Transportatorii și companiile de logistică poloneze care angajează subcontractanți recunosc că șoferul este un personaj cheie. Importanța sporită a lui și puterea de negociere a crescut de la izbucnirea războiului din Ucraina. Șoferii văd și ei acest lucru, exodul ucrainenilor contează și se traduce printr-o creștere a puterii șoferului polonez și a presiunii pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă, el negociind salariul, reveniri mai frecvente acasă, beneficii suplimentare.
Un raport PFR subliniază că salariile din departamentul de transport și gestiune a depozitelor au crescut în iunie, față de luna similară din 2021, cu 23,5%, în condițiile în care rata medie de creștere a salariilor din domeniu a fost de 13,5%.
Șoferii doresc să fie acasă mai des, de preferat în fiecare zi. În transportul internațional, acest lucru este aproape imposibil, dar se simte o presiune puternică pentru a fi acasă măcar în fiecare săptămână. Deci modelul de operare al transportatorilor se schimbă. Atât în transportul internațional, cât și în cel național, se adaptează rutele pentru a se potrivi cu capacitatea șoferilor de a călători cât mai des posibil. Se poate vedea acest lucru chiar și în timpul negocierilor cu subcontractanții: înainte ca proprietarul companiei să confirme comanda îi cere adesea părerea șoferului.
Soluțiile nestandardizate sunt utilizate ca stimulent. De la începutul anului, firmele de transport organizează în fiecare trimestru un concurs pentru cel mai bun șofer, acordând premii pentru primele 3 locuri în fiecare ramură. Companiile doresc să își aprecieze șoferii, deoarece ei sunt responsabili pentru livrarea mărfurilor la timp și pentru efectuarea lucrului în conformitate cu standardele, ceea ce se traduce în satisfacția clienților. Au evaluat categorii precum încărcarea și descărcarea la timp, utilizarea aplicației mobile, unde șoferul trebuie să facă și o fotografie a documentului de transport, sau respectarea standardelor de lucru.