După 10 runde de negocieri și o serie fără precedent de greve de avertisment în porturile germane din Marea Nordului, sindicatul Verdi și companiile portuare au rezolvat disputa salarială. Marți seară, pe 23 august, la Bremen, sindicatul a ajuns la un acord cu Asociația Centrală a Operatorilor Portuari Germani (ZDS) privind creșterile salariale notabile din acest an și de anul viitor pentru cei 12.000 de angajați. Acordul prevede, de asemenea, norme de ajustare în cazul în care rata actuală extrem de ridicată a inflației se va agrava în anul următor.
Comisia federală de negociere a sindicatului, care reprezintă lucrătorii din toate tipurile de companii, a fost de acord cu acordul „relativ clar”, a declarat revistei Verkehrs Rundschau negociatoarea Maya Schwiegershausen-Güth. Cu toate acestea, având în vedere caracterul special al acestei runde de negocieri colective, sindicatul dorește să obțină în continuare aprobarea membrilor din companiile în cauză.
Decizia finală a comisiei de negociere este programată pentru 5 septembrie.
Industria logisticii portuare a reacționat cu ușurare în urma acordului și a aprobării comisiei de negociere Verdi. Printr-un efort comun au reușit să găsească un compromis, inclusiv cu ajutorul unor noi instrumente. Se așteptăm acum continuarea procesului de luare a deciziilor la Verdi.
Pericolul unor noi greve a fost cel mai probabil evitat
Odată cu acest acord, este foarte probabil ca o nouă acțiune sindicală în porturi să nu mai fie posibilă. Cel mai recent, la mijlocul lunii iulie, Verdi a paralizat în mare parte manipularea mărfurilor și a containerelor timp de 48 de ore. Înainte de aceasta, au existat greve de avertisment în luna iunie, care au durat 8 și, respectiv, 24 de ore. Într-o broșură trimisă angajaților după cea de-a noua rundă de negocieri, Verdi a sugerat organizarea unui scrutin privind o grevă forțată. În porturi nu a mai avut loc un conflict colectiv atât de violent de peste 4 decenii.
O grevă ar fi venit într-un moment nepotrivit pentru lanțurile de aprovizionare, care au fost deja perturbate masiv în detrimentul economiei și al consumatorilor. Transportul maritim global de containere a fost din ce în ce mai desincronizat de la izbucnirea pandemiei Corona, în urmă cu 2 ani și jumătate, astfel încât mărfurile de care este nevoie urgentă nu ajung la timp la destinație. Fiecare perturbare, cum ar fi închiderile din anumite porturi, un accident precum cel al navei „Ever Given” în Canalul Suez sau chiar conflicte de muncă, reduce și mai mult punctualitatea navelor.
9,4% creștere salarială în operațiunile cu containere complete
Potrivit lui Verdi, contractul colectiv de muncă prevede o creștere de 9,4% a salariilor în operațiunile cu containere din grupa salarială de bază 6, cu efect retroactiv de la 1 iulie; pentru operațiunile convenționale de mărfuri generale, creșterea este de 7,9%. „De la 1 iunie 2023, salariile în tipurile de operațiuni menționate mai sus vor crește cu încă 4,4% în fiecare caz”, a precizat sindicatul. „În cazul în care rata de creștere a prețurilor va depăși această valoare, va intra în vigoare o clauză de inflație pentru a compensa o rată de creștere a prețurilor de până la 5,5%.” ZDS nu a oferit detalii despre acest acord. Potrivit lui Verdi, s-a convenit o obligație de negociere care includea un drept special de reziliere în cazul unei rate mai mari a inflației. „Obiectivul nostru cel mai important a fost o compensare reală a inflației, pentru a nu-i lăsa pe muncitori singuri cu consecințele creșterii galopante a prețurilor. Am reușit acest lucru”, a declarat Schwiegershausen-Güth. Sindicatul a intrat inițial în negocieri cu un pachet de revendicări care, potrivit lui Verdi, ar fi însemnat creșteri salariale de până la 14% pe o perioadă de 12 luni.