Guvernul pregateste modificarea OUG 14/2014 privind restituirea partiala a supra-accizei, introdusa de la 1 aprilie a.c., precum si a HG 537/2014, ce vizeaza normele metodologice de aplicare ale ordonantei, pentru a facilita recuperarea accizei de catre transportatori si a limita efectele negative generate de schimbarea politicii de alimentare cu carburant a acestora de la intern la extern.
Printre cele mai importante modificari se numara faptul ca doar la momentul depunerii solicitarii de rambursare a accizei compania trebuie sa faca dovada ca nu are datorii la bugetul de stat, nu si in momentul virarii efective a sumelor de recuperat, asa cum se prevedea in HG 537.
Aceasta conditie este mult mai usor de indeplinit si, pe de alta parte, va implica mai putina munca din partea Autoritatii Rutiere Romane, care, dupa ce initial a primit in sarcina constituirea Registrului operatorilor si vehiculelor eligibile pentru restituirea de accize, acum trebuie sa gestioneze intreg procesul de rambursare, desi nu are angajati cu pregatire fiscala, ci ingineri. Tot referitor la conditiile de eligibilitate, modificarea actului normativ prevede si faptul ca sunt acceptate pentru returnarea accizei firmele care au de recuperat de la stat mai mult decat au de platit, daca acest lucru reiese din certificatul fiscal. Nu in ultimul rand, nu va mai fi necesara depunerea la dosar a dovezii platii carburantului achizitionat de catre operatorii de transport, ci doar a facturii emise de furnizor.
Socoteala de acasa nu s-a potrivit cu cea din targ, iar sumele colectate la buget in urma introducerii accizei suplimentare nu numai ca nu au crescut, insa a scazut profitul companiilor petroliere cu activitati de rafinare in Romania. Potrivit unui comunicat al Ziare.com, Petrom a anuntat scaderea profitului pe prima jumatate a anului cu 7% comparativ cu perioada similara din 2013, vanzarile sale situandu-se la 10,72 miliarde de lei. In aceste conditii, guvernul este dispus sa amedeze legislatia in vigoare pentru a incuraja revigorarea consumului de produse petroliere.
Cu prilejul conferintei organizata astazi, 8 octombrie a.c., de ARILOG, ACPR si FORT, s-a reiterat solicitarea de returnare a 0,07 euro in loc de 0,04 euro, adica toata supra-acciza introdusa in primavara, acest lucru urmand sa determine cresterea consumului de motorina. In acelasi timp, este important sa se returneze banii catre transportatori cat mai rapid, intrucat cei mai multi dintre acestia sunt la limita cu lichiditatile.
Incadrarea rambursarii accizei ca ajutor de stat ramane insa in fapt o problema, pentru care reprezentantii Ministerului Finantelor Publice impreuna cu partenerii de discutie nu au gasit inca rezolvare. Practic, o companie care deja primeste ajutor de stat nu se mai poate inscrie la rambursarea accizei, iar cei care recupereaza acciza nu mai pot solicita alte forme de ajutor de stat pe viitor. La acest lucru se adauga toate celelalte obligatii si rigori ce rezulta din acordarea unui ajutor de stat.