă fixă pe litru, ajustată anual în funcție de inflație. De la începutul lui 2022, acciza a fost în Olanda de 52,8 cenți/l, iar taxa pe stoc, de 0,8 cenți/l, deci în total 53,6 cenți/l, adică 28% din prețul la pompă. Prețurile ridicate nu conduc la venituri suplimentare din accize din partea guvernului, ci numai TVA îi crește încasările, iar acesta este plătit de consumatori.

TLN amintește că, la fel ca în celelalte momente când s-a scumpit combustibilul, guvernul este chemat să intervină pentru a compensa creșterea și a menține prețurile rezonabile. Cel mai evident lucru de făcut este să scadă temporar acciza, dar aici există o limită impusă de UE, care este de minimum 33 de cenți/l, deci Olanda ar putea-o reduce cu maximum 20 de cenți/l, ceea ce ar dovedi grijă față de populație, dar nu ar fi o soluție la adevărata problemă, scumpirea accelerată, și ar reduce veniturile la bugetul de stat cu circa 100 de milioane de euro/lună, deci probabil guvernul nu va lua o asemenea măsură. Alte măsuri de sprijin ar fi posibile numai dacă și alte țări UE ar decide asta, și de aceea TLN și alte asociații membre IRU se află acum în consultare internațională și în cadrul întâlnirii de pe 9 martie IRU a spus că va investiga, printre altele, ce posibilități există în cadrul reglementărilor europene pentru a reduce accizele și taxele pe motorina folosită de transportatori. Mai ales că nu se estimează o încetare rapidă a conflictului din Ucraina, deci nu se poate spune cât timp vor continua combustibilii să se scumpească – deci se poate spera cel mai mult la un preț stabil.

Articole similare

Ad