Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Legislația și așteptările societății lărgesc și mai mult calea pentru noi soluții IT

Reprezentanții furnizorilor de soluții telematice cu care am stat de vorbă sunt de acord – chiar de mai mulți ani – cu faptul că o flotă modernă nu poate funcționa fără o soluție de monitorizare GPS, pentru că aceasta permite planificarea și optimizarea rutelor, luând în considerare traficul, lucrările de infrastructură, zonele periculoase sau restricțiile de înălțime și greutate, ceea ce ajută la reducerea timpilor de deplasare și a costurilor cu combustibilul. În plus, folosind astfel de soluții, dispecerii știu întotdeauna unde se află fiecare camion și monitorizează progresul în timp real, iar dacă apar probleme sau întârzieri pot lua măsuri imediate. Informațiile despre performanța camioanelor pot fi utilizate pentru a identifica posibilele îmbunătățiri în operațiuni și a optimiza eficiența flotei, iar clienții, care solicită tot mai mult locația în timp real a vehiculelor/mărfurilor, au mereu informații precise și chiar impun existența unei astfel de soluții și integrarea cu softul lor pentru transportatorii care vor să obțină contracte. Și cerințele din Pachetul Mobilitate pot fi respectate mai ușor folosind tehnologia informației. În plus, digitalizarea, de care se vorbește tot mai mult, este imposibilă fără a avea datele obținute printr-un sistem de monitorizare GPS cu privire la vehicule, la șoferi, la situația curselor etc. Iar nevoia de sustenabilitate și, pe viitor, de conectare impune vehicule echipate până în dinți cu soluții informatice care să le permită să schimbe informații unele cu altele.

Prezentă pe piață din 2006, AROBS TrackGPS a montat peste 250.000 de unități de fleet management, dintre care mai mult de 130.000 sunt încă în exploatare. AROBS TrackGPS se poziționează atât ca Telematics Service Provider, cât și ca Furnizor de Soft de Telematică și Fleet Management.

Soluțiile TrackGPS sunt grupate pe patru piloni principali: productivitate (planificare a rutelor, monitorizare de bază), optimizare (date CAN, consum carburant, car sharing), siguranță (transport securizat, asset tracking, comportament șofer) și conformitate (Tacho Reader, etoll, monitorizare temperatură, video telematics, deszăpezire). În perioada următoare, toate eforturile vor fi concentrate către dezvoltarea și implementarea la scară largă a soluțiilor bazate pe tehnologiile 4G și 5G, creșterea prezenței pe segmentul transportului internațional, monitorizare consum și date CAN, cât și către promovarea de noi soluții: video telematics, safety driving, EV.

AROBS TrackGPS se diferențiază de ceilalți furnizori prin faptul că este o companie publică (Bursa de Valori București – simbol: AROBS) care urmărește să implementeze și să respecte toate standardele de securitate și siguranță a datelor, normele GPDR, ISO 27001:2013, precum și procesele care să asigure dezvoltarea unui model de business sustenabil.

De asemenea, este singura companie de pe piața de specialitate din România care are propriile centre de Customer Care, suport tehnic și instalare, fapt care îi permite o flexibilitate mare și o atenție sporită la nevoile clienților, așa cum declară Ovidiu Bojan, director executiv AROBS TrackGPS.

Aplicația mobilă TrackGPS este unul dintre cele mai puternice instrumente la dispoziția managerilor de flotă și cea mai performantă pe piețele pe care activează: România, Moldova și Ungaria precum și Asia de SE.

În mod tradițional, AROBS TrackGPS s-a poziționat pe piață ca furnizor pentru segmentele de autoturisme și vehicule ușoare, dar în ultimul timp numărul de clienți cu autocamioane a fost în creștere, iar până la finalul anului se estimează că aceștia vor ajunge să reprezinte 30% din numărul de echipamente instalate.

De-a lungul timpului, compania s-a implicat în proiecte complexe ce vizau digitalizarea activității clienților din portofoliu prin furnizarea de date specifice și interfațarea cu alte sisteme (TMS, ERP, Payroll, SFA, WM), precum și dezvoltarea de aplicații specifice pe industrii (energie, telecomunicații, transport frigorific etc) „încercând în permanență să ne adaptăm la cerințele clienților și să ne dezvoltăm împreună cu ei”, după cum declară Ovidiu Bojan. Acesta mai susține că „cerințele referitoare la reducerea emisiilor de carbon, la electrificare sau legate de introducerea, inclusiv în România, a soluțiilor de Electronic Toll Collection, duc spre un viitor al vehiculelor conectate. Pentru îndeplinirea oricăror indicatori legați de Sustenabilitate, Guvernanță corporativă și Siguranță a șoferilor este nevoie de flote conectate. Pentru toții furnizorii de servicii de transport sau toate companiile ce dețin flote în proprietate sau administrare, digitalizarea transportului și a managementului flotei nu mai este opțională. AROBS TrackGPS se poziționează ca un partener în procesul de digitalizare, cu experiență de peste 16 ani în implementarea de proiecte complexe.”

