Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Deși în scădere, volumul de transport internațional al României este al 4-lea din Europa

CNR (Comitetul Național Rutier din Franța) a publicat recent clasamentul său anual al flotelor europene de transport de mărfuri, în funcție de volumele de activitate, de data aceasta pentru 2021.

De aici rezultă că, potrivit Eurostat, volumele de transport internațional din UE27 fără Malta au fost în 2021 de 743.110 milioane de tone-kilometru, cu 5,82% mai mari decât în 2019, și că reprezintă 38% din întreaga activitate de pe continent – restul de 62% sunt transporturi interne.

Polonia conduce detașat, cu 245.090 de milioane de tone-kilometru, în creștere cu 6,8% față de 2019, adică 32,8% din tot transportul internațional din Europa. O urmează Spania, cu 87.710, în creștere cu 4,9% față de 2019, Lituania, cu 53.894, cu 8,7% mai mult decât în 2019, și România, cu 41.391 de milioane de tone-kilometru, în scădere cu 6,7% față de 2019.

În UE27 în afară de Malta volumele de transport bilateral din 2021 se ridică la 483.402 milioane de tone-kilometru, cu 4,11% mai mult decât în 2019, reprezentând 25,2% din volumul total de transport (intern+internațional)din zonă.

Polonia conduce și aici detașat, cu 145.824 de milioane de tone-kilometru, cu 2,8% mai mult decât în 2019, 38,4% din volumul total de transport al flotei poloneze, fiind în curse bilaterale. O urmează în clasament Spania, cu 80.114 de milioane de tone-kilometru, cu 4,6% mai mult decât în 2019, și Germania, cu 31.280 de milioane de tone-kilometru. Româna este pe locul al șaselea, cu 21,193 de milioane de tone-kilometru, cu 3,8% mai mult decât în 2019, reprezentând 34,3% din volumul total de transport realizat de flota țării noastre.

Cele mai mari creșteri de volume de transport bilateral comparativ cu 2019 le-au avut Cehia, de 134,1%, până la 27.382 de milioane de tone-kilometru, și Bulgaria, de 74%, până la 11.402. Iar cele mai mari scăderi au fost în Grecia, de 66,4%, până la 4.283, și Lituania, de 12,4%, până la 11.382 de milioane de tone-kilometri.

Transportul bilateral are cele mai mari ponderi din volumele totale ale țărilor respective în Cehia, Ungaria, Portugalia, Slovacia, Slovenia, Letonia și Croația, toate cu peste 40%, și cele mai mici ponderi în Franța (6,5%), Suedia și Finlanda (câte 5,1%) și Cipru (3,8%).

Volumele totale de transport terță țară au fost de 204.682 de milioane de tone-kilometru, cu 8,62% mai mult decât în 2019, reprezentând 10,7% din volumele totale de transport din UE27 fără Malta.

Polonia este și de această dată lider, tot la mare distanță de următoarea clasată, cu 74.384 de milioane de tone-kilometru, cu 11,4% mai mult decât în 2019, cursele terță țară reprezentând 19,6% din volumul total al transportatorilor polonezi. O urmează Lituania, cu 36.135 de milioane de tone-kilometru, adică 62,6% din totalul volumelor flotei lituaniene (cel mai mare procentaj din UE27 fără Malta), și cu 14,8% mai mult decât în 2019, și România, cu 17.015 milioane de tone-kilometru, adică 27,5% din volumele sale totale de transport, în scădere însă cu 14,4% față de 2019.

Cele mai mari creșteri față de 2019 sunt în Cehia, cu 198,3%, până la 5.492 de milioane de tone-kilometru, Bulgaria, cu 87,1%, până la 13.296, și Grecia, cu 86,7%, până la 239 de milioane de tone-kilometru. Iar cele mai mari scăderi le-au avut flotele Norvegiei (95,2%), Danemarcei (43,8%) și Suediei (41,6%), care oricum ocupă ultimele locuri în acest clasament.

Pe primele 10 locuri în clasamentul după volumele de transport terță țară sunt opt state din Europa Central și de Est, iar dintre vestici doar Portugalia și Spania figurează în acest top.

În sfârșit, în ceea ce privește cabotajul, volumele totale din UE27 fără Malta au fost în 2021 de 55.031 de milioane de tone-kilometru, cu 11,2% mai mari decât în 2019, reprezentând 2,9% din totalul volumelor de transport din zonă. Lider este tot Polonia, cu 24.882 de milioane de tone-kilometru, cu 18,6% mai mult decât în 2019, reprezentând 6,6% din totalul activității flotei din această țară, urmată de Lituania, cu 6.377, cu 24,8% mai mult decât în 2019, și România, cu 3.183 de milioane de tone-kilometru, cu 22% mai puțin decât în 2019, reprezentând 5,1% din totalul volumelor flotei românești. Raportul CNR subliniază însă că, în condițiile intrării pe deplin în vigoare a Pachetului Mobilitate în 2022, aceste clasamente se pot schimba în mare măsură.

Articole similare

Ad