O mare provocare cu care se confruntă industria transporturilor, în afară de criza de șoferi, este fluctuația prețurilor carburanților. Cifrele Eurostat arată că, în întreaga Europa, prețul mediu al motorinei a crescut cu o treime în 6 luni. Deși Polonia se află pe locul al treilea pe lista țărilor cu cea mai ieftină motorină din Uniune, iunie 2022 a fost o lună dificilă pentru industria transporturilor. Prețul carburanților îi ține pe transportatori treji noaptea, iar viitorul este incert. Prețul mediu cu ridicata pe litrul de motorină, de exemplu, potrivit Lotos, a fost de 7,24 de zloți (1,53 de euro) net în iunie 2022, o creștere de aproape 0,60 de zloți (0,13 euro) față de mai 2022 – cel mai mare de până acum.
Companiile de transport folosesc un mecanism de ajustare a tarifului în funcție de prețul combustibilului, dar în situația tensionată de după izbucnirea războiului acesta s-a dovedit a fi o protecție insuficientă.
În primul și al doilea trimestru, mecanismul a funcționat prea lent, deoarece prețurile s-au modificat mult mai repede. În plus față de ajustarea tarifului în funcție de prețul combustibilului, s-au folosit suplimente de intervenție pentru a preveni falimentele transportatorilor.
Asistența are o dimensiune mai largă. În cazul problemelor financiare ale unui transportator, expeditorii tratează fiecare caz în parte și încearcă să ajute în orice situație, pentru ca operatorul să rămână pe piață. În plus, oferă carduri de combustibil care ajută la reducerea costurilor de transport.
Companiile propun un program de factoring, adică oferă plăți accelerate către subcontractori la 5-15 zile de la emiterea facturii. Costul factoring-ului a rămas neschimbat pentru subcontractanții obișnuiți.