Conform unei analize realizate de Upply, modul în care au funcționat în ultimul an lanțurile de aprovizionare face să nu se mai poată vorbi de management în logistica internațională, iar incertitudinile ce caracterizează perioada actuală îi fac pe specialiștii din domeniu să creadă că revenirea la un mod de operare mai coerent este perspectivă din ce în ce mai îndepărtată.
Importatorii nu mai aduc marfă just in time, ca în trecut, ci just in case (pentru orice eventualitate), ceea ce face ca multe mărfuri să fie blocate în porturi, așa cum remarcă directorul executiv al Portului Los Angeles, Gene Seroka. Iar incertitudinile de pe piață îi fac pe importatori să-și completeze stocurile într-un mod care acum trei ani ar fi făcut ca un manager al lanțului de aprovizionare să fie demis – deci lumea s-a schimbat foarte repede.
Companiile de transport maritim par să fie câștigătoare pe termen scurt, câtă vreme tarifele din contracte se apropie periculos de mult de cele ale curselor spot, ceea ce va face ca pe viitor să asistăm la noi creșteri. În plus, aceste firme țin foarte strict sub control capacitățile, iar riscul de reglementare a tarifelor la nivel internațional pare tot mai improbabil.
Dacă nu apare încă ceva neprevăzut, companiile de transport maritim au toate șansele să-și tripleze veniturile din 2021, în ciuda unei ușoare scăderi a volumelor de mărfuri. Iar asta ar trebui să le permită să găsească resursele necesare pentru a satisface așteptările Bruxelles-ului privind ecologizarea domeniului lor de activitate.
Analiza Upply mai arată că, dacă până acum transportul maritim în containere era văzut ca o piață secundară, cu costuri reduse, care a permise principalilor producători industriali și distribuitori să-și pună în aplicare politicile de globalizare, acum el trebuie să fie acceptat ca un arbitru care să evalueze fezabilitatea și relevanța comerțului mondial.