De la începutul anului şi până în prezent, preţul combustibilului a crescut cu 39%, potrivit unui studiu efectuat de Ministerului Transporturilor. În aceste condiţii, ponderea costului cu motorina a ajuns să reprezintă nu mai puţin de 55% în aprilie 2022, faţă de 47% în decembrie 2021.
Majorarea dobânzii de politică monetară a Băncii Naţionale la 3% în aprilie a condus la creşterea ROBOR până la 4,68% (cel mai mare nivel din ultimii 9 ani), cu impact direct asupra firmelor de transport cu finanţări în derulare, care vor achita de luna aceasta rate mai mari.
Astfel, costurile cu finanţarea pentru cărăuşi au crescut şi ele cu aproximativ 12%.
Potrivit calculelor oficialilor MT, în perioada decembrie 2021-aprilie 2022, costul de operare al transportului rutier de marfă a crescut cu 21% pentru transportul naţional şi respectiv cu 12% la internaţional.
Întrucât firmele de transport rutier lucrează cu o marjă de profit net de 6-7%, în condiţiile creşterii costurilor cu 21%, cărăuşii nu au posibilitatea absorbţiei acestora, iar majoritatea dintre ei riscă falimentul.
Acesta este şi motivul pentru care Guvernul a decis compensarea alimentărilor de carburant aferente 2022 cu 50 de bani/litru, printr-o schemă de ajutor de stat.