Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) s-a intalnit vineri, 15 ianuarie 2016, cu reprezentantii Autoritatii de Supraveghere Financiara pentru a discuta despre stadiul masurilor adoptate in Protocolul incheiat in data de 22 decembrie 2015, evolutia tarifelor RCA in perioada decembrie 2015 – ianuarie 2016 si propuneri de amendare a cadrului normativ actual in piata de asigurari.
In urma intalnirii, cele doua institutii au agreat ca pe termen scurt sa fie implementate urmatoarele masuri care sa vina in ajutorul transportatorilor rutieri, dar si a tuturor conducatorilor auto din Romania:
– Cresterea gradului de cuprindere in asigurarea RCA a tuturor autovehiculelor, in conditiile in care estimarile reale arata ca doar 50% din parcul total de autoturisme din Romania este asigurat (Consiliul Concurentei inainteaza un nivel de 70%), iar legislatia europeana prevede un minimum de 85%. Pentru verificarea politelor RCA se doreste accesarea camerelor de supraveghere CNADNR deja existente pentru verificarea rovinietei. Reprezentantii ASF au mentionat ca au luat cont de aceasta solutie si ca vor depune toate eforturile pentru a o implementa si implicit sa propuna si cresterea sanctiunilor pentru cei care nu detin un RCA valabil.
– UNTRR a mai propus stabilirea unui ghid de vatamari corporale dupa modelul german. ASF a declarat ca are o propunere legislativa pregatita care va fi inaintata Parlamentului
Totodata, UNTRR a prezentat si cateva dintre solutiile posibile de reducere a costurilor si riscurilor pe segmentul RCA pe termen mediu si lung identificate la precedentele intalniri cu ASF si companiile de asigurari:
– Declararea si avizarea daunelor la timp si aplicarea unui malus instant pentru nedeclararea evenimentului in termenul prevazut de lege. In unele tari UE aceasta valoare este de 500 euro.
– Completarea automata a seriei de sasiu dupa numarul de inmatriculare pentru fiecare vehicul pentru care se solicita o cotatie RCA (model asemanator ca la rovinieta). La reinnoirea politei, pentru evitarea aplicarii sistemului de malus, intermediarii introduc eronat o alta serie de sasiu (inverseaza doua caratere din serie) si evita, astfel, plata unei prime mai mari.
– Introducerea de tehnologii noi, precum camere video la bordul autovehiculelor ca in Marea Britanie si in Federatia Rusa. Aceasta abordare poate fi fezabila – doar daca costurile scutite de firmele de transport sunt mai mari decat costurile echiparii autovehiculelor cu camere video si daca aceste filmari pot avea valoare legala in stabilirea vinovatiei.
– Aplicarea standardului de siguranta rutiera 39001 – dar atat timp cat asiguratorii nu sunt dispusi sa ofere standard o reducere a primelor de asigurare pentru firmele care au implementat standardul 39001, care sa acopere costurile de implementare si de monitorizare pentru aceste standarde, aceasta practica nu se va bucura de vreun succes.
UNTRR a demarat discutiile cu ASF inca din luna septembrie a anului trecut pentru a gasi solutii la majorarea tarifelor la asigurarile RCA pentru transportatorii rutieri. In tot acest timp, UNTRR a trimis adrese catre Presedintele Romaniei, Primul-Ministru, Ministrul de Finante, Ministrul Transporturilor, toti parlamentarii romani, Presedintele Consiliului Concurentei si catre institutiile europene competente pentru a le solicita intreprinderea tuturor eforturilor pentru rezolvarea crizei din zona de RCA si pentru a nu impinge aceasta piata in colaps.
UNTRR considera ca in masura in care niciuna dintre modificarile propuse nu va fi implementata pe termen scurt, vortexul pietei RCA din Romania va creste si atunci singura solutie care va ramane va fi ca pentru o perioada de un an tarifele RCA/carte verde sa fie limitate la valori normale de maximum 5.000 de lei pe 12 luni pentru autovehiculele comerciale de marfuri si persoane care fac transporturi rutiere international si nationale, la maximum 2.000 lei pe 12 luni pentru autovehiculele de transport public local si la maximum 300 lei pe 12 luni pentru autoturisme.