Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Între tradiție și inovație

Uzinele multi-brand ale Grupului Iveco din Ulm se întind pe 5.678,300 m2, din care nu mai puțin de 180.000 m2 sunt acoperiți. Este o uzină de asamblare finală, concepută astfel încât să fie suficient de flexibilă încât să se asambleze aici atât autospeciale pentru stins incendii, sub brandul Magirus, cât și camioane cu propulsie electrică și pe pilă de combustie de hidrogen sub brandul IVECO. La Ulm, tradiția Magirus se împletește cu inovația noii generații de camioane grele Iveco pregătite pentru electrificare, ambele branduri ieșind în evidență prin viziunea oamenilor care au împins înainte camioanele Iveco și caroseriile Magirus. O vizită pe platforma industrială din Ulm arată că oamenii care lucrează astăzi pe liniile de fabricație ale celor două branduri sunt mânați de aceeași pasiune și responsabilitate ca și Conrad Dietrich Magirus în urmă cu aproape 160 de ani.

Uzinele Grupului Iveco din Ulm (Germania) combină tradiția și tehnologiile moderne ca în puține alte locații similare din Europa. Istoria Grupului Iveco începe în 1864, când Conrad Dietrich Magirus a fondat compania din Ulm. Fondatorul și inventatorul unor numeroase inovații în tehnologia specializată în stins incendii a fost, de asemenea, inițiatorul Asociației Brigăzilor de Pompieri din Germania. Astăzi Magirus este un simbol al combinației dintre inovație și tradiție în activitatea pompierilor din întreaga lume. Cu o gamă largă de vehicule pentru pompieri, moderne și fiabile, vehicule cu scară articulată, vehicule de intervenție, soluții speciale, pompe de stins incendii portabile, Magirus este unul dintre furnizorii principali la nivel mondial de tehnologie pentru lupta împotriva incendiilor și de protecție împotriva dezastrelor naturale. Fabrica Magirus din Ulm se întinde pe circa 321.000 m2 unde lucrează aproape o mie de angajați.

Uzinele IVECO din Ulm au trecut printr-un amplu proces de reorganizare de la mutarea în întregime a producției Stralis la fabrica IVECO din Madrid. Mai întâi divizia de producție de autospecializate pentru stins incendii, Magirus, a folosit spațiul lăsat liber de Stralis și și-a mutat la Ulm mai multe părți ale producției din unitățile proprii din Franța și Austria.

Apoi, în 2021, în cadrul joint-venture-ului Nikola IVECO Europe, a început să funcționeze aici o unitate de producție dedicată camioanelor grele electrice și pe fuel-cell, întinsă pe o suprafață de 53.200 m2. În mai 2023, Grupul Iveco a anunțat că își asumă proprietatea integrală pentru joint-venture-ul din Ulm, concentrându-se pe dezvoltarea în continuare și comercializarea propriilor camioane grele pe baterii și pilă de combustie pe H2 în Europa.

Tot la Ulm este și centrul de cercetare-dezvoltare pentru autovehicule electrice și pe hidrogen, aici fiind deja instalată o stație de alimentare pe gaz și una pentru încărcare rapidă cu energie electrică, urmând ca în curând să se adauge o stație de hidrogen comprimat la 700 bari – una dintre primele disponibile în Germania, unde momentan sunt doar stații de alimentare cu H2 comprimat la 350 bari.

Până la începerea livrărilor către clienți ale noilor camioane electrice, Ulm este vizitat mai ales de echipele de pompieri din toată lumea unde numele Magirus este sinonim cu vehiculul de stins incendii, cu tradiția și inovația tehnologică din acest segment de business.

Legătura cu echipele de pompieri este foarte strânsă și astăzi, printre altele și datorită organizării unui eveniment anual dedicat pompierilor-eroi din întreaga lume, care are o tradiție de mulți ani. Întreaga comunitate mondială a pompierilor rememorează cele mai dificile misiuni ale anului și își recompensează eroii în cadrul acestui eveniment, care însă are și rolul de a colecta experiențe și feed-back despre autospecialele de stins incendii. Astfel Magirus își actualizează permanent experiența în domeniu cu scopul de a-și menține poziția de a fi unul dintre liderii mondiali în producția de mașini de pompieri cu scări modulare, articulate, care în prezent permit intervenții la 68 m înălțime din diverse unghiuri de acțiune.

