Așa cum a anunțat încă de anul trecut, CTP a început în această vară lucrările de construcție la CTPark Oradea Cargo Terminal, primul parc industrial cu terminal cargo din România, amplasat în imediata apropiere a Aeroportului Oradea și a parcului industrial Eurobusiness II. Primul depozit va fi finalizat la sfârșitul lui septembrie, iar cel de-al doilea, în decembrie. Autoritățile locale Oradea/Bihor s-au organizat exemplar pentru a folosi toate resursele posibile de finanțare și a nu pierde nicio oportunitate. Acum se așteaptă investitorii.
Dezvoltat pe un teren cu o suprafață de 14,4 ha CTPark Oradea Cargo Terminal beneficiază de conexiune directă cu Aeroportul Oradea. Lucrările de construcție la calea de rulare care face legătura dintre platforma de staționare a aeronavelor și pista aeroportului au fost finalizate într-un timp record de doar 10 zile. În prezent se lucrează la platforma de garare a avioanelor, cu o suprafață de peste 20.000 m2, și la primele spații industriale și logistice, inclusiv cu destinație cargo, două clădiri cu o suprafață totală de aproximativ 25.000 m2, care vor fi operaționale până la finalul anului.
„CTPark Oradea Cargo Terminal reprezintă o premieră națională. Este primul parc industrial cu terminal cargo, un proiect care implică lucrări de infrastructură speciale, coordonate de echipa noastră de construcții. Suntem fideli convingerii noastre că infrastructura este cheia dezvoltării industriale și logistice și acesta este departe de a fi punctul forte al României, de aceea ne implicăm ori de câte ori găsim deschiderea autorităților spre dezvoltări sustenabile. Deși proiectul a început de curând, interesul potențialilor rezidenți, utilizatori de spații logistice, dar și operatori de cargo, este destul de mare și s-a concretizat într-un prim contract de închiriere; în același timp, avem discuții avansate pentru aproximativ 50% din spațiile disponibile în total”, a declarat Ana Dumitrache, Country Head CTP România.
La finalizarea lucrărilor de construcții, CTPark Oradea Cargo Terminal va deveni unul dintre cele mai mari 10 parcuri industriale ale CTP România, cu o suprafață totală de peste 60.000 m2. CTPark Oradea Cargo Terminal poate acomoda clienți din sectoare diverse, atât cu activități de cargo, cât și de producție și de logistică, sau ambele cumulate, oferind suprafețe flexibile care încep de la 500 m2.
Deja clienți care până acum își derulau operațiunile prin Timișoara sau Budapesta așteaptă cu interes deschiderea terminalului de lângă parcul industrial unde își desfășoară activitatea de producție.
Un proiect important de infrastructură, fără de care nu ai cum să atragi investiții private
Ilie Bolojan, Presedintele Consiliului Judetean Bijor, a declarat la conferința de presă de inaugurare că terminalul cargo aerian este un proiect important de infrastructură, fără de care nu ai cum să atragi investiții private. „Asta înseamnă autostrăzi, centuri ocolitoare, o cale ferată pe care se poate circula, terminale logistice, rutiere, feroviare, depozite ș.a.m.d. Fără această infrastructură, cea aeriană, nu ai cum să respecți condițiile de dezvoltare pentru a crește o comunitate. Ne-am propus ca autoritate locală să încercăm și noi să creăm condiții pentru dezvoltare și se cuvine să mulțumesc primăriei Oradea, Agenției de Dezvoltare Locală cu care am avut acest parteneriat, pentru a pune terenul la dispoziție și a acorda facilități, cum ar fi scutirea de impozite care este aplicabilă și pentru această investiție ca și pentru parcurile industriale și, de asemenea, accesul prin parcul industrial, în așa fel încât să existe un acces de pe aeroport, dar și un acces reglementat prin parcul industrial. De asemenea, trebuie să mulțumesc tuturor partenerilor noștri care s-au implicat în plan local, în așa fel încât să putem respecta toate condițiile contractuale care ne reveneau.”
CTPark Oradea Cargo Terminal este primul terminal cargo aerian din regiune care permite deservirea aeronavelor direct de la platformă fără a fi nevoie ca marfa să fie procesată undeva în afara perimetrului aeroportuar și, mai apoi, transbordată către locurile de parcare a acestor aeronave.
