Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Războiul scumpește enorm asigurările pentru navele care transportă mărfuri pe Marea Neagră

Orașul portuar ucrainean Mariupol, care dă spre Marea Azov, este în fiecare zi pe prima pagină a ziarelor din cauza asediului armatei ruse, dar consecințele războiului afectează și Marea Neagră, a cărei parte nordică spală coasta ucraineană, inclusiv importantul port Odessa. Pe lângă riscurile ca navele comerciale să fie scufundate de rachete sau mine (cel puțin 5 au fost lovite de la începutul conflictului), există și riscul ca navele să fie capturate de unul dintre beligeranți. Toate acestea determină companiile de asigurări să crească primele pentru cei care doresc să navigheze în aceste ape.

Companiile de asigurări cresc nivelul primei de asigurare până la 10% din valoarea navei care urmează să fie asigurată, ceea ce înseamnă că, în multe cazuri, acest cost depășește costul de navlosire a navei. Prin urmare, companiile de transport maritim care încă mai deservesc Marea Neagră măresc tarifele de transport, ceea ce afectează prețul final al mărfurilor. Potrivit unui studiu realizat de agenția Bloomberg, înainte de conflict, navlosirea unui petrolier pentru a transporta un milion de barili de petrol din portul rusesc Novorossiysk în Italia costa aproximativ 700.000 de dolari, o cifră care a crescut acum la 3,5 milioane de euro.

În același timp, există o îngrijorare tot mai mare cu privire la minele rătăcite, adică cele care au rupt ancorele și pe care curenții le pot transporta spre vest. Marina turcă a interceptat deja cel puțin trei mine și le-a detonat în apropierea gurii canalului Bosfor, care leagă Marea Neagră de Marea Marmara. Există temeri că unele mine ar putea ajunge în Mediterană, unde există un trafic intens de nave. Ucraina și Rusia se acuză reciproc și este dificil de aflat cine a pus minele – deoarece unele sunt modele sovietice vechi -folosite de ambele țări pentru a-și proteja apele din Marea Neagră.

Dar chiar și fără a ajunge în Mediterană, simpla prezență a minelor în Bosfor ar putea duce la închiderea acestuia pentru o perioadă de timp, cu daune enorme pentru comerț. Acest lucru nu privește doar Rusia, ci toate țările riverane Mării Negre: numeroase porturi turcești și toate cele care oferă acces la mare din Bulgaria, România, Moldova, Ucraina și Georgia.

Articole similare

Ad