Ca urmare a sesizărilor făcute de diferite asociaţii patronale ale transportatorilor că anumite autorităţi naţionale (Franţa, în special, dar, mai nou, şi Suedia) solicită şoferilor la control chitanţe de la hotel care să ateste faptul că nu şi-au petrecut perioada de repaus de 45 de ore în cabina camionului, Comisia Europeană a publicat recent un document de clarificare a legalităţii solicitării unor astfel de documente.
După cum se ştie, legislația europeană interzice șoferului unui vehicul comercial să petreacă în cabină perioada de repaus săptămânal normal de peste 45 de ore. Pentru a verifica această încălcare, unele autorități de control ale UE solicită șoferilor opriți pe traseu – și, prin urmare, nu în timpul perioadei de odihnă – o chitanță de la un hotel sau de la o altă unitate de cazare, chiar dacă perioada de odihnă în cauză a avut loc în alt stat.
Comisia Europeană precizează că verificarea conducătorilor auto chiar și după încheierea perioadei de odihnă nu încalcă nicio procedură; dimpotrivă, articolul 34 alineatul (3) din Regulamentul 165/2014 consideră că este legitim să se verifice perioadele de odihnă efectuate în alte țări ale UE. Cu toate acestea, potrivit unui document mai vechi de clarificare a noilor prevederi ale Pachetului Mobilitate, publicat sub formă de Q & A, DG Move atrage atenţia că șoferii nu sunt obligați să ofere detalii sau dovezi despre ce au făcut în timpul în care nu se află la bordul camionului.
Art. 36 al Reg. UE No. 165/2014 prevede că şoferul trebuie să pună la dispoziţia autorităţii de control în cazul în care i se cere înregistrările aparatului tahograf sau cardul tahograf.
Prin urmare, se precizează în documentul de clarificare, inspectorii de control nu le pot cere documente care nu sunt prevăzute în art. 36 al Reg. 165 şi astfel niciun alt document care să dovedească faptul că au petrecut perioada de repaus săptămânal aparatului departe de vehicul.
În schimb, propria declarație a conducătorului auto că a petrecut perioada de repaus săptămânal în cabină rămâne valabilă pentru o sancțiune, cu condiția, desigur, ca acesta să aibă intenția de a face acest lucru.
Iar dacă autoritatea dintr-un stat membru are motive să creadă, în urma unui control în trafic, că un şofer a încălcat reglementările în vigoare privind timpii de condus şi odihnă, dar încălcarea nu poate fi dovedită prin documentele uzuale de control, Comisia Europeană recomandă asistența reciprocă între autoritățile din diferite țări pentru clarificarea situaţiei.
CE precizează încă o dată, aşa cum a făcut-o în primul document de clarificare a noutăţilor introduse de Pachetul Mobilitate cu privire la modificarea Reg. 561, că autorităţile de control pot amenda şoferii şi angajatorii lor pentru faptul că şoferul nu a efectuat perioada de repaus de 45 de ore în afara cabinei camionului ATUNCI CÂND ŞOFERUL ESTE SURPRINS ÎN CABINĂ ÎN PAUZA DE 45 DE ORE ÎN TIMPUL CONTROLULUI.
În cazul în care legislaţia dintr-un stat membru recunoaşte legalitatea declaraţiei verbale a şoferului că a petrecut în cabină pauza de repaus pentru a dovedi încălcarea legii, atunci pe baza declaraţiei şoferului se pot acorda amenzi.