Numărul 1 în producția de mașini de pompieri cu scări articulate

De zeci de ani, Magirus este numărul 1 în producția de mașini de pompieri cu scări articulate, astfel că atenția la detalii este importantă. La Ulm se produc nu mai mult de 300 de autospeciale pe an, însă tot de aici vin și celebrele scări, cu sute de puncte de sudură, în oțel special din Austria de la Voest Alpine. Sudorii înalt calificați lucrează în paralel la mai multe zone ale scării, deoarece oțelul se încinge foarte tare și e nevoie de timp pentru a se răci înainte de a continua.

Munca în zona de fabricație a scărilor este mult mai intensă și mai gălăgioasă decât în zona de asamblare, unde montarea diferitelor compartimente cu zeci de echipamente, mii de caburi, senzori, motoare, rezervoare etc. este mult mai silențioasă, iar spațiul arată ca un mare atelier de croitorie. De altfel, cele mai multe mașini sunt comenzi foarte individualizate, cu atât mai mult cu cât Magirus livrează autospeciale în toată lumea.

Iar modelele sunt foarte diversificate, de la stins incendii la mașini de intervenție în incendii de vegetație sau pădure.

Magirus carosează pe șasiuri de Iveco – atât Daily, EuroCargo, cât și S-Way – fiind parte a Grupului Iveco, însă montează echipamente specific pentru stins incendii și pe șasiuri Scania, Volvo, Mercedes-Benz, MAN, Renault Trucks sau șasiuri japoneze precum Hino sau Isuzu.

Pentru Magirus important este ca clientul să cumpere caroseria produsă în Ulm „Suntem atenți la tradiție și inovație, pentru că, dacă ești prea inovativ, poți pierde clientul, dar dacă ești prea tradițional și nu implementezi echipamente noi cu scopul de a crește siguranța, confortul, eficiența, poți pierde din competitivitate”, a spus unul dintre ghizii vizitei noastre la Ulm, care lucrează în cadrul Grupului Iveco de peste 40 de ani.

Una peste alta, o autospecială pentru stins incendii înglobează în medie 1.000 de ore de manoperă, uneori mult mai mult, în funcție de complexitate. Și, deși cei mai mulți producători de autobuze și-au mutat capacitățile de fabricație în țări cu mână de lucru mai ieftină, tocmai pentru că necesită multe ore de manoperă, Magirus produce încă în Germania, garantând calitatea unui produs a cărui durată de viață medie este de 30 de ani. Cea mai veche autospecială aflată încă în uz a fost produsă în 1956.

Pentru a putea menține durata de viață a autospecialei de 25-30 de ani, rezervoarele de apă sunt construite din aluminiu, care nu corodează și nu ruginește.

Produse pe aceeași platformă industrială cu gama grea Iveco propulsată de baterii electrice, autocamioanele pentru stins incendii Magirus nu puteau ieși din sfera autovehiculelor cu propulsii alternative. Oficialii Iveco au declarat că s-au produs camioane pentru stins incendii cu motoare CNG, dar și electrice.

Magirus este prezent cu service în 102 țări din întreaga lume, activitatea comercială fiind făcută direct din Ulm sau prin agenți/dealeri independenți.

Spre deosebire de service-ul de camioane, reparațiile unor componente de la mașinile de pompieri trebuie făcute în regim de urgență, astfel că specialiștii Magirus se deplasează cu avionul cu piesele necesare acolo unde este nevoie. Așa numiții „flying doctors” se deplasează cu elicopterul sau avionul până la cel mai apropiat aeroport civil de unde iau curse de linie până în orașul/țara unde apare o problemă de funcționare a echipamentului.

Magirus are patru unități de producție – la Ulm (în Germania), la Brescia (în Italia), unde sunt și uzine IVECO, plus alte două în Franța și Austria – în ultimii ani, Ulm devenind nu numai sediul companiei, ci și una dintre locațiile importante pentru producția de autocamioane.

Magirus este un nume respectat în toată comunitatea pompierilor, fiind și furnizor al IGSU. În urmă cu câțiva ani, IGSU a achiziționat 80 de autospeciale Magirus cu scară articulată.

Echipamente speciale, marca Magirus

Pe lângă mașinile de pompieri cu scară, segment pe care este de departe cel mai renumit producător, Magirus produce și alte vehicule specializate.

