Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Uniunea Europeană adoptă un sistem de comercializare a emisiilor în sectorul transporturilor

Consiliul UE a adoptat un nou sistem de comercializare a certificatelor de emisii pentru transportul rutier (ETS II), în vederea modificării Directivei 2003/87/CE. Statele membre ale UE au adoptat textul pe care Parlamentul European l-a aprobat în plen pe 18 aprilie și pe care Consiliul și Parlamentul l-au convenit în decembrie 2022.

Sistemul se va aplica furnizorilor de carburanți pentru transportul rutier începând din 2027, cu excepția cazului în care prețurile la petrol și gaze sunt deosebit de ridicate, caz în care va fi amânat cu un an

În plus, va fi instituit un nou mecanism de stabilitate a prețurilor pentru a se asigura că, în cazul în care prețul unei cote în cadrul ETS II crește peste 45 de euro, vor fi eliberate 20 de milioane de cote suplimentare din rezerva de stabilitate a pieței.

Textul prevede că statele membre vor avea opțiunea de a scuti temporar furnizorii de obligația de a restitui cote până în decembrie 2030 dacă au o taxă pe carbon echivalentă sau mai mare decât prețul de licitație al ETS.

Un sistem „mai realist”

Angajamentul de a lansa ETS II pentru transporturi în 2027 – spre deosebire de 2024, așa cum a susținut inițial Parlamentul European, sau chiar 2025 și 2026, așa cum a propus inițial Comisia Europeană – este descris de IRU ca fiind „mai realist, având în vedere ritmul preconizat de dezvoltare a infrastructurii și tehnologiei”.

Deși IRU nu consideră acest acord ca fiind o realizare majoră în contextul decarbonizării, consideră că este meritoriu să se acorde cel puțin o mai mare libertate de acțiune în tranziția către vehiculele grele cu emisii zero. ETS face parte din pachetul „Fit for 55 in 2030″, care reprezintă planul Uniunii Europene de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră cu cel puțin 55% până în 2030 față de nivelurile din 1990, în conformitate cu Actul european privind clima.

Articole similare

Ad