Daimler Truck are deja un an de când este listată la bursă, timp în care și-a atins obiectivele financiare, în ciuda condițiilor nefavorabile din lanțul de aprovizionare, așa cum au declarat reprezentanții săi în cadrul unei conferințe de presă online desfășurate luna trecută. Compania a prezentat în același raport și datele financiare și demersurile sale legate de sustenabilitate, pentru a dovedi încă odată cât de preocupată este de mediu.
La numai trei zile de la începerea războiului din Ucraina, Daimler și-a suspendat activitățile din Rusia și printre prioritățile sale din 2022 s-au mai numărat gestionarea problemelor din lanțul de aprovizionare printr-un accent mai mare pus pe produsele cu marje mari de profit și transferarea scumpirilor în prețurile vehiculelor, în urma unui dialog cu clienții.
Daimler a luat măsuri care au permis reducerea cu 8% a costurilor sale fixe față de 2019, excluzând cursul valutar sau inflația mare și în ciuda faptului că Mercedes-Benz și Trucks North America au avut costuri mai mari pentru Euro 7 și pentru transformarea accelerată a vehiculelor electrice. Iar reprezentanții companiei atrag atenția asupra faptului că reducerea costurilor fixe se întâmplă la nivel global, nu doar în Germania.
Vânzările de piese de schimb au atins niveluri record în America de Nord, iar cele din activitatea de service au crescut cu 14% față de 2021, existând și o creștere semnificativă a volumelor, nu numai una cauzată de prețurile mai mari.
Portofoliul diviziei de servicii financiare a crescut cu șapte miliarde de euro (cu 42% mai mult decât în 2021) ca urmare a creșterii puternice a afacerilor noi, a lansării operațiunilor în alte opt țări, până la 15 în total, și a efectelor pozitive asupra cursului de schimb valutar. În plus, portofoliul se remarcă prin calitatea sa ridicată și compania a emis mai multe obligațiuni pe piața de capital, susținând creșterea serviciilor financiare. Iar acordul de cooperare cu brokerul global de asigurări Marsh și lansarea noului program Freightliner Dynamic Insurance și a Dynamic Lease, prima soluție de leasing pay-as-you-drive din SUA, sunt noi argumente pentru soliditatea acestei divizii.
Cu 14% mai multe vehicule decât în 2021 și un rezultat similar pentru 2023
Compania a vândut anul trecut în întreaga lume 520.300 de camioane și autobuze, cu 14% mai multe decât în 2021. Cererea a continuat să fie puternică pe principalele sale piețe, iar noile comenzi și cele restante au atins niveluri înalte.
EBIT ajustat a crescut cu 55%, până la 3.959 de milioane de euro, față de 2.552 în 2021, veniturile au crescut cu 28%, până la 50,9 miliarde de euro, față de 39,8, atât datorită cererii mai mari, cât și din cauza inflației, iar fluxul de numerar a crescut cu 12%, până la 1.746 de milioane de euro, față de 1.556 în 2021. Cu alte cuvinte, Daimler Truck și-a îndeplinit obiectivele de creștere a profitabilității, în ciuda condițiilor nefavorabile cauzate de blocajele din lanțul de aprovizionare. O parte din aceste cifre revin Mercedes-Benz, care a ajuns la 166.369 de unități vândute în 2022, față de 141.331 în 2021, la o cifră de afaceri de 20,2 miliarele de euro, față de 16,1. În Europa (UE, Marea Britanie, Elveția și Norvegia) piața totală de camioane a depășit 296.000 de unități, iar Mercedes-Benz are o cotă de 20%.
Toate aceste cifre îl îndreptățesc pe Martin Daum, președintele Consiliului de Administrație al Daimler Truck, să declare că „rezultatele noastre arată că ne-am gestionat foarte bine mediul, fie că este vorba de impactul războiului Rusia-Ucraina, de constrângerile lanțului de aprovizionare sau de inflația ridicată. Am făcut progrese semnificative în direcția deblocării potențialului nostru de profit și am făcut și alți pași importanți în ceea ce privește ambiția de a fi pionieri în transport durabil și de a aborda schimbările climatice.”
În 2023 compania se așteaptă la o nouă creștere a cifrei de afaceri (până la 53-55 de miliarde de euro în Industrial Business și la 55-57 de miliarde de euro la nivel de grup), a EBIT ajustat (până la 4 miliarde de euro) și a fluxului de numerar, păstrând nivelul vânzărilor din 2022, adică 510.000-530.000 de unități. Asta deși problemele din suply chain nu vor dispărea.