Spre exemplu, cel mai mare rezervor de apă pe o autospecială Magirus a avut o capacitate de 28.000 l, a fost construit pe un șasiu Astra de 52 t, iar pompa de mare putere asigura o golire completă în mai puțin de 3 minute.

Magirus construiește și cabine de echipaj. După anii 90, Iveco, MAN și Mercedes-Benz au renunțat să mai producă versiuni de șasiu cu cabină de echipaj, astfel că Magirus a fost nevoit să își construiască singur cabina pentru mașinile de intervenții. Singurul producător care mai oferă o astfel de cabină ex-factory și în prezent este Scania.

Pentru a nu expune oamenii la un risc foarte mare, Magirus a introdus de câțiva ani mașini de pompieri care pot fi operate de la distanță. Telecomanda acționează de la 300 m, pe echipamente fiind instalate camere care ajută la manevrarea de la distanță. Pentru a asigura vizibilitatea prin camere, noile mașini de pompieri au montate tuburi de ventilație mari, asemănătoare ca tehnologie cu tunurile de zăpadă. Magirus lucrează cu cel mai important producător de tunuri de zăpadă din lume, pe tuburi fiind montate echipamente de control la Bolzano. Acestea pot arunca apă până la o distanță de 80 m. Echipamentele pot muta, de asemenea, mașini cu o greutate de până la 3,5 t dacă stau în calea salvatorilor sau sunt în pericol să explodeze.

Tunurile de ventilație dispun de un inel cu duze exterioare foarte subțiri pe unde pot pulveriza aerosoli până la o distanță de 60 m. Astfel de echipamente se folosesc când există un incendiu într-un tunel, unde din cauza fumului și temperaturii foarte ridicate (poate ajunge până la 2.000 OC, temperatură la care betonul se sparge), viețile pompierilor sunt în mare pericol. De aceea în astfel de situații se folosește ventilatorul pentru a împinge fumul gros în afara tunelului, apoi camerele pot localiza incendiul și se comandă aruncarea apei înspre acel punct.

Pentru incendiile de vegetație, din ce în ce mai prezente nu numai în țările din sudul Europei, ci chiar și în Germania, Magirus produce vehicule speciale, cu o cabină protejată de foc printr-un sistem de duze care împrăștie apa în jurul cabinei. Perdeaua de apă care înconjoară cabina împiedică focul să o cuprindă atunci când este necesar ca mașina să treacă prin foc. În plus, cabina este presurizată la interior, pentru a împiedica fumul să intre înăuntru.

Magirus produce și vehicule de descarcerare echipate cu generatoare electrice și sisteme hidraulice, șasiuri cu rezervoare de 3.400 l, care pot arunca apa la 360O, și șenilate, cu o sarcină asupra drumului de 30 de ori mai ușoară decât cea transmisă de roțile unui camion, creându-i acces astfel pe orice teren.

Foarte cerute pentru echipele de pompieri care nu pot investi în parcuri mari de autospeciale sunt modelele Multi Star, care pot fi folosite în mai multe scopuri. Sunt mașini de salvare care înglobează o macara din aluminiu ce poate ridica până la o înălțime de 34,5 m, au și un rezervor de apă de 1.900 l și pot transporta o echipă de intervenție de 8+1, folosită pentru echipele de pompieri industriale.

Cel mai puternic autovehicule carosat la Magirus este un model 6×6, propulsat de două motoare Cursor 13 care dezvoltă împreună 1.120 CP.

Spectrul producției este extrem de larg și de divers. În plus, activitatea de dezvoltare a vehiculelor pentru stins incendii este completată și de o academie de instruire pentru pompieri.

Experiența cea mai important pentru vizitatorii fabricii din Ulm este însă ridicarea la 54 m cu o scară articulată și telescopică. Baza stabilizatoare cu control electronic ajută la ridicarea rapidă a scării fără prea multe emoții pentru „echipajul” de la bordul nacelei, pentru că forțele vântului sunt rapid contrabalansate. O rotire la 360O permite vizualizarea întregii platforme industriale din Ulm, cât și a unei părți a orașului, cu celebra sa catedrală, al cărei turn este cel mai înalt din lume. La fel ca și scările Magirus.

Articole similare