Coaliția germană de guvernare și-a prezentat la final de martie pachetul de modernizare ce vizează protecția climei și își propune să arate că Germania este preocupată de aspectele de mediu, în toate sectoarele de activitate. Una dintre măsurile incluse în acest pachet este creșterea bruscă, de anul viitor, a taxei de drum – asociația profesională germană BGL vorbește chiar despre o dublare a ei.
Pentru transportul rutier și feroviar de marfă, Germania se concentrează asupra îmbunătățirii și extinderii infrastructurii feroviare și punerii în aplicare mult mai rapid a proceselor decizionale care contribuie la un transport neutru din punct de vedere climatic. Pentru transport și logistică, măsurile presupun, printre altele, ca de la 1 ianuarie 2024 să existe o diferențiere a taxelor de drum în funcție de emisiile de CO₂ și o suprataxă pentru CO₂ de 200 de euro pe tonă. Camioanele fără emisii vor fi scutite de taxa de utilizare a infrastructurii până la sfârșitul lui 2025, după care vor plăti 25% din tariful obișnuit. Începând cu 1 ianuarie 2024, Maut se va aplica și mașinilor de la 3,5 t, cu excepția celor utilizate în scopuri artizanale. Va exista o rețea de infrastructură de bază pentru camioanele cu baterii electrice și pe bază de hidrogen, până în 2025 urmând să fie gata o primă rețea de infrastructură de încărcare și de realimentare cu hidrogen pentru camioanele grele.
Transportul feroviar de marfă trebuie să ajungă în 2030 la o cotă de piață de 25% și pentru asta se depun eforturi considerabile pentru a consolida, moderniza și digitaliza căile ferate. Deutsche Bahn are nevoie de aproximativ 45 de miliarde de euro pentru investiții până în 2027 și, în afară de subvenții, o mare parte din această sumă va veni din suprataxa de CO₂ inclusă în taxa de drum. În plus, capacitatea de transport combinat va fi modernizată și extinsă. Schemele de subvenționare existente pentru achiziționarea de vehicule cu sisteme de propulsie alternative, ecologice, și pentru infrastructura de realimentare și încărcare aferentă vor fi prelungite până în 2028 și va fi stimulată utilizarea și producerea așa-numiților combustibili e(lektro) pentru a atinge neutralitatea climatică în transporturi, drept pentru care cerințele legale și administrative ce împiedică în prezent o extindere a utilizării sunt eliminate. În plus, va fi subvenționată și achiziționarea de echipamente suplimentare de reducere a emisiilor de CO₂ pentru remorcile și semiremorcile noi.