10 vehicule electrice în producția de serie la final de 2023
Daimler Truck a lansat recent mai multe vehicule cu emisii zero (ZEV): Freightliner eCascadia a intrat în producția de serie în America de Nord și Mercedes-Benz eEconic în Germania, la IAA Transport 2022 eActros pentru distanțe lungi, cu baterii electrice și cu autonomie de circa 500 km, a câștigat trofeul „Truck Innovation Award 2023” și ar urma să intre în producția de serie în 2024, iar filiala Daimler Truck Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (FUSO) a prezentat noua generație fuso eCanter cu baterie electrică atât în Japonia, cât și în Europa. În 2021, aceasta a primit 987 de comenzi și s-a vândut în 712 unități, iar 2022 a primit 2.091 de comenzi și s-a vândut în 914 unități.
În total compania a ajuns în 2022 la opt camioane și autobuze electrice cu baterii în producția de serie, iar până la finalul lui 2023 ar urma să ajungă la 10 vehicule la nivel mondial.
Camionul Mercedes-Benz GenH2 cu pile de combustie alimentat cu hidrogen este dezvoltat în continuare pentru producția de serie, iar joint-venture-ul dintre Daimler Truck și Volvo Group, centrat pe celule de combustibil, ar trebui să înceapă producția în Weilheim.
Daimler Buses intenționează să ofere până în 2030, pentru piețele de pe diverse continente, autobuze neutre din punct de vedere al emisiilor de CO2, din toate segmentele, bazate pe baterii sau hidrogen. De exemplu, până la mijlocul deceniului este planificat un autobuz interurban complet electric și până în 2030 va fi disponibil un autocar alimentat cu hidrogen. În plus, Daimler Buses intenționează să ofere în Europa, începând din 2030, doar autobuze urbane noi neutre din punct de vedere al emisiilor de CO2.
Și producția și distribuția tind să devină neutre ca emisii de CO2
La dezvoltarea de vehicule mai puțin poluante se adaugă și eforturile pentru a ajunge la o producție neutră din punctul de vedere al emisiilor de CO2 în fabricile europene, care vor fi urmate de cele din alte părți ale lumii. Acest lucru s-a realizat prin utilizarea energiei electrice fără CO2 provenite de la centralele solare, eoliene și hidroenergetice. În fabricile din întreaga lume au fost deja instalate module fotovoltaice cu o putere de aproximativ 7,2 MWp, care generează aproximativ 7,9 GWh de energie electrică pe an, echivalentul consumului anual al aproximativ 2.000 de gospodării de câte patru persoane.
Ca parte a „Inițiativei privind producția ecologică”, emisiile de CO2 din producție ar trebui reduse cu 42% până în 2030, comparativ cu 2021, și cel puțin 55% din energie ar trebui să provină din surse regenerabile.
Daimler Truck se concentrează și asupra folosirii de camioane electrice în propriul lanț de aprovizionare și și-a stabilit obiectivul ambițios de a electrifica 100% din livrările către cea mai mare fabrică de asamblare, cea din Wörth (Germania) până la sfârșitul lui 2026.
Date fiind toate aceste performanțe, cele mai importante agenții de rating ESG (Environment, Social, Governance), Sustainalytics și ISS ESG, acordă Daimler Truck scoruri bune pentru sustenabilitate, iar compania colaborează cu ele pentru a-și dezvolta în continuare strategia de afaceri durabilă.
Noutăți și restructurări pe toate continentele
Daimler a mai anunțat programe de restructurare pentru Mercedes-Benz Brazilia și pentru Daimler Buses, subliniind importanța măsurilor de auto-ajutorare pentru a obține îmbunătățiri ale profitabilității până în 2025. Brazilia a fost o piață foarte puternică în 2022 atât în general, cât și pentru Daimler, care are în portofoliu vehicule eficiente, ce i-au adus un profit bun. „Dar putem face mult mai mult aici și de aceea vom face eforturi să creștem și mai mult eficiența.”
În plus, au fost încheiate parteneriate inovatoare, inclusiv cu producătorul de mașini de înaltă tehnologie Manz și cu Deutz AG, pentru folosirea tehnologiei sale diesel în aplicații în afara autostrăzilor, precum și cu joint venture-uri care produc baterii electrice în America de Nord și Europa, pentru vehicule comerciale cu baterii electrice sau cu hidrogen.
Printre noutățile din 2022 s-au mai numărat Setra TopClass și ComfortClass, autocarul special dezvoltat pentru piața nord-americană Tourrider și noul camion pentru distanțe lungi Western Star 57X de la Daimler Truck North America.
Nici CO2, dar nici accidente
Siguranța traficului rămâne o prioritate pentru Daimler Truck, drept pentru care în 2022 au fost lansate noi sisteme de siguranță și asistență, printre care Active Side Guard Assist pe Freightliner Cascadia, Active Drive Assist 2 pe autocarele Setra.
Compania s-a aliniat „Viziunii zero”, deci vrea ca autobuzele și camioanele sale să nu mai fie implicate în niciun accident, și mai are ca obiectiv să livreze, pe piețele sale principale, cel puțin 75% din vehicule cu sisteme de siguranță care depășesc cerințele legale în ceea ce privește performanța și domeniul de aplicare până în 2025 și cel puțin 80% până în 2030.