CargoTrack este prezentă pe piața serviciilor de monitorizare a autovehiculelor prin GPS din 2012 și de atunci a montat peste 50.000 de echipamente, dintre care peste 40.000 sunt încă în uz, așa cum declară Cosmin Vlad, marketing manager în cadrul companiei, iar 70% sunt însoțite de abonamente de monitorizare GPS/primire de rapoarte. Taxele de drum din Bulgaria, Ungaria și Polonia sunt integrate direct în echipamentul de monitorizare GPS, „un lucru unic pe piața serviciilor de monitorizare, câtă vreme concurenții oferă separat echipamentul pentru taxe de drum”. 70% dintre aceste dispozitive sunt instalate pe camioane, 20% pe vanuri și 10% pe autoturisme.

Până acum doi ani, cele mai solicitate servicii pe piața românească erau cele de bază, localizarea sau plata taxelor de drum, dar din ce în ce mai multe companii de transport se îndreaptă spre servicii mai complexe, precum descărcarea de la distanță a datelor din tahograf, rapoarte detaliate despre stilul de condus al șoferului, consumul de combustibil, trasee, integrări cu diferite platforme logistice, recuperare de TVA extern etc., care le permit să-și eficientizeze activitatea și să delege din responsabilități.

Pentru autoturisme clienții preferă în continuare serviciile de bază – localizare în timp real, viteză de deplasare, kilometri parcurși, FAZ ș.a. – iar cei cu flote de vanuri/camioane, care reprezintă 70% dintre clienții firmei, caută și soluții complexe și, în plus, pe fondul schimbărilor legislative din Pachetul Mobilitate, sunt tot mai interesați de servicii ce permit realizarea declarației șoferilor și consultanță în obținerea Formularului A1 și a licenței de transport, incluse și ele în portofoliul CargoTrack.

Soluțiile companiei li se adresează clienților care fac transport de marfa și logistică, distribuție și curierat, transport de persoane, transport frigorific, dar și celor care folosesc utilaje de construcții, care închiriază vehicule sau care se ocupă de pază și intervenții.

CargoTrack oferă, din 2012, și geo-fencing, integrat cu aplicația de monitorizare prin GPS și cu TMS, „dar clienții nu înțeleg încă avantajele oferite de acest modul, ci îl văd ca pe o obligație suplimentară”. Modulul se poate personaliza ușor și le permite clienților să seteze diferite notificări, în funcție de geo-zonele create. Unul dintre transportatori a setat geo-zona care îl anunță de fiecare dată când camioanele ies din România și intră în Ungaria, cu scopul de a verifica dacă au vinietă validă, și astfel a eliminat riscul de a lua amendă. Și există și clienți din construcții care utilizează frecvent geo-zona pentru a delimita punctul de lucru și a ști când părăsesc utilajele zonele importante.

Compania are colaborări cu mai mulți dezvoltatori de softuri și integrări cu diverse ERP, pentru a le oferi clienților o imagine cât mai exactă cu privire la flota lor.

Grupul Eurowag, din care fac parte WebEye, Inelo, JitPay, Sygic ș.a., activează pe piața europeană de telematică din 2017, când a achiziționat prima companie de profil din grup – prezentă în România din 2008 – căreia de atunci i s-au alăturat și altele. Compania are în portofoliu peste 200.000 de vehicule echipate cu terminalele sale – din care 70% sunt camioane – și care beneficiază de diferite servicii de telematică, toate având și abonament pentru monitorizare și primire de rapoarte. „Am fost primii care am dezvoltat serviciile de Fleet Management la un alt nivel”, subliniază Marcel Pungă, Business Development Manager Ro Eurowag, „fiind recunoscuți ca specialiști în transport de marfă. O tendință a ultimilor ani a fost primirea de rapoarte automatizate, de sinteză sau detaliate, și peste 50% dintre clienții noștri au cel puțin un raport automat activat. Deoarece dinamica din transporturi necesită o sinteză cât mai bună a informațiilor, mai ales în cazul companiilor mai mici, care nu au alocat un responsabil dedicat.”

Un sistem de telematică trebuie să le aducă beneficii transportatorilor, iar acest lucru se întâmplă mai ales în cazul pachetelor complexe, așa cum explică reprezentantul Eurowag. Soluțiile de eficientizare oferite de companie se pretează la orice tip de flotă și la orice domeniu de activitate, iar pachetele și modulele diferă în funcție de aceste criterii. Cel mai solicitat în România este Comportamentul șoferului, modul dezvoltat atât pentru camioane, cât și pentru autoutilitare, care ajută la reducerea consumului de carburant și a uzurii componentelor principale.

