După ce în februarie, belgienii propuneau introducerea unui salariu minim pentru șoferi la nivel european, ca măsură de descurajare a importului de șoferi extra-comunitari, în urmă cu câteva zile propunerea revine în discuție, de astă dată din Austria, care intenționează să declare profesia de șofer de camion o ocupație deficitară.
Austriacum Fritz Gurgieser, președintele Forumului de tranzit Austria-Tirol, care pledează de ani de zile pentru un trafic mai scăzut de camioane grele, propune instituirea unui salariu minim uniform la nivelul Uniunii Europene pentru șoferii de camioane. Ca salariu minim lunar, Gurgieser propune între 2.500 și 3.000 de euro brut. Contextul cererii sale îl reprezintă eforturile actuale din Austria de a declara profesia de șofer de camion o ocupație deficitară.
Propunerea vine după ce în urmă cu mai bine de o lună, în cadrul reuniunii Consiliului pentru Transport, Telecomunicații și Energie de săptămâna trecută, delegația belgiană și-a exprimat îngrijorarea față de creșterea semnificativă a numărului șoferilor de camion din țări terțe angajați de companiile europene.
Într-o notă de informare atașată prezentării, membrii delegației afirmă că acești șoferi sunt folosiți într-o strategie deliberată de reducere a costurilor cu forța de muncă – o tactică despre care afirmă că, în cele din urmă, va face ca profesia de șofer de camion să fie mai puțin atractivă pentru cetățenii UE.
Afirmațiile belgienilor au provocat o dezbatere aprinsa în cadrul reuniunii pe marginea problemei deficitului de șoferi și a măsurilor prevăzute de Pachetul de Mobilitate.
Cifrele prezentate de delegația belgiană relevă faptul că numărul șoferilor de camion din țări terțe care lucrează în UE a crescut de cinci ori în ultimii opt ani; membrii delegației i-au acuzat deschis pe transportatorii din anumite state membre că recrutează în mod intenționat și strategic șoferi din țări terțe pentru a minimiza costurile cu forța de muncă. Belgienii mai afirmă că angajarea în masă a șoferilor din țări terțe pe salarii mici nu numai că nu rezolvă problema deficitului de șoferi la nivel european, dar o și exacerbează. “Motivele invocate adesea pentru recrutarea șoferilor din țări terțe sunt legate de deficitul de șoferi, o problemă cronică în UE, dar și în alte regiuni ale lumii, cum ar fi SUA. Credem, dimpotrivă, că ne confruntăm cu un fenomen care nu doar că nu rezolvă această problemă, ci o și înrăutățește, pentru că adesea acești șoferi acceptă salarii mici și condiții de muncă sub standard.”
În timpul întrunirii, ministrul belgian al transporturilor, Georges Gilkinet, a cerut să fie introdus un preț minim de transport rutier, dar și un salariu unitar la nivelul întregii Uniuni Europene pentru șoferii de camion: „Este timpul să ne gândim la un salariu minim pentru această profesie, dar și la prețuri minime aplicabile în transportul rutier. Prețurile de dumping practicate acum în transportul internațional de marfă trebuie să înceteze.”
Gilkinet a mai cerut Comisiei UE să monitorizeze tendința de recrutare a șoferilor din țările terțe și, dacă este necesar, să intervină cu reglementări stricte.
De cealaltă parte, asociația transportatorilor germani – BGL – crede că un salariu minim la nivelul UE nu ar fi fezabil, justificând acest punct de vedere cu negocierile dure care au dus la implementarea Pachetului Mobilitate. Cu toate acestea, BGL crede că e necesară impunerea unor standarde uniforme la nivelul taxării munci și aplicarea asigurărilor sociale.
Comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, a recunoscut că numărul șoferilor din state terțe a crescut simțitor în ultimii ani, afirmând totodată că există riscul ca atât salariile, cât și condițiile de muncă ale șoferilor profesioniști din statele membre să aibă de suferit.