Așa cum ne-a informat Oana Groșanu (Ambasada Sustenabilității în România) în cadrul Galei Tranzit Logistica de la București, puține firme din România fac rapoarte despre impactul activității lor asupra mediului. Dar retailul este una dintre industriile cele mai transparente, și de aceea printre invitații la conferință s-a numărat și Cristina Hanganu, reprezentanta Lidl Romania, companie care în decembrie 2022 a realizat al cincilea său raport de acest fel, conform unui standard internațional similar celui contabil.
Lidl a realizat primul astfel de raport în 2017 pentru anul financiar 2016 și a făcut asta voluntar și cu un efort mare de timp, „pentru că eram conștienți de impactul pe care îl au operațiunile noastre asupra mediului și societății și știam că, mai devreme sau mai târziu, va veni și obligația de a face astfel de rapoarte – ceea ce nu e neapărat rău“.
În timp procesul a fost rafinat și efortul a fost mai mic la al cincilea raport, dar tot nu înseamnă că este ușor, pentru că, pe măsură ce se face o astfel de radiografie a afacerii și a impactului ei se și descoperă mai multe zone unde se poate interveni și noi măsuri care se pot lua și se merge pe întregul lanț de valoare, adică furnizorii sunt ajutați să facă și ei demersuri pentru a fi sustenabili.
Un aspect foarte important când se realizează proiecte de acest fel este ca angajații să înțeleagă de ce se iau măsurile respective și care este influența raportului de sustenabilitate asupra strategiei firmei – „altfel nici nu are sens să facem raportul dacă nu schimbăm strategia și nu luăm măsuri pe baza lui.
Foarte importante sunt și acuratețea datelor, modul cum sunt colectate, procesele din spatele acestor rezultate și înțelegerea faptului că uneori este posibil să nu atingi obiectivele propuse, fie din cauza contextului, fie pentru că ele nu au fost realiste. Și dacă se întâmplă asta firmele trebuie să fie transparente și să arate în următorul raport ce ajustări au făcut pentru a atinge până la urmă obiectivele respective.