Eurowag se axează pe servicii oferite transportatorilor de marfă și are ca obiectiv integrarea lor totală, pentru a oferi un sistem complex și complet și a asigura astfel un management complet al companiei. „Deoarece flotele de camioane nu pot funcționa fără monitorizare GPS, dar, mai mult decât atât, nu pot funcționa eficace fără sisteme de servicii integrate.”

Frotcom este prezentă pe piața românească din 2009 și de atunci a ajuns la 70.000 de vehicule echipate cu sistemele sale – dintre care 80% camioane și 20% vehicule ușoare și utilaje – toate având și abonament de monitorizare și primire de rapoarte. Serviciile se adresează tuturor flotelor de transport intern și internațional, cu vehicule ușoare sau grele, și cele mai solicitate de către firmele românești sunt soluțiile de monitorizare prin GPS și de evaluare a stilului de condus pentru flotele de vehicule ușoare, iar pentru flotele de camioane acestea două plus managementul combustibilului, comunicarea cu șoferul și descărcarea automată a fișierelor tahograf.

În opinia lui Ciprian Ionescu, managing director Frotcom, principalul avantaj competitiv al companiei este acela că oferă servicii mult mai precise (monitorizare la o secundă în toată Europa) și complexe, perfect adaptate cerințelor dispecerilor și șoferilor, și că asigură integrarea rapidă și gratuită cu toate sistemele de management cargo din Europa, America de Nord și America de Sud. Compania este deschisă să colaboreze cu firme din România care integrează în aplicațiile lor datele furnizate de ea, sistemul de monitorizare GPS în transporturi marfă fiind indispensabil colaborării cu beneficiari și platforme cargo.

SafeFleet Telematics este prezentă pe piața serviciilor de monitorizare autovehiculelor prin GPS de 25 de ani, timp în care a montat circa 120.000 de terminale, din care peste 95.000 sunt active (online) constant, așa cum declară Alin Vlasin, National Sales Manager, și sunt însoțite toate de un abonament care asigură acces în aplicație și primirea rapoartelor de activitate.

Din oferta firmei, clienții români preferă mai ales serviciile de monitorizare GPS de bază (activitate și poziție curentă), serviciile de monitorizare a consumului de combustibil, fie prin interfață FMS, fie prin sonde litrometrice și serviciile de descărcare de la distanță a datelor din tahograf și din cardul șoferului.

Posesorii de flote vor să știe în timp real care sunt nivelul de combustibil din rezervor, consumul camionului, consumul camionului pe o a numită cursă, cât a alimentat camionul într-o anumită benzinărie și cât pe toată cursa, fără a căuta aceste informații în alte aplicații.

„Fiecare tip de flotă are solicitările proprii”, subliniază Alin Vlasin, „și de aceea am creat și dezvoltat aplicația SafeFleet astfel încât fiecare tip de flotă, din orice sector de piață, să găsească o soluție pentru nevoile ei sau să poată face upgrade la serviciile de care beneficiază, fără mari schimbări structurale”. Și tocmai pentru că firma are un sistem flexibil a ajuns să avem un portofoliu pe care reprezentantul său îl consideră echilibrat, cu o pondere mare a clienților care fac transport de marfa (probabil datorită faptului că la început firma le putea asigura nu doar monitorizare, ci și plata taxelor de drum pe Ungaria HUGO, iar între timp se poate face asta în 12 țări), dar și cu firme care dețin utilaje sau vanuri.

SafeFleet oferă de mulți ani și servicii de geo-fencing, beneficiarii primind alarme în sistem on-line de intrare și ieșire din geo-fence și alarme de tip SMS.

Compania este deschisă spre colaborări cu alți dezvoltatori de softuri, deoarece aplicația le permite clienților ca, prin integrarea prin API, să interconecteze soluția sa cu diferite platforme sau sisteme ERP ale lor. Deja există parteneriate și integrări cu diferite platforme atât pentru managementul cheltuielilor cu reparațiile, cât și cu platforme de transport sau cu dispeceratul.

Alin Vlasin este de părere că, datorită numeroaselor beneficii aduse de sistemele de monitorizare, firmele care doresc să construiască sau să dezvolte o afacere de lungă durată vor opta pentru ele, dacă nu au făcut-o deja. Piața mai are loc de creștere, dar ritmul va fi dat și de recunoașterea beneficiilor pe le poate aduce un astfel de sistem.

Smart Assist 360 s-a înființat în 2020, dar aplicația de bază a fost construită și testată încă din 2013 de Kefren Expres, iar scalarea serviciilor și lansarea produsului au avut loc în 2020. Pentru utilizarea aplicației nu este nevoie să se instaleze echipamente fizice, ci ea poate funcționa în trei moduri diferite: aplicație mobilă cu suport pe Android și IOS, interconectare prin API cu furnizorul de servicii de GPS (soluția este compatibilă cu toți furnizorii de GPS agreați de TimoCom) și modul manual (care implică localizarea manuală pe hartă).