În paralel cu construirea terminalului cargo, Aeroportul Oradea derulează un proiect de prelungire a pistei de aterizare (finanțat de UE și Guvernul României) înspre Nojorid, de 400 m, care ar permite aterizarea unor aeronave mai mari. Un alt proiect vizează îmbunătățirea nivelului de siguranță și securitate, o actualizare a lui la cele mai înalte standarde, ambele proiecte urmând să fie realizate printr-o finanțare comună UE-Guvernul României în valoare de 45 de milioane de euro.
„Cu toate aceste investiții care sunt în curs, sper ca aeroportul să devină unul din hub-urile de dezvoltare și de conectivitate pentru Oradea și pentru județul Bihor”, a mai spus Ilie Bolojan.
Oradea așteaptă investitorii
Alina Silaghi, directorul general al Agenției de Dezvoltare Locală Oradea (ADLO), a menționat că acest proiect va fi un alt punct important pentru care investitorii vor alege Oradea pentru dezvoltare. Valoarea de piață a investiției în CTPark Oradea Cargo Terminal va fi de aproximativ 36 de milioane de euro la finalizare.
„Terminalul cargo de la Oradea este primul terminal cargo adevărat din România și acest proiect va pune Oradea pe harta orașelor care vor avea terminale cargo funcționale și care, în mod cert, va fi un punct în plus în eforturile pe care noi le depunem ca agenție locală de dezvoltare, în ceea ce privește atragerea de noi investitori și dezvoltarea afacerilor deja existente aici. Este un proiect important, legat și de parcul industrial nr. 2, și sunt sigură că toată zona aceasta va beneficia de o dezvoltare accelerată odată cu implementarea proiectului. Important pentru noi este că avem un partener și suntem tare bucuroși să știm că proiectul va prinde viață deja anul acesta. Pentru că Agenția și-a propus să aibă 11 titluri de parcuri industriale la sfârșitul anului, iar acest lucru înseamnă că așteptăm investitori și proiectul acesta, sper eu, va fi un punct important pentru care ei vor alege Oradea și județul Bihor.”
La terminarea proiectului, CTP poate cumpăra terenul
Valoarea totală a proiectului este de 36 de milioane de euro, iar suprafața este de 14,4 hectare.
„Acest teren a fost transferat în urmă cu 10 ani printr-o hotărâre de guvern, odată cu transferul celeilalte suprafețe unde este astăzi parcul industrial numărul 2, cu angajamentul ca în 10 ani să realizăm un terminal cargo. Din păcate nu s-a făcut mai nimic și, practic, am ajuns în situația unde exact când expiră cei 10 ani, acest terminal cargo va fi finalizat. Altfel, am fi pierdut și terenul”, a precizat Ilie Bolojan.
Reprezentantul autorității locale a declarat că, în condițiile în care CTP va executa întreg contractul, aceasta va avea opțiunea de cumpărare a terenului de la autoritățile locale la prețul de licitare.
Proiectul are mai multe etape, prima a fost deja realizată (conexiunea dintre calea de rulare a aeronavelor și platforma de garare pentru avioane). „Proiectul va fi finalizat cu totul la momentul la care va fi livrată și cea de-a treia hală și acest lucru se va întâmpla anul viitor.
A doua etapă este livrarea celor două hale – una la sfârșitul lui septembrie, iar cea de-a doua la sfârșitul lui decembrie. Sunt mari șanse să avem deja și a treia hală deja ridicată ca structură la sfârșitul anului, depinde doar de cum reușim să ne organizăm”, a precizat Ana Dumitrache.
Autoritățile locale au estimat că noul terminal cargo va permite crearea a 100-400 de locuri de muncă noi. Potrivit Anei Dumitrache, CTP are deja discuții cu potențiali rezidenți ai parcului. „Vedem o distribuție foarte echilibrată între producători, retaileri, curieri și operatori de cargo aerian.”
Tot în județul Bihor, CTP mai deține parcul industrial CTPark Oradea Nord, amplasat pe Calea Borșului, în Oradea, și CTPark Salonta, aflat în curs de extindere în Salonta, oraș care va beneficia de conexiune directă cu autostrada M44 din Ungaria prin intermediului noului drum expres DX Oradea-Arad.
În ultimii ani, CTP și-a consolidat poziția ca unul dintre principalii investitori imobiliari din zona de vest a țării, având, de asemenea, parcuri industriale și în Timișoara, Arad, Ineu și Caransebeș.