In cadrul conferintei organizate de BERD la inceputul lui martie la Bucuresti, Daniel Jaetsch, manager de proiect in cadrul GreenFreight Europe (GFE), a vorbit si el despre modalitatea de a ajunge la un transport sustenabil folosind acest program, care isi propune sa imbunatateasca performantele firmelor de transport legate de protectia mediului. GFE a fost conceput de expeditori si furnizorii de servicii logistice si are ca obiective promovarea colaborarii intre acestia si transportatori pentru a implementa actiuni de imbunatatire a condusului si a monitoriza progresele in domeniu, pentru a stabili un sistem de certificare care sa-i recompenseze pe participantii la program, pentru a impartasi cele mai bune practici in domeniu, pentru a promova inovatiile si a comunica despre imbunatatirile aduse de acestea si pentru a facilita cooperarea cu alte initiative, programe si grupuri de lucru din Europa si din lume.
Daniel Jaetsch a aratat ca, odata ce un program este implementat complet, GFE estimeaza ca in 10 ani se pot reduce cu 28 de milioane de tone emisiile de CO2, cu 478.000 t emisiile de NOx, cu 22.000 t emisiile de particule, cu 65 de milioane de bari consumul de petrol, cu 14 miliarde de euro costurile cu motorina, toate acestea echivaland cu reducerea pe care ar determina-o eliminarea de pe sosele a peste cinci milioane de masini pentru un an. Cifrele nu sunt doar estimative, ci au si fost demonstrate in practica printr-un program similar la care au participat partenerii SmartWay in America de Nord.
SmartWay a inceput in 2004 si are peste 3.000 de parteneri, transportatori si expeditori, cu mai mult de 650.000 de camioane si 60 de miliarde de mile pe an, reprezentand circa 30% din totalul transportului rutier din SUA, si este sustinut puternic de American Trucking Association.
Programul are cinci componente de baza: parteneriatul in cadrul supply chain-ului (pentru masurarea amprentei de carbon si testarea de tehnologii care sa scada consumul de carburant si emisiile poluante), implementarea de noi tehnologii (testarea camioanelor grele, verificarea tehnologiilor si certificarea tehnologiilor), programe financiare (imprumuturi, garantii), campaniile de informare si educare si vehicule comerciale usoare (certificarea si educarea consumatorilor).
Insa un aspect foarte important asupra caruia a atras atentia reprezentantul GFE a fost acela ca in SUA nu exista pionieri in ceea ce priveste Logistica verde, ca in Europa, dar, pe de alta parte, acolo Guvernul ia initiative si face investitii in domeniu, pe cand in Europa acestea apartin exclusiv firmelor private.