Smart Assist 360 a pornit de la o nevoie de nișă (transportul expres), însă poate fi folosită în orice domeniu, oferă suport automatizat pentru echipa operativă, dar și pentru client, este utilă și pentru transportatori, și pentru case de expediții, și permite utilizarea nelimitată a furnizorilor de GPS. De exemplu, o casă de expediții poate monitoriza o flotă de 100 sau chiar 1.000 de autovehicule chiar dacă firmele subcontractate au echipamente diferite. În plus, când un operator de transport dorește să lucreze cu 2-3 furnizori diferiți GPS, Smart Assist 360 permite unificarea acestora.

Deoarece aplicația este online, față de un sistem GPS îți permite să vezi dintr-o privire statusul transporturilor și chiar nivelul de stres al clientului, deoarece arată de câte ori se uită el la linkul de urmărire. În plus, transmite ușor informațiile către șofer, estimează timpul de sosire la următoarea destinație sau la următorul punct de pe traseu și transmite automat email de notificare la sosire/plecare și update al statusului către echipa operativă în cinci moduri presetate. Aplicația permite schimbarea vehiculelor în cadrului unui transport, deoarece se poate trece de pe GPS pe aplicație mobilă sau pe poziționare manuală, inserarea nelimitată a adreselor de mail pentru update automat și transmiterea și manuală a statusului, de câte ori este nevoie. Smart Asisst 360 face posibile actualizări complexe legate de transport și un raport de închidere când operatorul validează descărcarea, arhivarea transporturilor efectuate și închise și clasificarea utilizatorilor în „Operator” (care poate accesa și urmări doar transporturile create de el) și „Administrator” (poate să acceseze toate transporturile, create de toți operatorii, să vizualizeze întreaga activitate și să schimbe operatorul responsabil). Există mai multe meniuri – Flota proprie, Subcontractori, Template, Calculator rute și My Map Vehicle Search. Aplicația prelucrează automat mai multe informații – localizarea mașinii, date despre cursă (loc de încărcare și descărcare, rută, viteza medie ș.a.) – iar raportul complet despre stadiul cursei se actualizează în timp real. Dispecerul va primi alerte de fiecare dată când apar anomalii și orice eventuală întârziere poate fi anunțată clientului pentru a lua decizii din timp.

Această soluție se implementează în câteva minute și cel mai ieftin pachet costă 15 euro/lună (tracking doar de pe telefon); se ajunge la 40 de euro/lună dacă se adaugă provider GPS, lucru cu subcontractori și training privind utilizarea aplicației.

„Practic, folosind Smart Assist 360 și având o echipă de profesioniști (dispeceri și șoferi), vor exista doar două momente în care este esențială acțiunea dispecerului: la încărcare și la descărcare, pentru că atunci trebuie să ții legătura cu clientul. În rest, traseul este automatizat, iar dacă totuși apare ceva neprevăzut sistemul avertizează și transportatorul și clientul”, a explicat Zsolt Gogucz, co-fondator Smart Assist 360 și director general Kefren Expres.

Transics, parte a ZF Group, este prezentă pe piața soluțiilor de monitorizare a vehiculelor din 1992 și a montat de-a lungul timpului peste 230.000 de terminale, preponderent pe autovehicule comerciale pentru transport pe distanțe lungi, toate fiind însoțite de abonamente de monitorizare și primire de rapoarte, conform declaraților lui Adrian Enache, reprezentant Transics pentru România. Serviciile cele mai solicitate pe piața noastră sunt cele de trimitere de rute către șoferi, de mesaje, de descărcare a datelor din tahograf de la distanță și de rapoarte pentru diverși indicatori de transport.

Tracknamic este furnizor de soluții software pentru transportatori din 2016, timp în care a instalat circa 8.000 de terminale, dintre care peste 7.500 mai sunt active, majoritatea în custodia clienților, așa cum declară directorul general al companiei, Istvan Barta. În plus sunt active alte circa 3.500 de licențe pentru soluții software complementare: Planner, Mobility, Calcul salarial ș.a.

Când vine vorba de telematică, 70% dintre licențele vândute în ultimul an sunt Full Tacho având descărcări automate ale datelor din tahograf din trei în trei zile, 20% sunt Telematică pentru semiremorci cu autonomie de 3-5 zile, iar restul Track’n’trace sau citire CAN-Bus pentru dubițe. Dacă ne referim la Licențe software, Asistentul de conformare la Pachetul Mobilitate este cea mai vândută licență, cu aproape 4.000 de unități în mai puțin de 12 luni și cu alte câteva mii de cereri aflate în implementare.

Tracknamic oferă și rutare avansată cu Map&Guide de la PTV și Corridor Fencing pentru transporturi de mărfuri de valoare.

