Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Piața europeană de transport rutier de marfă va pierde viteză și va crește cu doar 1,4% în 2023

Raportul European Road Freight Transport 2023, prezentat recent de Ti Insight – unul dintre principalii furnizori de studii pentru industria logistică globală – arată o redresare slabă a sectorului rutier de marfă, cu mulți factori imprevizibili care creează un mediu de piață incert.

Moderarea pieței, observată în a doua jumătate a anului trecut, s-a extins în 2023. În consecință, piața europeană de transport rutier de marfă va pierde viteză, crescând cu doar 1,4%. Anul acesta, scăderea veniturilor reale, condițiile financiare stricte și cererea externă slabă vor afecta activitatea economică, astfel că atât piețele interne ale statelor membre, cât și cele internaționale vor înregistra o încetinire.

  „Recesiunea economică își face simțite efectele pe piața europeană de transport rutier de marfă. Încetinirea creșterii economice în UE, exacerbată de inflația ridicată, slăbește cererea de servicii de transport rutier de marfă în interiorul și în afara Europei. Privind în perspectivă, dinamica pieței va fi influențată de evoluția macro, dar în general ne așteptăm la o evoluție constantă în 2023. Cu volume în scădere și creșterea capacității disponibile, tendința de scădere a tarifelor pare să continue anul acesta”, a declarat Viki Keckarovska, director de cercetare la Ti Insight.

Concret, piața europeană a transportului rutier de marfă a crescut cu 3,5% în termeni reali în 2022 (20,9% nominal), în mare parte datorită redresării Europei după pandemia de COVID-19 și a pachetelor de stimulente care au funcționat la viteză maximă în prima jumătate a anului. Cu toate acestea, războiul din Ucraina a acționat ca un regres major pentru redresare, provocând o încetinire a pieței de transport rutier de marfă.

Moderarea pieței observată în a doua jumătate a anului 2022 s-a extins în 2023, iar datele Ti arată că rata medie de creștere între doi ani consecutivi (CAGR) la nivelul pieței totale europene va fi de 2,1% între 2022 și 2027.

Studiul Ti mai arată că 84% dintre companiile de transport rutier de marfă se confruntă în prezent cu o presiune crescută asupra marjelor de profit, pe măsură ce costurile cresc și cererea scade. Primele trei strategii de susținere a marjelor de profit includ investiții în tehnologie, servicii noi și mai bune, cu valoare adăugată, și o concentrare sporită pe clienții cu marje mai mari.

Există și o schimbare în peisajul capitalului de risc, investitorii fiind mai precauți. Una dintre implicații este că strategia de start-up va deveni mai orientată către creșterea profitabilă. Comparația strategiilor de durabilitate ale primilor 20 de furnizori europeni de transport rutier de marfă arată că deși au fost stabilite obiective ambițioase pentru următorii 5 până la 10 ani, totuși doar cinci din primele 20 de companii europene de transport rutier de marfă și-au stabilit obiective de neutralitate a emisiilor de carbon.

Articole similare

Ad