În competiția Trailer Innovation, din al cărei juriul internațional face parte și revista Tranzit, s-au înscris anul acesta, la cele șapte categorii – Caroserie, Șasiu, Concept, Componente, Mediu, Siguranță și Smart Trailer – 67 de inovații. În cele ce urmează vă prezentăm atât câștigătorii tuturor categoriilor, cât și produsele care au concurat la categoria Caroserie, și veți remarca faptul că soluțiile înscrise în concurs vizează mai ales decarbonizarea transportului, prin combinații de vehicule electrice și tradiționale, creșterea flexibilității și implicit a eficienței transportului, dar și un plus de siguranță și de confort pentru șofer.
Câștigătorul categoriei Caroserie a fost, cu 80 de puncte, TMT International, care a participat cu Containerul din oțel de 45′ cu Podea Culisantă, ce face ca transportul de materiale vrac să nu mai necesite echipamente externe de ridicare sau de basculare, ci să se acționeze pur și simplu, din autotractor, podeaua mobilă. În acest fel se răspunde la două cerințe importante venite din partea clienților: transportul bunurilor se face ușor, se reduc costurile și se folosesc mijloace intermodale, iar încărcarea/descărcarea containerului se face simplu și mai rapid decât prin alte metode, deci rezultă și de aici o reducere de costuri.
Datorită folosirii unui oțel de înaltă rezistență, dar ușor, greutatea proprie a containerului este de 7.100 kg, iar prețul este competitiv datorită liniilor de producție foarte tehnologizate. Containerul are 89 m3 și capacitate de 33 de europaleți, este certificat XL, dispune de mecanism de cuplare Hupac pentru calea ferată și este omologat pentru o capacitate maximă de 29.500 kg, fiind o soluție bună pentru orice tip de bunuri care se pot transporta de obicei cu semiremorci cu podea mobilă. Iar garanția anticoroziune este de cinci ani, deoarece containerului a fost testat conform unor reglementări foarte stricte valabile în SUA pentru transportul pe calea ferată, pe mare și pe autostradă.
Pe locul al doilea, cu 66 de puncte, a fost Xbond, care a înscris în competiție cutia mobilă din oțel XB1212, o dezvoltare complet nouă, care nu presupune sudură, nituire sau înșurubare, ci lipire foarte bună, obținându‑se astfel o rezistență și o rigiditate mari, în ciuda greutății cu 10% mai mici. Noua tehnologie de producție este comparabilă cu producția de aeronave sau automobile moderne, componentele sunt galvanizate, pentru costuri de întreținere mai mici și valoare de revânzare mai mare, iar preocuparea față de mediu este și ea evidentă, deoarece consumul se reduce cu 0,5-0,8 l/100 km, inclusiv datorită numărului redus de muchii. Iar dacă se combină oțelul cu alte materiale, cum ar fi aluminiul, greutatea proprie poate scădea chiar cu 20% față de alte cutii mobile.
Pe locul al treilea, cu 61 de puncte, a fost Contle Oy, care a participat cu dispozitivul Contle de ridicare a containerelor pentru camioanele cu cârlig ridicător din întreaga lume, astfel încât să le ofere mai mult flexibilitate companiilor de transport, deoarece pot manevra containere maritime de 20′ fără a modifica autotractorul. Mai exact, Contle este un fel de adaptor pentru camioanele având cârlig ridicător, care astfel pot să preia containerul și să-l și lase la sol. Autotractoarele pot fi folosite și pentru pubele de gunoi, deci se pretează la mai multe tipuri de activități. Contle are adaptor plug-and-play pentru a oferi o alunecare lină și sigură a containerului pe șasiul camionului, iar blocarea se face în timpul mersului. O altă parte a echipamentului este adaptorul de ridicare frontal, care va fi conectat la partea din față a containerului.
Pe ceilalți participanți la categoria Caroseie vi-i prezentăm în cele ce urmează în urdine alfabetică.
Lamberet a concurat cu Frigolight, o semiremorcă frigorifică aerodinamică și reciclabilă, pentru vehicule de 3,5 t, care are sarcină utilă mare – de altfel, creșterea sarcinii utile pentru această gamă de greutate este una dintre cerințele cele mai des întâlnite ale clienților, mai ales de când vorbim și de vehicule electrice, pe baterii, care sunt mai grele, deci reduc sarcina utilă. Concret, caroseria are o greutate proprie de 580 kg – astfel că sarcina utilă permisă ajunge la 2 t – și un volum util de 15 m3 și este echipată cu agregat electric Kerstner eCoolJet 206.