Compania este deschisă spre colaborări cu alți dezvoltatori de softuri, platforma sa fiind concepută pentru a permite dezvoltări „Third Party”. În plus, se lucrează la crearea unor „asociații” de transportatori pe diferite segmente pentru a da naștere la hub-uri de inovare, prin care clienții să poată inova independent de capacitatea Tracknamic de a scala. „Astfel, permitem practic extinderea soluției noastre cu aplicații noi, dezvoltate de alții și disponibile pentru toți clienții noștri.”

Viasat Systems activează pe piața serviciilor de monitorizare a autovehiculelor prin GPS din 2001, timp în care a instalat circa 25.000 de terminale, dintre care mai sunt active aproximativ 11.000 (circa 40% pe autoturisme și restul pe vehicule comerciale, pentru transport intern și internațional), toate cu abonament de monitorizare/primire de rapoarte Serviciile diferă în funcție de tipul de vehicul (autoturisme, vanuri sau camioane) și de domeniul de activitate, iar cele de bază sunt, pentru autoturisme, localizarea, verificarea traseului și a activității și stilul de condus, pentru vanuri aceleași, la care se adaugă consumul de combustibil, și pentru camioane aceleași, plus variațiile de combustibil din rezervor și cele care țin de tahograf. În plus, așa cum subliniază Ecaterina Albarosa, directorul general al companiei, pentru toate categoriile de vehicule, în afara serviciilor accesate în aplicație, sunt foarte solicitate rapoartele generate de sistem și diversele integrări și personalizări.

Viasat oferă și geo fencing și colaborează cu alți dezvoltatori de soft pentru integrarea soluțiilor sale.

Activitate mai eficientă și mai profitabilă datorită TMS

CargoTrack a dezvoltat în 2016 o aplicație TMS care să rezolve cerințele de bază ale firmelor și să înlocuiască tabelele Excel și agendele dispecerilor și managerilor de flotă. Aceasta se adresează transportatorilor cu până la 20 de vehicule, „deoarece am înțeles că flotele mai mari au nevoi diferite”, și permite controlul total al tuturor proceselor.

Tot mai mulți clienți care au GPS de la CargoTrack optează și pentru TMS, inclusiv datorită fondurilor de digitalizare, „deoarece încep să înțeleagă valoarea unui sistem care poate centraliza activitatea și cursele efectuate, evitând să se omită facturarea anumitor curse sau pierderea de documente importante”. În plus, dispecerul își poate optimiza munca și acoperă un număr mult mai mare de mașini dacă utilizează toate functionalitățile unui TMS. Iar soluția CargoTrack este preferată deoarece cu ajutorul ei se planifică ruta, se introduc comenzi și se alocă pe vehicule, se trimit automat rute către șoferi, se importă documentele pe fiecare comandă, se generează automat facturi, se adaugă puncte intermediare la curse sau se trimit comenzi de transport. În concluzie, „transportatorii vor să implementeze un TMS, dar pentru aceasta trebuie să aloce anumite resurse inițial pentru a înțelege toate funcționalitățile, și sunt speriați de faptul că la început trebuie să introducă multe date, considerând că acesta este un efort suplimentar. Dar după o scurtă perioadă de la utilizarea TMS își dau seama că este de real ajutor și eficientizează activitățile. Mulți dintre clienții noștri au devenit astfel mult mai profitabili datorită ușurinței în facturare, urmărirea comenzilor, planificarea rutelor, obținerea cotațiilor și eficientizarea timpului dispecerilor, care pot căuta curse sau pot îndeplini alte sarcini”, detaliază Cosmin Vlad.

În România și Ungaria există peste 160 de transportatori care folosesc innoTMS, iar Levente Gall, director general InnoTMS Romania, apreciază că TMS este încă la început de drum în țara noastră, fiind mai puțin utilizat decât sistemele de telematică. „Dar perspectivele de dezvoltare sunt foarte bune, pe de-o parte pentru că feedbackul celor care au implementat deja o astfel de soluție este foarte bun și pe de altă parte pentru că o afacere sustenabilă în transporturi nu mai poate ocoli digitalizarea.”

Din discuțiile de până acum cu clienții se vede că cei mai mulți dintre ei înțeleg repede că TMS este indispensabil, dacă li se explică funcțiile lui. Însă numeroase firme nu au ajuns încă să fie familiarizate cu rolul TMS, nu au informații de calitate despre acesta.

