Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cărăușii români, discriminați în Bulgaria

România ar trebui să se decupleze de Bulgaria în procesul de aderare la spațiul Schengen, susține Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), care a realizat un reportaj la parcarea controversată pentru camioane, din Ruse. Aflată în apropierea punctului de trecere a frontierei cu România de la Giurgiu, parcarea a fost dată în funcțiune în iunie a.c. Reportajul poate fi urmărit pe pagina Youtube a UNTRR.

În timp ce industria transporturilor rutiere solicită eliminarea controalelor la punctele de trecere a frontierei româno-bulgare și crearea de culoare speciale care să faciliteze trecerea autoturismelor și a camioanelor înmatriculate în România și Bulgaria, în mod paradoxal, autoritățile bulgare au sprijinit dezvoltarea unei parcări private pentru camioane, pe terenul municipalității din Ruse, care a început să opereze din iunie 2023, fără niciun anunț oficial, fără informații publice și de contact pe web, email sau media.

Pentru a putea trece frontiera, transportatorii rutieri români sunt obligați să își parcheze camioanele numai în spațiile de parcare ale acestui operator privat, care aplică tarife discriminatorii și excesive pentru camioanele românești față de cele bulgare. La intrarea în parcare, fiecare camion primește un pager care vibrează și sună pentru a notifica șoferul cu 10  minute înainte să îi vină rândul la trecerea frontierei. La ieșirea din parcare, șoferii români trebuie să plătească un tarif discriminatoriu de 25 euro față de șoferii bulgari, care plătesc doar 15 leva (aproximativ 7 euro, adică de 3-4 ori mai puțin).

Tarifele pentru parcare nu sunt corelate cu timpul petrecut în parcare sau cu serviciile primite. În Europa în parcările private se percep tarife de 25 de euro pentru 12-24 ore de staționare și diferite servicii oferite șoferilor – inclusiv o masă, în unele cazuri, inclusă în prețul parcării. Transportatorii români reclamă faptul că la Ruse transportatorii bulgari și ucraineni trec cu prioritate, uneori și fără să intre în această parcare, iar dacă intră ultimii, ies primii înaintea celor care așteaptă și peste 24 de ore, se arată într-un comunicat de presă UNTRR.

“Această abordare coordonată a autorităților din Bulgaria încalcă principiile și regulamentele UE care interzic taxarea diferențiată și discriminatorie a transportatorilor în funcție de naționalitate. În lipsa oricăror măsuri, această practică se va extinde, iar autoritățile din frontiere vor crea timpi de așteptare cât mai mari pentru a justifica înființarea unor astfel de parcări și a unor astfel de practici abuzive și discriminatorii, contrare obiectivelor de creștere a fluidității circulației diverselor mijloace de transport în interiorul Comunității, stabilite prin Regulamentul european nr. 1100/2008 care prevede eliminarea controalelor la frontierele statelor membre în domeniul transporturilor rutiere. Astfel, conform legislației europene, controalele privind greutățile și dimensiunile camioanelor nu se efectuează ca și controale la frontieră, ci numai în cadrul procedurilor obișnuite de control aplicate în mod nediscriminatoriu pe întreg teritoriul unui stat membru, iar vehiculele pot fi supuse unor verificări prin sondaj.

În mod regretabil acțiunile autorităților din Bulgaria sunt contrare afirmațiilor de colaborare cu autoritățile române pentru urgentarea aderării celor două țări la spațiul Schengen. În loc să întreprindă măsuri pentru simplificarea controalelor vehiculelor comerciale la frontieră în vederea fluidizării traficului și reducerii timpilor de așteptare având ca țintă eliminarea acestor verificări înainte de aderarea la spațiul Schengen, autoritățile din Bulgaria au făcut tot posibilul ca să crească timpii de așteptare la punctul de trecere a frontierei româno-bulgare de la Giurgiu-Ruse. În 2022 se înregistrau frecvent situații în care șoferii români de camioane așteptau și câte trei zile pentru a trece acest punct de frontieră.” UNTRR consideră că acțiunile autorităților bulgare, prin obligativitatea utilizării acestei parcări și a taxării diferențiate, reprezintă o discriminare care nu poate exista pe teritoriul Uniunii Europene.

Articole similare

Ad