După cum știu și transportatorii români, autoritățile franceze sunt foarte stricte în ceea ce privește luarea pauzei de 45 de ore în afara camionului. Polițiștii fac raiduri în parcări pe timp de noapte, iar transportatorii trebuie să se conformeze noilor reglementări. În calitate de firmă de expediție, Done! Livrări adaugă costul cazării la hotel la prețul transportului.
Chiar şi aşa, există o lipsă de hoteluri în apropierea autostrăzilor, iar parcările nu sunt pregătite să asigure servicii de cazare peste noapte. În plus, Franța este o țară periculoasă, există adesea furturi pe timp de noapte, iar parcările supravegheate și păzite pot fi numărate pe degetele de la o mână. În plus, hotelurile de pe marginea drumului – adesea murdare și zgomotoase – oferă condiții de odihnă mult mai proaste decât o cabină de camion. Ca o concluzie, reglementările au un scop bun, dar sunt desprinse de realitate, susține Done! Livrări, citată de presa poloneză.
Înnoptarea în case private nu este luată în considerare de autorităţi
Nici măcar nu este clar unde ar trebui să își petreacă șoferii nopțile în timpul repausului săptămânal obișnuit. Nu există hoteluri suficiente şi accesibile din autostrăzi, dar autoritățile cer dovezi că nopțile sunt petrecute în afara camionului.
Recent, autoritățile suedeze au aplicat o amendă de 6.000 SEK (550 de euro) unui transportator rutier pentru că nu a respectat obligația de a trimite şoferul să se odihnească în afara cabinei camionului în pauza de 45 de ore. Decizia autorităţilor suedeze a fost luată pe baza lipsei unei facturi de la un hotel, chiar dacă șoferul a susținut că s-a odihnit într-un imobil privat.
Agentul de control suedez a cerut punerea imediată la dispoziție a locurilor de odihnă pentru ultimele trei săptămâni. Adreselemobilele la care a făcut referire şoferul – din Suedia, Belgia și Țările de Jos – au fost comunicate de şofer împreună cu numere de telefon pentru a confirma faptele prezentate.
Autoritățile nu au verificat nimic. În schimb, au imobilizat vehiculul și au luat documentele șoferului. „Controlorii suedezi nu respectă recomandările UE, solicitând documente din alte state membre. În plus, se poate aplica o sancțiune pentru luarea unei perioade săptămânale de repaus normal doar dacă șoferul este prins în flagrant”, subliniază avocata de la Move Experts, Agnieszka Martinez.
Normele UE nu prevăd posibilitatea ca serviciile să solicite documente privind odihna petrecută în timpul unui control rutier. Acestea nu obligă șoferul să păstreze în cabină documente privind locul de odihnă. Clarificările UE indică faptul că șoferii se pot odihni regulat nu numai în hoteluri sau moteluri, ci și în case particulare.
Reglementările neviabile sunt o sursă de câștiguri pentru administrația statelor. Cabinetul de avocatură Quaerens susține că sancționarea șoferilor est-europeni și a angajatorilor lor este aproape un sport pentru oficialii francezi. Unele companii poloneze au primit câte 30 de amenzi. Întotdeauna există aceeași problemă: dacă sunt doar 750 de euro de plătit, serviciul juridic nu merită, așa că antreprenorii acceptă amenzile și nu fac apel. „Franța a dezvoltat o strategie eficientă pentru ea însăși”, afirmă cabinetul de avocatură.
Mai multe companii au decis să facă apel împotriva amenzilor aplicate în absență, de exemplu pentru repausul săptămânal sau zilnic regulat. Pe 16 noiembrie, tribunalul de poliție din Lyon a anulat un caz privind controlul odihnei săptămânale regulate a unui șofer al unei companii de transport poloneze. Emiterea acestei noi hotărâri confirmă faptul că verificările și procedurile franceze privind odihna de noapte a șoferilor polonezi sunt efectuate ilegal de ani de zile. Cu mai puțin de o săptămână înainte, tribunalul penal din Rodez a achitat o companie de transport poloneză care fusese acuzată de infracțiunea de „organizare a timpului de lucru și a perioadelor de odihnă ale șoferilor cu încălcarea legislației sociale” și a dispus rambursarea către transportator a sumei de 4.000 de euro.