În opinia reprezentantului innoTMS, un TMS complex ar trebui să livreze și soluții adaptate la particularitățile fiecărei firme, și funcții esențiale pentru toate, cum ar fi: sistem bazat pe cloud, planificare a resurselor și a rutelor, transmiterea rutelor către șofer, integrare cu GPS, comparația rutelor planificate și realizate, facturare, analiza și raportarea costurilor, integrarea cu furnizorii de combustibil, evidențierea curselor cu profit redus, comparația între consumuri (cât indică furnizorii de combustibil că s-a alimentat și cât indică telematica), notificări automate către clienți pentru facturi neplătite, integrarea cu softul de contabilitate, aplicație șofer care să cuprindă minimum date operaționale despre comandă primite automat, ruta exactă salvată de dispecer, posibilitatea trimiterii statusului comenzii și scanarea CMR direct la comandă, raport EBITDA și imagine de ansamblu cu activitățile aflate în derulare.

După ce transportatorul se familiarizează cu funcționarea sistemului, cu ajutorul furnizorului TMS-ului, operațiunile lui sunt simplificate, iar procesele sunt mai transparente și ușor de urmărit și verificat, „atuuri care fac ca TMS să îi cucerească repede pe cei care îl utilizează”.

Firmele care nu au TMS lucrează în Excel pentru evidența comenzilor de transport și au program de facturare, program de contabilitate, sistem telematic ș.a. care nu sunt integrate între ele, iar prin implementarea unui TMS s-ar înlătura multă muncă manuală și multe posibile erori.

Implementarea unui TMS durează, în funcție de complexitatea softului și de numărul utilizatorilor, între 2-3 luni și 6-7 luni, iar alegerea lui se face pentru cel puțin cinci ani, deoarece este integrat în procesele transportatorilor. Tocmai de aceea analiza diferitelor sisteme de pe piață trebuie să fie făcută atent, pentru a se alege unul potrivit cu activitățile și procesele fiecărei firme.

Multiplele aplicații personalizate, atuul în competiția cu producătorii de vehicule

Reprezentanții AROBS Track GPS explică faptul că, potrivit datelor INS, în primul trimestru din 2023 în România au fost 25.406 de înmatriculări noi de autocamioane/autotractoare/semiremorci, din care 11.507 (45%) au fost vehicule noi. Iar piața noastră totală este estimată la peste 1,2 milioane de vehicule, dintre care 26% sunt echipate cu sisteme telematice, „deci mai este destul de mult loc de creștere pentru furnizorii independenți, pe toate segmentele și industriile. În plus, noi lucrăm intens pentru dezvoltarea de noi funcționalități în platforma TrackGPS, astfel încât clienții vor putea să își urmărească întreg parcul, indiferent dacă este monitorizat printr-o soluție OEM sau aftermarket.”

Cosmin Vlad declară că este dificil pentru furnizorii de sisteme de telematică standard să vină cu ceva diferit de producătorii de camioane, „dar CargoTrack face lucrurile diferit, le oferă transportatorilor, cu ajutorul departamentului intern de IT, posibilitatea dezvoltării sau personalizării aplicației de monitorizare GPS – pe când un sistem folosit de producătorii de camioane este mai standardizat și mai greu de adaptat la anumite cerințe. În plus, permitem ca integrarea aplicațiilor noastre de monitorizare cu sistemele lor de ERP, CRM sau TMS să se facă mai rapid și mai ușor și oferim integrări ale aplicației noastre de monitorizare cu diferite platforme de logistică.”

Și Marcel Pungă este de părere că pe piață este loc și pentru furnizori independenți de soluții telematice, și pentru producătorii de camioane, deoarece mulți transportatori au mai mult de o marcă de autotractor, deci lucrează în mai multe programe, iar Eurowag oferă o platformă specializată pentru flote mixte, indiferent de producătorul vehiculului. În plus, analiza comportamentului șoferului, care este un mijloc principal de economisire, are posibilitatea de schimbare a parametrilor, de personalizare, iar transportatorii pot beneficia de analiza activităților. „La asta se adaugă o altă funcționalitate importantă și rar întâlnită pe piață, modulul de planificare a traseelor. Toate companiile din grup le vor oferi transportatorilor un ecosistem care va democratiza piața transporturilor rutiere de marfă.”

Ciprian Ionescu este, la rândul său, încrezător în ceea ce privește avantajele firmei pe care o reprezintă în competiția cu sistemele producătorilor de camioane, declarând că „niciunul nu se apropie de performanța și complexitatea sistemului Frotcom”.

Alin Vlasin crede că este dificil, dar nu imposibil să concurezi cu sistemele telematice ale producătorilor de camioane, „deoarece aplicația SafeFleet a ajuns la o complexitate matură care, prin dezvoltările specifice pentru transportatori, și nu numai, este flexibilă și poate gestiona toate datele telematice de la mai mulți producători de vehicule”. Printre atuurile acestei soluții se mai numără calitatea informațiilor, actualizarea rapidă a poziției camionului, plata taxelor de drum pentru mai multe țări, siguranța și securitatea datelor păstrate pe perioade mai mari de 12-24 de luni.

