Transportul în construcții are multe fațete. Uneori, materialele prime, cum ar fi nisipul, pietrișul sau pietrele trebuie descărcate la un șantier. Altă dată este necesar transportul pe distanțe lungi de autostradă a pieselor grele din beton pentru construcția unei fabrici industriale. Acest tip de sarcini impun cerințe înalte în legătură cu robustețea, performanța, eficiența și manevrabilitatea vehiculelor ce deservesc aplicațiile din construcții.
Aceste sarcini pot fi acum îndeplinite într-o manieră neutră din punct de vedere al emisiilor de CO2 și cu zgomot redus, cu ajutorul camioanelor Mercedes-Benz, care au fost prezentate la Bauma din München, în perioada 24-30 octombrie 2022. La cel mai important târg mondial pentru aplicații de construcții, Mercedes-Benz Trucks oferă informații detaliate despre portofoliul de vehicule electrice, pe lângă camioanele diesel expuse.
La standul comercial au putut fi urmărite prototipul concept eActros LongHaul cu o priză de putere electrică de la Meiller; eActros 300 cu o soluție de basculantă electrificată de la Meiller; și prototipul electric Arocs cu malaxor electric de la Liebherr-Mischtechnik, proiectat împreună cu Paul Group.
eActros LongHaul cu priză de putere electrică ca soluție specifică industriei
Mercedes-Benz Trucks a prezentat „prototipul concept” al eActros LongHaul în urmă cu doar câteva săptămâni la IAA Transportation 2022 de la Hanovra. Camionul electric cu baterii dezvoltat pentru transportul pe distanțe lungi a primit „2023 Truck Innovation Award” din partea juriului „International Truck of the Year” de la IAA, iar la Bauma poate fi văzut în contextul unei aplicații de construcție orientată pe transportul pe șosea. În acest scop, producătorul de basculante Meiller din Munchen, în cooperare cu Mercedes-Benz Trucks, a dezvoltat o priză de putere electrică ce permite operarea eficientă a echipamentelor hidraulice de lucru precum semiremorci basculabile sau cu podea mobilă.
Sistemul dezvoltat pentru eActros LongHaul, prezentat ca prototip la Bauma, are o putere continuă de 58 kW. În producția de serie, priza de putere electrică o să fie capabilă să genereze mult mai multă putere. Cuplul este de 300 Nm. Sistemul combină invertorul, motorul electric, unitatea de comandă și sistemul hidraulic obișnuit al semiremorcii basculabile într-un design adaptat vehiculului pentru a se potrivi în spatele cabinei. Această unitate electrică auxiliară transformă curentul continuu din rețeaua de înaltă tensiune în curent alternativ folosind invertorul.
Acesta antrenează un motor electric suplimentar, care, la rândul său, acţionează pompa hidraulică pentru a furniza puterea hidraulică necesară acţionării semiremorcii. Avantajele acestei soluții în comparație cu funcționarea anterioară diesel: emisii zero de CO2 și nivel de zgomot foarte redus, ceea ce este deosebit de relevant în utilizarea în orașe și zone rezidențiale. Designul compact al sistemului permite, de asemenea, ca eActros LongHaul să fie operat cu semiremorci standard – un avantaj major pentru companiile de transport ce folosesc vehiculul pentru o mare varietate de aplicații.
Autonomie mare, încărcare rapidă (MW) și tehnologie cu celule LFP – litiu-fier-fosfat
Inima tehnologică a eActros LongHaul — planificat pentru producția de serie în 2024, la fabrica de camioane din Wörth — este o nouă punte electrică cu două motoare electrice integrate ce generează o putere continuă de 400 kW și o putere maximă de peste 600 kW. eActros LongHaul își extrage energia din 3 pachete de baterii, ce folosesc tehnologia celulelor LFP (litiu-fier-fosfat), montate sub formă de sertare sub șasiu, cu o capacitate totală de peste 600 kWh. Bateriile LFP sunt caracterizate în primul rând printr-o durată lungă de viață și o energie utilizabilă mai mare. Bateriile eActros LongHaul pot fi încărcate de la 20% la 80% în mai puțin de 30 de minute la o stație de încărcare cu o capacitate de aproximativ 1 MW. La o încărcare completă, eActros LongHaul va avea o autonomie de aproximativ 500 km.
Primele prototipuri eActros LongHaul sunt deja supuse unor teste intensive și vor fi testate pe drumurile publice încă de anul acesta. Anul viitor, prototipurile vor fi trimise clienților pentru integrarea în transportul în condiții reale. Producția de serie este programată pentru 2024.