Frigolight este o caroserie nouă cu agregat frigorific, all-in-one, bazată pe o nouă tehnologie de panouri izolate mai ușoare. Vehiculul a fost modelat pentru a simula masa, nivelul de izolație și rezistența mecanică pentru mai multe configurații, iar prin analiza și testarea a sute de concepte și materiale noi s-a reușit reducerea greutății proprii, păstrând însă izolația originală și rezistența mecanică.
Panourile inovatoare multicompozite izolate de la Frigolight, fără metal sau lemn, ci cu spumă din sticle de plastic reciclate, precum și integrarea inovatoare a unității de răcire în acoperiș permit reducerea cu 25% a greutății proprii, iar aerodinamica este cu 20% mai bună. Circulația aerului este și ea optimizată datorită poziției evaporatorului. Unitatea de răcire electrică all-in-one și designul caroseriei facilitează transferurile caroseriei de la un vehicul la altul, deoarece ea are o durată de viață estimată ca fiind mai mare decât aceea a vanurilor. Iar consumul de energie este eficient.
Lecapitaine a prezentat Urban, noua caroserie frigorifică dedicată vehiculelor utilitare ușoare cu propulsii noi și dezvoltată pentru a răspunde provocărilor viitorului din livrările urbane: limitarea emisiilor de CO2 și alți poluanți, garantarea condițiilor optime de transport pentru mărfurile cu temperatură controlată și optimizarea confortului și siguranței utilizatorilor. Este vorba, deci, de o caroserie mai ecologică prin garantarea unor economii de energie de până la 12% în comparație cu cea tradițională, așa cum a confirmat WLTP, cu performanță mai bună și sarcină utilă optimă și cu design unic și echipamente ușor de utilizat, ergonomice și sigure. Caroseria deține trei brevete: panouri sandvici mai rezistente, din materiale reciclate, pentru izolație îmbunătățită, RigidLink (structură sub cadru concepută pentru a crește sarcina utilă) și SimpleLock (suporți pentru uși).
Caroseria are aerodinamică îmbunătățită, izolație eficientă cu K de 0,31 și greutate redusă cu 300 kg, ceea ce duce la economii de energie de până la 12% și la o sarcină utilă de până la 1,2 t. Iluminarea de securitate în zona de lucru este foarte bună, automată, 100% cu LED, și se activează când ușile sunt deschise, iar vizibilitatea în jurul caroseriei este și ea optimă, datorită camerei HD încorporate în cadrul din spate, pentru securitatea vehiculelor și a mărfurilor și ergonomie la utilizarea vehiculului.
Urban a primit premiul Joseph Libner pentru dezvoltare durabilă la Solutrans Trade Fair 2021.
PWP a înscris în competiție Tender tension ratchet, care tensionează prelata semiremorcilor de până la 13,67 m lungime și are acum două dispozitive pe laturi, folosite ca să primească și să blocheze cârligul mobil al adaptorului TIR patentat din spatele mânerului. Prin trecerea cablului TIR prin deschiderea dispozitivului de tensionare, ansamblul brevetat (tensionator și adaptor) devine conform TIR și este aprobat pentru transportul internațional de tranzit. Modificarea nu afectează funcționarea tensionatorului și este compatibilă cu toate versiunile de adaptor.
Dispozitivul de tensionare are dimensiuni compacte, se poate manevra cu o singură mână, asigură tensiunea optimă a prelatei în trei poziții, include piese de uzură din oțel inoxidabil, nu necesită decât întreținere redusă datorită bucșelor din poliamidă și este conform cu cerințele vamale și rezistent la coroziune prin zincare la cald. Dispozitivul este disponibil în două variante, cu vârf pătrat pentru tubul de tensionare cu diametru de 27 mm și cu vârf canelat pentru tubul de tensionare de 27 mm și 34 mm.