În ceea ce privește aplicația Smart Assist 360, prin comparație cu sistemele telematice oferite de producătorii de camioane, ea completează și ridică la un alt nivel monitorizarea transportului, facilitează comunicarea cu clienții, reduce costurile operaționale și economisește timp, așa cum declară Zsolt Gogucz.

Și Adrian Enache declară că clienții Transics fac ușor diferența între soluția de management al flotelor oferită de companie și cea care echipează camioanele din fabrică, și care se concentrează mai ales pe performanțele vehiculelor, „în timp ce produsul nostru este mai dezvoltat pentru comunicarea cu șoferul și pentru oferirea de rapoarte și alarme personalizate”.

Și Ecaterina Albarosa accentuează faptul că soluțiile telematice ale producătorilor de camioane monitorizează date de la un singur tip de vehicul, pe când cei mai mulți transportatori au flote mixte și preferă să aibă un sistem omogen. Iar aplicația Viasat se remarcă prin flexibilitate și know how pentru alte tipuri de vehicule. Și în special pentru clienții cu flote mari soluția este personalizată în acord cu solicitările lor (integrare cu alte ERP, dezvoltare de module noi, rapoarte dedicate).

Produsele Tracknamic din versiunea nouă au fost pregătite pentru a se putea integra cu sistemele telematice oferite de producătorii de camioane și a le fi complementare, existând clienți care au integrat FleetBoard, Dynafleet sau Transics și WebEye. Astfel, ei folosesc de la aceste sisteme doar hardware-ul și colectarea de date și plătesc o licență mai mică strict pentru interfața de monitorizare de la Tracknamic, „care este mult mai intuitivă și optimizată pentru dispecerat și monitorizare. Softul nostru nu este comparabil cu cel oferit de producătorii de camioane, diferența majoră fiind aceea că platforma noastră este optimizată ca o soluție integrată pentru întregul flux din companie și este proiectată alături de clienți.” Oferta Tracknamic se mai remarcă prin aceea că include o gamă completă de produse și module care acoperă Planificare, Monitorizare, Operațiuni, Raportare, Mobilitate, Calcul salarial, Declarația 112 ș.a.

Crește iar interesul pentru sondele litrometrice

AROBS TrackGPS are peste 12.000 de sonde litrometrice instalate și cererea de pe piața românească pentru acestea nu scade, deși în țările din vest în care activează compania, și care sunt mai mature în ceea ce privește soluțiile complementare de Safety și Security, este vizibilă o scădere.

CargoTrack constată o creștere a cererii de sonde litrometrice odată cu scumpirea combustibilului din cauza războiului din Ucraina și declară că nici pe plan intern, nici internațional, transportatorii nu folosesc aceste echipamente strict pentru a preveni furtul, ci mai mult pentru a controla mai strict consumurile și a avea rapoarte mai exacte legate de fiecare cursă și de profitabilitatea acestora. CargoTrack instalează destul de multe sonde și pe remorcile/semiremorcile camioanelor dotate cu agregate frigorifice precum Thermoking, pentru a controla și consumul acestora, și cel mai adesea ele sunt însoțite de senzori de temperatură și de deschidere/închidere a ușilor, pentru a optimiza activitatea și a avea acces la cât mai multe rapoarte.

Eurowag întărește importanța sondelor litrometrice pentru o vizibilitate cât mai bună și automatizarea rapoartelor, dar arată că sondele rămân solicitate și pentru că tendința actuală în transporturi este să se acorde o atenție tot mai mare tuturor aspectelor ce pot genera economii, și pentru că prețul carburantului este mare.

Și reprezentantul SafeFleet constată că monitorizarea consumului de combustibil folosind sonde litrometrice sau interfață FMS este solicitată și la transportul intern, și la internațional și că este importantă pe orice piață unde activează compania – Italia, Polonia, Romania, Ungaria.

Istvan Barta constată și el că, „din păcate”, în ultimele luni a început să crească iar cererea pentru sonde litrometrice, Tracknamic oferind circa 300 de unități în custodie, mai ales pentru flote care fac transport intern. „Din experiența noastră, tentația vine din faptul că în România este mai ușor sa vinzi combustibilul din rezervor decât la extern, unde nu este aceeași piață de desfacere, chiar dacă tentația și posibilitatea tehnică ar exista. Vin vremuri grele și credem că reapare fenomenul, iar unii manageri deja se pregătesc pentru asta.”

Din experiența Viasat, sondele litrometrice sunt solicitate mai ales pentru camioanele care fac transport internațional sau pentru vehiculele de construcții.

Pe de altă parte, reprezentantul Frotcom declară că nu se mai solicită sonde litrometrice deoarece noile camioane evaluează foarte precis datele combustibilului, și atunci posesorii de flote preferă capacele de rezervor cu alarmare în sistem.

Viitorul le aparține vehiculelor conectate

Reprezentanții AROBS sunt de părere că toate vehiculele comerciale trebuie sa fie conectate digital și că cerințele UE legate de emisiile de carbon, de electrificare sau de introducerea, inclusiv în România, a soluțiilor de colectare electronică a taxei de drum duc spre un viitor al vehiculelor conectate. „Fără vehicule conectate nu pot exista nici ESG, nici managementul stilului de condus al șoferilor, nici managementul costurilor. Pentru toți cei care vor să rămână în această industrie, digitalizarea managementului flotei este un must. Și nu există digitalizare a vreunei organizații care deține mașini fără ca ele să fie conectate. În acest sens, TrackGPS se poziționează ca un partener de digitalizare și suntem foarte deschiși pentru implementarea unor astfel de proiecte. Colaborăm cu orice actor din această industrie și sunt proiecte deja în desfășurare cu TMS, Softuri de optimizare, ERP sau servicii complementare: asigurări, taxe, combustibili etc.”

Pachetul Mobilitate, taxele de drum și 5G, principalii stimuli pentru dezvoltare

CargoTrack a dezvoltat în ultimul timp un modul care le permite clienților să știe clar câte zile, ore și minute au mai rămas până când camionul trebuie să se întoarcă acasă, astfel încât să evite amenzile aplicate pentru nerespectarea Pachetului Mobilitate. În plus, a integrat TMS cu softul de monitorizare GPS și a dezvoltat mai multe panouri de bord personalizate, astfel încât un dispecer să controleze mai multe vehicule și parametrii cei mai importanți în același timp, să vadă rapoarte comparative între vehicule și să calculeze automat costurile cu taxele de drum din diverse țări când organizează traseul.

Printre noutățile Eurowag se numără oferirea de servicii de taxe de drum în sistem EETS, geo-fencing-ul dezvoltat și folosit activ în serviciul tip anti-fraudă pentru carduri de carburant și planificarea rutelor și evidențierea costurilor pe traseele generate, care sunt foarte apreciate de clienți.

Frotcom a dezvoltat în ultimul timp portofoliul de senzori wireless, necesari în întregul mijloc de transport (pentru temperatură, deschiderea ușilor, presiunea și temperatura pneurilor ș.a.) și a început instalarea echipamentelor de monitorizare 4G, având în vedere oprirea programată a rețelelor GSM 2G din Europa.

SafeFleet dezvoltă constant soluții precum raportul despre pontajul șoferilor, activitatea pe țări și estimarea rutelor, și are printre obiective și pe acela de a dezvolta un TMS sau de a integra un TMS existent.

La final de 2022, Smart Assist 360 a terminat o implementare pentru un client din Germania care utiliza un TMS și dorea ca funcțiile din Smart Assist 360 să completeze soluția deja utilizată în mod automat.

În ceea ce privește Transics, Adrian Enache declară că „suntem cei mai buni când vine vorba de integrarea altor softuri cu soluția noastră, având API sau webservice-uri dezvoltate pentru majoritatea funcționalităților soluției noastre. De exemplu, se pot integra mesajele, timpii din tahograf, rutele, poziția, scanarea documentelor ș.a.”

Iar Tracknamic a dezvoltat în ultima perioadă un TMS integrat cu toate fluxurile companiei de transport și ale subcontractorilor, inclusiv un așa numit Customer Portal.

Cât despre TMS-uri, prioritățile de dezvoltare ale innoTMS sunt să ofere notificări automate, în timp real, către clienții transportatorilor la diferite statusuri operaționale, fără intervenția dispecerului, să implementeze LIVE Trafic în planificarea rutei (ceea ce va face să dispară pierderile cauzate de kilometrii irosiți din cauza drumurilor în lucru/blocate) și să integreze un OCR care să interpreteze comenzile de transport primite de la clientul transportatorului. La acestea lucrează 15 specialiști în IT din echipa totală a innoTMS. Și, pentru că dezvoltarea nu se oprește niciodată, Levente Gall declară că un TMS de succes trebuie să aibă în vedere orientarea permanentă către piața de transport și să analizeze constant cerințele firmelor, astfel încât funcțiile create să fie relevante pentru ele. În plus, softul trebuie updatat și întreținut la aceeași versiune la toți clienții, adică unificat, deoarece în caz contrar există riscuri mari ca furnizorul să se piardă între versiuni și întreținerea să se confrunte cu dificultăți. De asemenea, este recomandată alegerea unui soft existent pe piață de o anumită vechime, care să acopere minimum 70% din cerințele transportatorilor, iar restul se va realiza prin personalizare.

Viasat a dezvoltat în 2023 panoul de verificare a ajungerii în locațiile de pe un traseu cu adăugare automată a timpilor de întârziere în tip real, acolo unde apar întârzieri. Alte noutăți oferite de firmă sunt dezvoltarea rapoartelor de activitate lunară cu posibilitate de a se semna electronic.

Articole similare