Schmitz Cargobull a înscris în competiție Power Curtain Plus, pentru transport de mărfuri ne-paletizate, instabile, cum ar fi anvelopele auto, dar și pentru bunurile ambalate, cum ar fi hainele vechi și cutiile de carton goale folosite în curierat, care ridică numeroase probleme legate de ancorare, deoarece apasă prelata și duc la o lățime mai mare, amendabilă. Și, pentru că vehiculele trebuie să fie flexibile pentru orice tip de mărfuri de retur care se încarcă lateral, designul caroseriei Power Curtain Plus oferă o perdea glisantă care poate fi utilizată flexibil și un perete lateral fix, stabil, cu mecanism special de blocare. Toate cerințele comune de asigurare a mărfurilor sunt acoperite și documentate prin intermediul certificatelor de securizare a încărcăturii EN 12642 Cod XL + băuturi. Cu ajutorul unui mecanism special de blocare integrat în perdea, prelata laterală poate fi blocată în poziție ca un perete lateral fix, deci pereții laterali nu se mai bombează din cauza încărcăturii. Iar prin intermediul barelor de susținere integrate ferm în prelata laterală, aceasta poate fi puternic tensionată. Dacă barele nu sunt tensionate, prelata poate fi deschisă și închisă convențional.
Talson Trailer concurează cu „cea mai sigură semiremorcă disponibilă vreodată”, necesară deoarece una dintre cele mai mari provocări din transportul de produse valoroase este furtul de mărfuri sau remorci parcate ori aflate în trafic. Datele TAPA din ultimii trei ani arată o scădere cu 31% a numărului de incidente, și totuși o creștere cu 6% a valorii bunurilor furate. Însă, datorită semiremorcii Talson, care este în conformitate cu standardele globale de securitate TAPA, încărcătura este asigurată împotriva oricăror efecte externe, chiar și furtul remorcii. Producătorul garantează pentru imposibilitatea de a sparge caroseria, care este realizată în colaborare cu Avertic Armour, dar chiar și tentativele de a face asta sunt anunțate imediat. Caroseria este din panouri sandvici din aluminiu, astfel că este foarte greu de pătruns din exterior chiar și dacă se folosesc ferăstraie electrice sau mecanice și orice unelte de tăiere, deoarece acestea se blochează. Panourile sunt mai ușoare decât materialele tradiționale, cum ar fi lemnul și oțelul, sunt mai ușor de manevrat și instalat și adaugă doar 277 kg la greutatea remorcii. Talson a integrat și cabluri de alarmă și senzori pentru întregul vehicul, inclusiv șasiu, care declanșează o alarmă puternică și notifică persoanele și instituțiile prin mail și SMS imediat ce are loc o tentativă de efracție. Iar încuietoarea electronică SBS pentru ușa spate nu numai că împiedică accesul neautorizat la remorcă, ci blochează și accesul remorcii în orice altă locație decât în zonele pe care proprietarul le-a autorizat.
Cuplarea unei semiremorci la un alt camion decât ar trebui, pentru a o fura, poate fi o practică periculoasă, și conform TAPA 11% dintre furturi sunt realizate astfel, dar ea este evitată datorită integrării soluției electronice de cuplare SafeConnect. Cea mai sigură remorcă produsă vreodată are și camere de securitate care înregistrează interiorul și exteriorul ei. Iar datorită avertismentelor emise forțele de ordine pot veni rapid și îi pot prinde pe infractori.
Unitrans a participat cu Unitrans FRC Megatrailer, despre care reprezentanții producătorului italian spun că este cel mai avansat tehnologic vehicul de pe piață, conceput special pentru transportul de paleți pentru cargo aerian. Podeaua sa și structura specială a pereților laterali, cu două înălțimi diferite și cu peste 100 m3 volum util, permit încărcarea a până la 3-4 paleți Jumbo, ceea ce reduce costurile și limitează impactul asupra mediului. Folosirea unor materiale compozite speciale pentru izolare i-a permis producătorului să ajungă la un rezultat nemaiatins până acum, FRC (-20 OC) cu un K de 0,39 W/m2K.
Vehiculul este versatil, permițând transportul mai multor tipuri de produse: farmaceutice, perisabile, de valoare, flori, paleți pentru transport aerian, de la -20 la +20 OC. Megatrailer poate fi echipat cu sisteme integrate de siguranță, pentru protejarea și urmărirea în permanență a bunurilor. Noua podea din aluminiu este integrată cu role în podeaua din panouri sandvici, pentru durabilitate mai mare și posibilitate de a o curăța mai ușor.